Pēdējā mēnešu laikā, kad iedzīvotāji tiek aicināti pēc iespējas mazāk uzturēties sabiedriskajās vietās, būtiski samazinās arī veikalu apmeklētāju skaits. Taču ņemot vērā mūsdienu tehnoloģiju iespējas, tieši šobrīd strauji attīstās e-komercijas tirgus, kā liecina NIC.lv dati, martā ir reģistrēts divreiz vairāk domēnu vārdu. Pieaugot distances tirdzniecībai, šī gada martā patērētāji par veiktajiem pirkumiem interneta veikalos ir vērsušiem pēc palīdzības PTAC divreiz vairāk nekā pagājušā gada attiecīgajā periodā. Visvairāk patērētāji ir interesējušies par atteikuma tiesībām, nepiegādātām precēm, lūguši normatīvo aktu skaidrojumus kā arī ziņojuši par iespējamiem komercprakses pārkāpumiem.
Ņemot vērā pasūtījumu apjomu interneta veikalos, dažkārt komersanti nespēj preci piegādāt tik ātri kā iepriekš. Šādos gadījumos, aicinām patērētājus būt saprotošiem, jo dažkārt preci nepiegādā, jo piegādes uzņēmumi ir pārslogoti, piemēram, pakomāti ir pilni un tajos nav iespējams ievietot Jūsu pasūtījumu. Šādos gadījumos vispirms aicinām sazināties ar komersantu, lai risinātu radušos situāciju. Vienlaikus interneta veikaliem ir svarīgi pievērst īpašu uzmanību patērētājiem apsolītajiem preču piegāžu un pakalpojumu sniegšanas termiņiem, to nosacījumiem un citai būtiskai preču pieejamības informācijai. Ja minētais netiek ievērots, rodas patērētāju maldinājuma riski un negodīgas komercprakses pazīmes.
Papildus interneta veikaliem, šobrīd aktīva tirdzniecība norit arī sociālajos tīklos Facebook un Instagram, kur tāpat kā interneta veikalos ir jābūt sniegtai informācijai par pārdevēja nosaukumu, reģistrācijas numuru un juridisko adresi, ja pārdevējs ir komersants, vai arī pārdevēja vārdu, uzvārdu un adresi, ja pārdevējs ir fiziska persona, kā arī atteikuma tiesībām un citiem distances līguma noteikumiem Tāpat patērētāji tiek aicināti pirms pasūtījuma veikšanas painteresēties par citu patērētāju pieredzi un atsauksmēm saistībā ar attiecīgo produktu iegādi vai sadarbību ar konkrēto pārdevēju. Īpaši uzmanīgi aicinām patērētājus attiekties pret precēm, kuras tiek reklamētas aizsardzībai pret korona vīrusu COVID-19, piemēram, sejas maksas, roku dezinfekcijas līdzekļi, u.c. PTAC ir konstatējis, ka sociālajos medijos tiek piedāvāti arī dažādi brīnumlīdzekļi, kas it kā ārstē COVID-19, tomēr atgādina, ka pret šo vīrusu zāles pašlaik nepastāv. Gadījumā, ja jums ir aizdomas par pārdevēja negodprātīgu rīcību, aicinām sniegt informāciju PTAC!
Lai arī interneta veikali būtiski atvieglo mūsu ikdienu, aicinām patērētājus būt uzmanīgiem un emociju iespaidā neveikt neapdomātus pirkumus. PTAC aicina patērētāju iepazīties ar padomiem, lai izvairītos no negodīgiem interneta veikaliem:
· Interneta veikalā viegli pieejamā veidā un skaidri ir norādīts pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, faktiskā adrese, e-pasta adrese ātrai saziņai;
· Skaidri un saprotami ir sniegta informācija par preces vai pakalpojuma galvenajām īpašībām un tās cenu;
· Kritiski vērtē jebkuru apgalvojumu, kurš precei vai pakalpojuma piedēvē īpaši pievilcīgas īpašības;
· Pārbaudi komersantu izmantojot, piemēram, Lursoft datubāzi – www.lursoft.lv, pievēršot uzmanību, vai nav aktuāls maksātnespējas process vai likvidācijas process, kā arī iepazīsties ar citu patērētāju atsauksmēm dažādos atsauksmju portālos;
· Sazinieties ar internetveikalu, lai pārliecinātos, ka tiek nodrošinātas atbilstošas saziņas iespējas un pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ir reāli sasniedzams;
· Sniegta informācija par līguma noteikumiem, tai skaitā preces vai pakalpojuma pasūtījuma veikšanas, pirkuma apmaksas kārtību, preču piegādi un termiņiem, pakalpojuma sniegšanu, kā arī atteikuma tiesību izmantošanu;
· Interneta adresē izmantots https:// protokols, pārlūkprogrammas adreses laukā norādīts atslēgas simbols, uzraksts Secured by vai tamlīdzīgas norādes par veikala tehniskās drošības līmeni;
· Izvērtējiet attiecīgās preces vai pakalpojuma cenu piedāvājumus citos interneta veikalos, īpaši uzmanīgi vērtējot piedāvājumus, kuros norādīta izteikti vai citādā veidā šķietami pārmērīgi zema cena;
· Izvērtējot dažādus akciju, izpārdošanu vai līdzīga veida pazeminātas cenas speciālos piedāvājumus, vai ir norādīta preces sākotnējā cena un tā ir ticama.
PTAC atgādina, ka konkrētā situācija valstī un visā pasaulē ir liels izaicinājums ne tikai patērētājiem, bet arī uzņēmējiem. Aicinām būt saprotošiem, bet tajā pat laikā uzmanīgiem un zināt savas patērētāju tiesības!