Par to, kam domāta patversme

Pagājušajā nedēļā jau rakstījām par to, ka tie iedzīvotāji, kuri bija devušies uz patversmi pēc pusdienu zupas 3. novembrī, bija spiesti ilgi gaidīt pie aizslēgtiem vārtiem.

Pagājušajā nedēļā jau rakstījām par to, ka tie iedzīvotāji, kuri bija devušies uz patversmi pēc pusdienu zupas 3. novembrī, bija spiesti ilgi gaidīt pie aizslēgtiem vārtiem.

Pēc publikācijas uz redakciju zvanīja iedzīvotāji un teica, ka Tukuma patversme patiesībā esot gluži kā Romas viesnīca Rīgā, kuras tuvumā labāk nerādīties – uzreiz pienāks apsargs un aizrādīs. Patversmei būtu jābūt vietai, kur cilvēks var vērsties krīzes situācijā, taču Tukuma patversmē pat darba laikā velti virināt durvis – tās vienkārši ir slēgtas. Jāteic, ka pagājušajā piektdienā laikā no 14.00 līdz 15.00 pārliecinājāmies, ka patversmē patiešām visas durvis ciet, ieskaitot tās, kas pagalmā. Vaļā bija tikai vārti.

Dīkdieņiem jāstrādā

Uzreiz pēc publikācijas, lūgts komentēt slēgtos patversmes vārtus un ļaužu rindu ielas malā, domes priekšsēdētājs Juris Šulcs pārmeta presei vēlmi pēc sensācijas. Lai arī iebildām, ka ne preses dzīti, bet gan domes darbinieku "noteiktās kārtības" dēļ ļaudis nonākuši otrpus vārtiem, J. Šulcs palika pie sava – neesot jātaisa ziņas tur, kur nav jātaisa; tiem, kas darba spējīgi, nav jāstāv stundām rindā pēc ēdiena, bet jāiet strādāt. Cita lieta esot vecie cilvēki.

Ir vai nav normāli, ja durvis ciet

Jautājumu, vai normāli tas, ka darba dienā darba laikā patversme ciet, atkārtoti uzdevām novada domes preses konferencē 8. novembrī. J. Šulcs skaidroja, ka patversmes darba laiks ir no 18.00 līdz 8.00, kad tā ir atvērta. Patversmē strādājot tikai viens sociālais darbinieks, bet pārējie ir kurinātāji-sargi; ja sociālais darbinieks ir aizgājis, tad tiešām durvis ir slēgtas, viņam jau neesot 24 stundu dežūra.

Ko darīt, ja cilvēks nonācis krīzes situācijā piektdienā ap 15.00, ja patversme ir slēgta?

– Tad iedzīvotājiem jāvēršas sociālajā dienestā vai iedzīvotāju apkalpošanas centrā.

Bet sociālais dienests darbu beidz 16.00, savukārt patversme atvērsies 18.00. Kur vērsties tās divas stundas? Patversmē ārpusē pat nav norādīts tālruņa numurs…

– Par tālruni jāskatās…

Skarbi teikt, bet tagad iznāk, ka suņu patversmē vieglāk pakalpojumus saņemt…

– Palasiet patversmes noteikumus. Tur viss ir uzrakstīts.

Bet nav jau teikts, ka krīzē cilvēks var nonākt tikai naktī.

– Patversme nav krīzes risinātājs. To risina sociālais darbinieks. Patversme ir vieta, kur cilvēks paliek.

Bet kā lai tiek pie sociālā darbinieka, ja durvis ciet?

– Saku vēlreiz – sestdienās un svētdienas tā strādā visu laiku, bet pārējā laikā atbilstoši noteikumiem.

Ārpus darba laika – policijā

Tukuma patversme sociālā darbiniece Inta Konrade skaidroja, ka viņas pieņemšanas laiks ir pirmdienās no 14.00 līdz 18.00 un piektdienās no 8.00 līdz 12.00, savukārt otrdienās un ceturtdienās izsniedz pārtikas pakas, pirmdien, trešdien, piektdien no 11.00 dala zupu.

Bet piektdien ap 15.00 patversme bija slēgta.

– Piektdien patiešām patversme pēcpusdienā bija slēgta, jo tas ir vienīgais brīdis, kad varu apsekot cilvēkus, kuriem vajadzīgs slēdziens par sociālo situāciju, kas jāiesniedz Probācijas dienestā.

Pie durvīm nav pat zvana…

– Zvana nav, bet no 18.00 līdz 8.00 – patversmes darba laikā, pagalma durvis ir atvērtas.

Bet kur vērsties pa dienu, ja durvis ciet? Nav arī tālruņa numura.

– Tālruņa numura nav. Parasti cilvēki vēršas pašvaldības policijā. Tā sazvana mani vai sociālo dienestu un jautājumu atrisina. Zvana arī mediķi, ģimenes ārsti; kādreiz, kad bija vienotā sistēma, – arī ātrā palīdzība.

Kāpēc patversme cenšas norobežoties no cilvēkiem – aiztaisa vārtus, nelaiž iekšā…

– Tajā dienā pati biju mācībās, tāpēc aizslēdzu vārtus, jo atstāt zupas dalītājus vienus pašus nevar.

Bet kur vēl cilvēkiem palikt, ja ne patversmes pagalmā?

– Redziet, bet paši šie cilvēki bija radījuši tādu situāciju, ka daudzi – klusāki un kautrīgāki – vairs pat pēc zupas nenāca, jo liela daļa aizņēma rindu un cilvēks nekad nezināja, aiz kura viņš stāva. Iznāca tā, ka aiz tās burciņas un tad vēl aiz tās… Ievēroju, cilvēks atnāk vienreiz, otrreiz un vairs nenāk, jo allaž tika nobīdīts malā.

Cilvēki baidījās, ka zupas pietrūks – tā esot gadījies. Domē gan teica, ka neesot problēma pasūtīt vairāk.

– Mums ir vienošanās, ja četras reizes pēc kārtas pietrūks, dome piemaksās un vārīs vairāk, bet tā nav. Šodien, piemēram, sanāca visiem. Kopš noteikts, ka vārtus atver 10.30, nekādas rindas aizņemšanas nav, visi gaida vienā rindā.

Bija pārmetums, ka viens no klientiem uzmeties par galveno?

– Nav viņš nekāds galvenais, tāds pats cilvēks, kā visi, kam nav savu māju. Līdz martam viņš te bija, tagad nāk atkal un par uzturēšanos patversmē godīgi maksā. Viņš pilda uzliktos darbus, piemēram, auda patversmē grīdas celiņus, sadarbojas ar Nodarbinātības valsts aģentūru, iet kursos. Mēs meklējam šiem cilvēkiem nodarbošanos, tāpēc viņi vāc lapas, tīra ielu.

Vai nav domāts, ka viens cilvēks vismaz darba laikā uz vietas patversmē būtu patstāvīgi?

– Ir doma ar laiku sagatavot vēl vienu sociālo darbinieku.

Tātad šļirces uz vietas vairs nemaina?

– Kad esmu uz vietas, tās mainu es. Esam domājuši arī, kā šo jautājumu atrisināt, taču pagaidām tas vēl nav līdz galam izlemts.

Komentāri

  1. Intervija skaidri parāda pilsētas vadības attieksmi pret iedzīvotājiem. Komentāru nav.

  2. Nāk jau uz to patversmi dažādi cilvēki, tai skaitā nelabojami deģenerāti, taču cilvēks ir jāceļ, nevis jānorok un jāpazemo!

  3. piekritu jurim,,,,kas tad atkal ir tik šausmigs noticis?? atkal avize mulkibas druka,,,.,.

  4. Intervija skaidri parāda pilsētas vadības attieksmi pret debiliem jautajumiem,,,varti ciet kadas sausmas

  5. nu jau gan atraduši par ko šūmēties. un vislabākis ir jautājums- ko darīt , ja krīze iestājas laikā, kad soc. dienests nestrādā un patversme ciet.varbūt vērts pasekot līdzi pāris zupas gaidītājiem un uzrakstīt kādu aprakstu- tipa, viena diena bezpajumtnieka dzīvē- būtu interesanti

  6. Mēs katrs esam cilvēki un šī cilvēciskā attieksme pret otru cilvēku mūsos ir zudusi galvenais ir tikt pie siles nu kuras Jūs zināt ,bet Tukums šodien ir palicis par nabagu pilsētu ar visām no tām izrietošajām sekām un redzu to- autoram tas ļoti nepatīk ka tik pats pie siles nesēž tikai par ko to naudu saņem.

  7. Lūdzu pārtrauciet piesaukt Domi un par to izteikties slikti. Mēs uzzināsim jūsu vārdus
    (mums ir tādas tiesības) un pret jums būs vērstas reprezijas,neiesaku tlīdz tam nonākt.
    Vērojiet dzīvi un dzīvojiet ,-jūs tas neskar.

  8. Nezinu, bet noprotu, ka zupu sāk dalīt ap 11:00. Rinda stāv no agra rīta (varbūt 6, 7 vai 8:00). Tad kāds šeit "sakars" ar vārtiem!? Tad jau es gribēšu iepirkties RIMI, aiziešu 3 naktī, nostāšos pie durvīm un bazūnēšu, kāpēc durvis naktī ciet, jo 8:00 man vajag maizi… Es saprotu, ka tie cilvēki rindā stāv ne aiz labas dzīves un pārtikuši, bet nav jāstāv rindā 4 stundas pirms iestādes atvēršanas. Nav vairs krievu laiki, kad vairākas dienas iepriekš stājāmies rindā pēc defecīta preces. Nav vairs un ceru, ka nekad nebūs, bet šiem ļautiņiem noprotu ir nostļģija pēc vecajiem laikiem-rindām…

  9. Mēs,kas esam iaglītotākas un gudrākas ieņemam arī vadošākus amatus un jums kam nav tas,- ir mūs jaklausa.Tā tas ir bijis visos kaikos un tā tas arī būs. Un nebūs te nekāda demokrātija,kad visi te drīkstēs runāt un spriest kas nāk prātā.Mēs par to parūpēsimies.
    Tukumā te nebūs nekādas demokrātijas,tāpēc jau esam nonākuši tik tālu,ka ir visatļautība.
    Nobremzēsim!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *