Trešdienas, 27. oktobra, pēcpusdienā firmas «Mikrodators» valdes loceklis Ivo Berkolds un direktors Valdis Feders iepazīstināja pašvaldības, SIA «Tukuma ūdens», SIA «Tukuma nami» un preses pārstāvjus ar nule kā Celtnieku ielā 3 ierīkotajiem ūdens skaitītājiem un ūdens patēriņa nolasīšanas sistēmu.
Skaitītāja rādījumi nebūs jāziņo
Kā pārliecinājāmies kādā Celtnieku ielas 3 pirmā stāva dzīvoklī, jaunuzliktais skaitītājs izskatās gluži tāds pats kā iepriekš, tikai tam ir neliels vadiņš, kas pievienots īpašai iekārtai, ar kuras palīdzību jebkurā brīdī elektroniski var nolasīt skaitītāja rādījumu. Visu šo uzlabojumu rezultātā turpmāk iedzīvotājiem vairs nevajadzēs zvanīt un pa tālruni noziņot skaitītāja rādījumus. To visu iedzīvotāju vietā tagad skaitītājs izdara pats, savukārt apsaimniekotāja SIA «Tukuma nami» datorā viss patēriņš redzams un mēneša beigās tas vienkārši tiks ierakstīts iedzīvotāju rēķinos.
Uzlikti jauni skaitītāji
To, kādus datus par ūdens patēriņu iespējams nolasīt, savā datorā demonstrēja SIA «Tukuma nami» valdes priekšsēdētājs Uldis Eglītis. Viņš stāstīja, ka uzliktā programma darbojas un datorā redzams gan katra dzīvokļa, gan mājas kopējais karstā un aukstā ūdens patēriņš.
– Kādus skaitītājus uzlikāt? Kāds ir to derīguma termiņš?
U. Eglītis:
– Uzlika B klases skaitītājus, kuri derīgi četrus gadus. Tie ir jaunās paaudzes skaitītāji, kurus vairs nav iespējams mehāniski iespaidot.
– Kurš lika skaitītājus un par kādu naudu?
– SIA «Tukuma nami» par saviem līdzekļiem.
J. Šulcs:
– Bet par nolasīšanas sistēmas ierīkošanu maksāja Tukuma novada dome, kopā samaksājot ap Ls 3500. Par to, cik maksāsim firmai par datu uzturēšanu un apstrādi, vēl jāpanāk vienošanās.
– Kā savietosiet datus, kurus šomēnes ieguvāt no iedzīvotājiem, ar jauno sistēmu?
U. Eglītis:
– Iedzīvotāji noziņoja skaitītāju rādījumus par patēriņu līdz 27. oktobrim, bet no 27. datuma jau sākusi strādāt jaunā sistēma. Turpmāk vairs iedzīvotājiem nekas jāziņo nebūs.
Redz visu ūdens kustību mājā
– Ko jūs tagad savā datorā varat redzēt?
– Sistēma piedāvā dažādus patēriņa grafikus pat pa stundām gan katram dzīvoklim, gan visai mājai kopā. Piemēram, redzam, ka vienā naktī iztērēti 39 litri ūdens. Redzam, vai nav noplūde – ja mazie skaitītāji patēriņu neuzrādīs, bet lielais – ienākošā ūdens uzskaites skaitītājs, uzrādīs. Bet to varēs redzēt, kad arī lielo skaitītāju aprīkos ar impulsa devēju.
I. Berkolds:
– Varam sekot līdzi patēriņam un fiksēt dzīvokļus, kur tas ir lielāks par vidējo, piemēram, par 20% vai mazāk.
– Tika minēts, ka nav nomainīts lielais mājas skaitītājs. Kāpēc?
U. Eglītis:
– Drīzumā to izdarīs, tā nav nekāda problēma.
Zanda Valaine, SIA «Tukuma ūdens» inženiere:
– Mēs visu laiku gaidījām, kad mūs aicinās to izdarīt, bet neviens neaicināja. Avīzē izlasīju, ka darbs jau pabeigts.
– Kas notiks, ja būs atšķirība starp sistēmas nolasīto individuālo skaitītāju summu un lielā skaitītāja radījumu?
U. Eglītis:
– Noteikumi nosaka, ka iedzīvotāji norēķinās pēc individuālajiem ūdens skaitītājiem, bet lielais ir tikai kontroles skaitītājs. Ja šim lielajam skaitītājam pievienos impulsa devēju, tas palīdzēs analizēt situāciju mājā.
– Un kas notiks ar visu šo sistēmu, ja nebūs elektrības?
V. Feders:
– Skaitītāja darbību elektrības pārrāvumi neietekmē. Skaitītājs ar impulsa izeju ir tāds pats skaitītājs kā citi, tikai vienas bultiņas vietā griežas magnētiņš un skaita impulsus. Tos reizi pusstundā GPS modulis noraida mūsu iekārtai. Ja nojūk sakari, ūdens skaitītājs strādā ierastajā režīmā un, tiklīdz elektrības padeve atjaunojas, tiek nosūtīti visi dati.
– Skaitītāja darbību nodrošina baterija. Kas notiks, ja tā būs tukša?
V. Feders:
– Baterijas kalpošanas ilgums ir astoņi gadi, taču tā nav pašam jāmaina – pats to arī nemaz nevar izdarīt. Datorprogramma parādīs, ja tā paliks tukšāka.
– Baterija ir iedzīvotājam sasniedzama?
U. Eglītis:
– Tā nav iedzīvotājam sasniedzama, jo skaitītājs kā iekārta ir vienots vesels. Tomēr mēs vēlreiz iesim dzīvokļos un šos skaitītājus noplombēsim – uzliksim uzlīmi. Sistēma arī uzreiz parādīs, ja skaitītājs tiks noņemts. Tādā situācijā darbinieki ies uz šo dzīvokli un pārbaudīs, kur ir problēma.
Beidzot skaidrība par patēriņu
– Iedzīvotājs, pieradis nolasīt datus, nebūs drošs, vai sistēma visu nolasīs pareizi?
U. Eglītis:
– Pats galvenais, ka te nevar būt nolasījuma kļūda. Turklāt atkrīt atrunas, kuras nereti min iedzīvotāji – "es nepareizi saskatīju rādījumu", "nepareizi pateicu", "aizmirsu nolasīt"… Neatkarīgi no tā, ko redz datorā, katrs iedzīvotājs pats var skatīties rādījumu skaitītājā, tāpat informācija paliek arī skaitītājā. Kā jau teikts, skaitītājs ir tāds pats, kā citi.
– Vai ir vēl kāds ieguvums no šīs sistēmas?
– Pats galvenais ir tas, ka beidzot varēsim redzēt reālo daudzdzīvokļu mājas ūdens patēriņu, kas nebija iespējams līdz šim. Lai arī bija noteiktas tikai trīs dienas rādījumu paziņošanai, katrs iedzīvotājs to šajās dienās izdarīja savā laikā; iespējams, pateica mazāku kubu skaitu nekā patiesībā rādīja skaitītājs, vai nenoziņoja vispār. Līdz ar to visu laiku bija kaut kādas nesakritības, salīdzinot ar mājā ienākošo lielo ūdens skaitītāju. Taču jau tagad redzams, piemēram, ka 33. dzīvoklī, kas pieder pašvaldībai, kurā neviens nedzīvo un kuru gatavo remontam, patēriņš ir 600 litru. Un, izrādās, uz turieni cilvēki iet pēc ūdens.
V. Feders:
– Šķiet, tāds fakts ir. Dažos dzīvokļos ir mazs patēriņš. Kad iedzīvotājiem par to apvaicājos, daudzi teica, ka pēc ūdens ejot uz avotiņu… Saprotu, taupa. Kad apskatījos, ka 33. dzīvoklim ir šāds patēriņš, sapratu, kas tas par avotiņu…
Tadus veel uzliek lai skaita siltumu,un visaas maajaas,tad tieshaam es Sulca priekshaa ninjemshu cepuri,bet pagaidaam nav ko priecaaties,liekas ka dziivojam dazaadaas pilseetaas,bet varbuut vinjsh ar savu lielo algu neizjuut nekaadu probleemu!???