Par to, kā vērtējams šī gada Tukuma novada budžets, ko varēsim atļauties un ko ne, izvaicājām domes finanšu nodaļas vadītāju Lailu Dzalbi. Viņa atzina, ka lielākā naudas daļa paredzēta uzturēšanas izdevumiem, darba samaksai un projektu līdzfinansējumam, taču pavisam maz – attīstībai. Par to, kā vērtējams šī gada Tukuma novada budžets, ko varēsim atļauties un ko ne, izvaicājām domes finanšu nodaļas vadītāju Lailu Dzalbi. Viņa atzina, ka lielākā naudas daļa paredzēta uzturēšanas izdevumiem, darba samaksai un projektu līdzfinansējumam, taču pavisam maz – attīstībai.
Budžeta apgrūtinājums – 15%
– Vai bija kādi nosacījumi, ko izvirzījāt iestādēm pirms budžeta izstrādāšanas?
– Jā, noteicām, ka kopējais katras iestādes budžets jāsamazina par 12% pret pagājušā gada sākotnējo plānu, savukārt darba algas fonds jāsamazina par 3% – lai varētu nodrošināt minimālās algas pieaugumu un lai sabalansētu budžetu. Neviena štata vieta netika likvidēta, neviena vakance nav atstāta. Vēl stingri vērtējām darba apvienošanu, kuru finansē no pašvaldības budžeta, lai šādus gadījumus samazinātu. Tas neattiecas uz skolotājiem, jo viņus finansē no mērķdotācijas. Iespējams, nāksies meklēt risinājumu arī par pašdarbības kolektīvu vadītāju atalgošanu, jo viņi strādā ar vairākiem kolektīviem. Visdrīzāk atalgojuma sistēma tiks pārveidota, lai cilvēks saņemtu atalgojumu vienā, nevis vairākās vietās. Taču par to būs jālemj deputātiem.
– Kā noprotams, attīstībai nauda nav paredzēta?
– Tāpat kā pagājušajā gadā – attīstības projektiem nauda nav plānota, taču ielikts līdzfinansējums Ls 180 000 apmērā tā sauktajiem mazajiem projektiem.
– Kādas ir šogad plānotās Tukuma novada domes parādsaistības?
– 2011. gadā esam plānojuši ilgtermiņa aizņēmumus par Ls 5 452 912, taču reālais domes ieguldījums no šīs summas būs vien Ls 775 000, jo pārējo naudas summu pēc kredītu realizācijas mums atdos atpakaļ.
– Bet kāds ir visu pašvaldības izsniegto ņemto un galvoto kredītu apjoms?
– 37 miljoni latu.
– Kāds ir Tukuma novada budžeta apgrūtinājums?
– Šogad tas ir ap 15%, bet 2013. gadā – raugoties no šodienas – tas sasniegtu 20%, taču līdz tam projektos ieguldīto Eiropas naudu būsim atguvuši un šis skaitlis mazināsies. "Labais tonis" nosaka, ka apgrūtinājuma procents nevar pārsniegt 21%. Taču tā kā pieejama Eiropas nauda, Finanšu ministrija ļauj pašvaldībām šo robežu pārsniegt. Protams, labāk jau nepārsniegt – lai varētu sabalansēt naudas plūsmu un budžetu.
Algu fonds – 7%
– Vai ir arī tāds "labais tonis» domes administrācijas atalgojuma fonda aprēķinam?
– Ir noteikums, ka administrācijas kopīgajiem izdevumiem nevar tērēt vairāk par 10% no budžeta ieņēmumiem; mums šogad tie ir 7%, bet pagājušajā gadā bija 10%. Ņemot vērā, ka budžeta ieņēmumi samazinās, loģiski, ka algas samazina.
– Nereti no pagastu darbiniekiem dzirdēts, ka tieši viņi ir lielākie cietēji algu ziņā, jo visi samazinājumi viņus skarot visvairāk?
– Algas rēķina pēc vienotas shēmas atbilstoši profesiju klasifikatoram. Vienā sarakstā salikti pilnīgi visi.
– Vai paredzētas arī prēmijas?
– Valsts un pašvaldības darba atlīdzības noteikumi ļauj maksāt prēmijas – tās var maksāt 10% no visiem darbiniekiem, piemēram, domē tie būtu septiņi darbinieki no 70, taču budžetā nekādas prēmijas nav plānotas. Mums pat decembra alga no budžeta ir izņemta; parasti decembra algu decembrī maksājām, bet tā kā nevarējām budžetu salikt, decembra algu domes darbiniekiem maksāsim 2012. gada janvārī. Protams, ja budžets izpildīsies, varēsim šo nosacījumu pārskatīt.
– Vai darbinieki plāno mācīties kursos, braukt komandējumos?
– Kursiem paredzam naudu Ls 40 apmērā vienam darbiniekam gadā. Komandējumiem ieplānoti Ls 25 244 – visām iestādēm.
– Tās taču nav mācību ekskursijas?
– Nē. Tā ir līdzdalība dažādos starptautiskos projektos, kuros dome iesaistījusies, kā arī kolektīvu sadarbība kultūras jomā.
Pieaug pabalsti un līdzfinansējumi
– Teicāt, ka finansējums samazināts visām iestādēm, bet reāli pēc skaitļiem tabulā redzam, ka gandrīz visām sfērām ir līdzekļu pieaugums.
– Līdzekļu pieaugums lielākoties ir uz projektu rēķina.
– Uzreiz redzams, ka pieaugums ir veselības un sociālajā sfērā. Vai tas ir tādēļ, ka pieauguši pabalsti?
– Pirmkārt, esam atvēruši centru «Rīti» Slampē, kur izveidotas četras jaunas štata vietas un paredzēti izdevumi arī par ēkas uzturēšanu, otrkārt, palielināti sociālie pabalsti. Veselības jomā palielinājumu rada pašvaldības līdzfinansējums Ls 21 000 apmērā morga būvniecībai.
– Domes sēdē deputāti interesējās, kāpēc tik liels budžets ir tūrisma informācijas centram?
– Tūrisma informācijas centram (TIC), tāpat kā citām iestādēm, finansējums šajā gadā ir samazinājies par nepilniem Ls 30 000. Un šajos Ls 126 866 iekļauti arī maksas pakalpojumi jeb pašu nopelnītais Ls 70 000 apmērā. No domes budžeta TIC uzturēšanai atvēlēti Ls 56 000.
– Liels finansējuma pieaugums ir Izglītības pārvaldei…
– Izglītības pārvaldes budžets pieaudzis, jo vairāk maksājam par bērniem, kuri mācās citu pašvaldību skolās. Pērn tie bija Ls 80 000, bet šogad esam ieplānojuši Ls 150 000. Papildu izdevumi radušies, jo dome izveidojusi pilnīgi jaunu pakalpojumu un no 2011. gada 1. janvāra līdzfinansē skolēnu ēdināšanu visās novada skolās. Tam ieplānoti, ja nemaldos, Ls 125 000.
Par elektrības tarifiem nav domāts
– Vai līdzekļu pieaugums atkritumu apsaimniekošanai, ūdenssaimniecībai un autoceļu uzturēšanai saistīts ar novadā īstenotajiem projektiem?
– Sadaļā «Vides aizsardzība» redzamais palielinājums atkritumu apsaimniekošanai ir tāpēc, ka jaunais līgums, kas pēc konkursa par teritorijas uzturēšanu noslēgts ar SIA «Kurzemes ainava», bija par Ls 7 000 dārgāks nekā par šo darbu maksājām iepriekš. Pieaugums ūdensapgādes jomā saistīts ar līdzekļu atlikumu Slampes un Degoles pašvaldību ūdenssaimniecības projektiem. Bet autoceļu uzturēšanai paredzētā nauda pieaugusi tādēļ, ka pagājušajā gadā tika saņemti ap 300 000 latu Jelgavas ielas rekonstrukcijai.
– Redzams, ka ielu apgaismošanai finansējums ir samazināts, taču vai ņemts vērā, ka pieaugs elektrības tarifs?
– Tarifu pieaugums nav paredzēts nevienai iestādei, jo budžeta izstrādāšanas laikā par to nekas nebija zināms. Iestādes atšķirībā no iedzīvotājiem par elektrību visu laiku maksāja PVN 21% apmērā, tā kā šai ziņā pieaugums bija tikai 1% apmērā. Tiesa, finanšu komitejas sēdē deputātiem stāstīju – gadījumā, ja 2011. gadā «Latvenergo» paaugstinās elektrības tarifus, mūsu budžetā šādi izdevumi nav paredzēti. Tad tos nāktos meklēt vai nu iekšējās rezervēs vai paaugstināt ienākuma nodokļa prognozi, jo citu variantu naudas iegūšanai nav.
– Teju miljons latu paredzēts "pārējai apsaimniekošanai"? Kas tā ir par naudu?
– Šajā sadaļā iekļauti komunālie maksājumi, piemēram, par neiznomātām pašvaldības telpām, samaksa par ūdeni kapos, klaiņojošo dzīvnieku eitanāzijai, digitālajai uzmērīšana, visu apstādījumu uzturēšanai, svētku rotājumiem, lielās egles uzstādīšanai, puķu dobēm utt. Ainavu arhitekte bija daudz iecerējusi, taču daudz no plānotā "nogriezām", tomēr bez puķēm šogad nepaliksim…
– Kāpēc pieaudzis līdzekļu apjoms pašvaldības policijai?
– Pirmkārt, šajā summā iekļauta Irlavas bērnu nama-patversmes apsardze, otrkārt, pašvaldības policijas budžetā iekļauti ēkas Tukumā, Pils ielā 18, uzturēšanas izdevumi, jo tieši viņi ir par šo ēku atbildīgi; iepriekš šie izdevumi bija iekļauti Tukuma domes kopējā budžetā.
* 2011. gada pamatbudžeta ieņēmumi – Ls 15 600 294, izdevumi – Ls 16 856 210
* Naudas līdzekļu atlikums gada sākumā – Ls 2 144 772, atlikums gada beigās – Ls 82 627
* Atmaksājamie aizņēmumi – Ls 770 000
* Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem – Ls 260 000
* Maksas pakalpojumu ieņēmumi – Ls 1 506 507, izdevumi – Ls 1 682 952
* Speciālā budžeta ieņēmumi – Ls 339 716; izdevumi – Ls 486 046, atlikums – Ls 146 330.
* Ziedojumu un dāvinājumu ieņēmumi – Ls 22 372, izdevumi – Ls 93 646, atlikums – Ls 71 274
* Aizņēmumu neatmaksātā pamatsumma (vēl nav pienācis termiņš) – Ls 13 371 039; galvoto atmaksājamo pamatsumma – Ls 2 277 141
Budžeta ieņēmumi un izdevumi
2010. gada plāns
2011. gada plāns
Pamatbudžeta ieņēmumi:
15 673 130
15 600 294
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis
8 013 589
7 074 939
Īpašuma nodokļi
626 395
936 076
Transferti (valsts u.c. mērķdotācijas)
5 290 859
5 611 393
Azartspēļu nodoklis
60 000
40 000
Maksas pakalpojumi
1 506 160
1 546 474
Nenodokļu ieņēmumi
176 127
391 412
Pamatbudžeta izdevumi:
16 933 387
16 856 210
Vispārējie valdības dien. (administrācija)
1 508 379
1 158 005
Parāda maksājumi (kredītu %)
586 776
674 000
Sociālā palīdzība un pakalpojumi
1 751 998
1 862 016
Invalīdu dienas centrs «Saime»
69 528
65 776
Atbalsts gados veciem cilvēkiem
68 691
57 380
Atbalsts ģimenēm ar bērniem
643 744
606 040
Mājokļa pabalsts
137 027
144 571
Atbalsts sociāli atstumtām personām
304 206
450 109
Pārējā sociālā aizsardzība
528 802
538 140
Izglītība
8 281 222
7 834 003
Izglītības pārvalde
172 879
386 840
Izglītības papildus pakalpojumi
800 209
357 692
Pirmsskolas izglītība
328 489
1 545 481
Vispārējā izglītība
6 978 544
5 543 990
Atpūta, kultūra, sports un NVO
2 264 889
2 147 362
NVO
52 828
53 191
Sports
476 755
492 672
Kultūra
1 735 306
1 601 499
Veselība
48 836
55 065
Feldšeru punkti
28 836
28 424
Tukuma slimnīca
20 000
26 641
Vides aizsardzība
396 147
403 299
Atkritumu apsaimniekošana
212 605
246 077
Notekūdeņu apsaimniekošana
180 918
157 222
Vides piesārņojuma novēršana
2624
–
Pašvaldības terit. un mājokļu apsaimn.
1 562 477
1 645 512
Mājokļu attīstība
380 499
284 797
Teritoriju attīstība
221 815
89 826
Ūdensapgāde
117 169
278 916
Ielu apgaismošana
124 925
119 014
Pārējā apsaimniekošana
718 069
872 959
Ekonomiskā darbība
344 732
609 605
Kurināmais un enerģētika
25 107
31 000
Autoceļu uzturēšana, tilti
114 686
427 249
Tūrisma informācijas centrs
156 813
126 866
Pārējā ekonomiskā darbība
48 126
24 490
Sabiedriskā kārtība
186 475
207 343
Pašvaldības policija
173 296
196 706
Videonovērošana
9 000
7000
Glābšanas dienests
4 179
3637
" Par to, kā vērtējams šī gada Tukuma novada budžets, ko varēsim atļauties un ko ne, izvaicājām domes finanšu nodaļas vadītāju Lailu Dzalbi. Viņa atzina, ka lielākā naudas daļa paredzēta uzturēšanas izdevumiem, darba samaksai un projektu līdzfinansējumam, taču pavisam maz – attīstībai." – UN TE JUMS TREŠO REIZI VIRSRAKSTIŅŠ,AR DIVIEM ATKĀRTOJUMIEM VAR NEPIETIKT:)
1. "savukārt darba algas fonds jāsamazina par 3% – lai varētu nodrošināt minimālās algas pieaugumu un lai sabalansētu budžetu. Neviena štata vieta netika likvidēta, neviena vakance nav atstāta.
2. "Ņemot vērā, ka budžeta ieņēmumi samazinās, loģiski, ka algas samazina."
Loģiski gan.
Bet reāli, kā paši atzīst 1. punktā – praktiski nekā.
Viss ir kļuvis dārgāks par 50 un 100%. Griež un domā kur vēl atņemt tautai miljonus par pašu apzinātu nolaidību un valdošo aprindu nesaimnieciskumu, kas robežojas ar noziedzību.
Stāsta par pārvaldes optimizāciju, bet redzam atklātu ņirgāšanos – fonds samazināts par 3% un štata vieta neviena. Varoņdarbs!
Tajā pašā laikā darba vietas zaudējuši 170 000. Un cietēji ir strādājošie, nodokļu maksātāji nevis pārvaldes plānā galdiņa urbēji – nodokļu patērētāji.
Sistēma ir radikāli jāmaina. Un to var izdarīt ne jau klusējot!
Viss taču skaidrs – lielākā naudas daļa paredzēta uzturēšanas izdevumiem, darba samaksai un projektu līdzfinansējumam, taču pavisam maz – attīstībai, pareizāk sakot nemaz.
Taču Komandējumiem ieplānoti Ls 25 244 – "kultūras pasākumiem".
Nu vienkārši burvīgi. Mums ir Tomu, Demakovu un Kalvīšu sporta, kultūras un citu izdarību cienītāju turpinātāji.
Vai tādiem žēl samest? Pievienosimies šajā grūtajā laikā mūsu pensionāres aicinājumam Streipa Krustpunktā 11.02.2011 – ziedosim (kaut mirsim) tautas priekštāvju vajadzībām.
Svarīgi pareizi organizēt.
Azartspēlēm nodokļu samazinājums par 20 000 ls, acīmredzot, šo nozari vajag īpaši lobēt.
Izglītības pārvaldei 214 000 ls vairāk, laikam dēļ tā aptuvenā 110 000 ls iztrūkuma.
Nodokļu neiekasēšanas parāds arī 20 000 ls – apzināti vai neizdarības sīkums?
Ģimenes vai uzņēmuma modelis arī tā varētu darboties, kā mūsu pārvaldes 154 "goda" pamatbiedri?
AIZLIEDZIET LIDOSTU UN BUDZETS VISPĀR SABRUKS!!!!!!