www.riga24.lv

Staigāšana pa veloceliņu izmaksā 5 līdz 20 latus

Prieks, ka Tukumā, ierīkojot daudzos veloceliņus, domāts par pilsētnieku drošību. Diemžēl, to ignorējot, savu un citu veselību apdraud kājāmgājēji.

Prieks, ka Tukumā, ierīkojot daudzos veloceliņus, domāts par pilsētnieku drošību. Diemžēl, to ignorējot, savu un citu veselību apdraud kājāmgājēji.

Diemžēl cilvēki ļoti lēni pierod pie visa jaunā, un pirmā reakcija visbiežāk ir vai nu protests, vai ignorance. To, ka iela paredzēta mašīnām un mesties zem to riteņiem nav prātīgi, cilvēki ir sapratuši, bet ka arī uz veloceliņa gājēji nedrīkst atrasties – to vēl ne. Liela daļa gājēju spītīgi pārvietojas tā, it kā pilsētā nevis būtu izbūvēti veloceliņi, bet paplašināti trotuāri. Jo, kamēr cilvēks nav pārvietojies ar divriteni, viņam nav ne jausmas, ka uz ietves varētu būt jārēķinās ar kādu citu. Bet braukt ar divriteni pa ielu, ja līdzās ir veloceliņš, ir aizliegts. Tieši tāpat ir aizliegts kājāmgājējiem iet pa veloceliņu!

Ne jau žurnālistiem, bet gan Ceļu policijai vajadzētu gājējus brīdināt, brīdināt un vēlreiz brīdināt, ka pa veloceliņu staigāt ir bīstami. Diemžēl laikam jau policisti ir tur, kur ”plūst nauda”, nevis gājēji, tāpēc es kā cilvēks, kurš pārmaiņus ir gan kājāmgājējs, gan autobraucējs, gan velosipēdists, mēģināšu izlīdzēt Ceļu policijas darbā.

Ceļš izkārtots loģiski

Tieši domājot par gājēju drošību, pārvietošanās zonas ir sadalītas ļoti loģiski:

1) braucamā daļa autotransportam, 2) līdzās brauktuvei veloceliņš,

3) vistālāk no abām braucēju zonām – gājēju celiņš jeb trotuārs. Tātad, pateicoties veloceliņiem, gājēji ir pārcelti vēl drošākā attālumā no autotransporta. Tomēr, ja velobraucēji rēķinātos, ka uz veloceliņa ir drošībā, pat bail iedomāties, cik reižu būtu saskrējušies ar aizsapņojušamies, neuzmanīgiem vai vienkārši bezkaunīgiem gājējiem. Tipiskākās gājēju izraisītās bīstamās situācijām ir šādas: iet bērns. Velosipēds pārvietojas ļoti klusu – gājējs to nedzird. Te pēkšņi, kā jau tas ar bērniem mēdz notikt, viņš metas uz veloceliņa, lai aplūkotu kukainīti vai paceltu nokritušu rotaļlietu. Ja ritenis ir pāris metru attālumā, tas pie labākās gribas nevar paspēt apstāties. Pieaugušie! Stingri turiet pie rokas bērnus, ja ejat pa trotuāru, kam līdzās ir veloceliņš.

Bērnu ratiņi. Pa trotuāru velobraucējam pa priekšu iet jaunā māmiņa ar zīdaiņa ratiņiem. Pēkšņi viņa izdomā pāriet ielas otrā pusē, un, nepaskatoties ne pa labi, ne kreisi, ne atpakaļ, griež bērna ratiņus par 90 grādiem tieši uz veloceliņa. Ja notiktu sadursme, pati māmiņa paliktu drošībā, jo ir taču uz trotuāra. Jaunās māmiņas! Izstumt ratiņus uz veloceliņa ir tas pats, kas uzripināt tos uz ielas.

Aizpļāpājušās kundzītes. Gan pa trotuāru, gan veloceliņu lēnā solī iet (vai stāv) divas, trīs vai pat četras kundzītes. Tuvojas riteņbraucējs un iedzinkstina zvaniņu. Nekādas reakcijas. Piebraucot tuvāk, velobraucējs skaļi sauc: ”Lūdzu, malā! Malā!” Tad gan beidzot ir reakcija, kundzītes uz velobraucēju paskatās tik bargu seju, it kā tas būtu iebraucis viņas puķu dobē. Pagalam absurda situācija. Cienījamās dāmas! Ceļus satiksmes noteikumu 2.panta 26. punkts nosaka, ka ”gājēji uz brauktuves nedrīkst kavēties vai bez vajadzības apstāties”. Tātad arī uz veloceliņa nedrīkst stāvēt un klačoties.

Ceļu satiksmes noteikumi un sodi

VAS «Ceļu satiksmes drošības direkcija» sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Bērziņa, atbildot uz NTZ jautājumu par veloceliņu lietošanu, skaidro:

”Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem tiek izšķirti velosipēdu ceļi (apzīmēti ar 413. ceļa zīmi), kas ir paredzēti velosipēdu braukšanai, bet pa kuriem, netraucējot velosipēdus, atļauts pārvietoties arī gājējiem, kā arī gājēju un velosipēdu ceļi (apzīmēti ar 415., 416. vai 417. ceļa zīmi), pa kuriem atļauts pārvietoties gan velosipēdiem, gan gājējiem.

Ja ceļš apzīmēts ar 415. ceļa zīmi (kā, piemēram, pie Ozoliņu kapiem), pa to visā platumā atļauts pārvietoties gan gājējiem, gan velosipēdistiem un savstarpējās šo satiksmes dalībnieku priekšrocības nav noteiktas, bet pa 416. vai 417. ceļa zīmi apzīmētiem ceļiem (kādi ir visā Tukuma pilsētā) pa vienu pusi atļauts braukt tikai ar velosipēdiem, bet pa otru pusi – pārvietoties gājējiem.

Ja gājējs iet pa veloceliņu? Par gājējiem noteikto pienākumu neievērošanu, t.i. par traucējumu radīšanu velosipēdu braukšanai, kā arī par pārvietošanos pa daļu, kas paredzēta tikai velosipēdu braukšanai, var tikt piemērots administratīvais sods 5 līdz 20 latu apmērā.

Ja velosipēdists brauc pa ielu? Kā minēts CSN 230. panta 6. daļā, ”velosipēdu vadītājiem aizliegts braukt pa ceļu, ja tam blakus atrodas velosipēdu ceļš.” Par šo pārkāpumu ir noteikts sods – brīdinājums vai naudas sods no 5 līdz 20 latu apmērā.

 

P.S. Hei, ceļu policisti! Tukumā atklāta neizmantota naudas rene!

Komentāri

  1. Jā, arī es ļoti bieži Tukumā braucu ar velosipēdu un pilnībā varu apliecināt – gājēji veloceliņu ļoti ļoti bieži neievēro!!! Diemžēl mūsu kultūra līdz tam vēl nav izaugusi …

    1. Tas profilaksei- kamēr velobraucēji iemācīsies braukt ar tādu drošu ātrumu, kas ļauj laicīgi nobremzēt, tad arī pavāksies malā no veloceliņiem. Taisnība tāpat ir neaizsargātākajam satiksmes dalībniekam.
      Tikai apšaubu, vai tāda Saulīte tiešām nesās pa Tukuma takām ar ātrumu 30 km/h 🙂

  2. Bet paskatoties kandavā kur trotuārs gājējiem ir tik šaurs,la neiespējami mātei ar bērnu pārvietoties blakus bet riteņbraucējs var braukt bez aizķeršanas kur loģika.

  3. Kandavā veloceliņš no krustojuna līdz sociālajam centram ir zem katras kritikas nav gājēju nav problēmas………..

  4. ja velosipedists brauc pa gajeja pusi ar japiemero sods.ja irtad visiem.brauc divi pa visu ietvi un da feni,ko tad.

  5. Bieži nākas pārvietoties ar velosipēdu, tāpēc droši varu teikt, ka cilvēki neievēro velo celiņus. Mierīgi iet pa braucamo daļu un pēc tam, kad nākas apbraukt pa gājēju pusi, kāds kājām gājējs sāk skaļi lamāties, jo velosipēdists brauc pa ejamo daļu, kaut gan tikai apbrauc cilvēkus, kuri neatpazīst velosipēda zīmi un bruģa.

  6. Tas gājēju celiņš ir par šauru. Kā neievēro? Ievēro,tikai arī cilvēks grib normāli pārvietoties…Piemēram, Rīgā – Ķīpsalā, gājējam ir apmēram 50 cm plata josla,tai pašā brīdī velobraucējiem 2x platāks…kur loģika?

  7. atkal mūsējie pārspīlē-visur citur priekšroka tiek dota gājējiem-nav jau sacensību trase veloceliņš pie tam vietām ar izbūves logiku pašvaki…

  8. Tiešām jūs visi esat tik aprobežoti un nevarat sadzīvot ar kautkādām normām un reālām pašsaprotamām lietām.. Un tas ka velobraucēji netiek cienīti nekur Latvijā tas ir skaidrs!! Kā var nebraukt pa gājēju ceļu ja gājēji ir aizņēmuši velo ceļu!! Pašam ir nācies saskarties ar šādiem indivīdiem (Pats kā pāvs iet pa velo celiņu – nu ko es braucu garām pa gājēju ceļu un tad šis bļauj skaties kur brauc, zaebis čalis) Un tas ka velo celiņi ir platāki par gājēju – neredzu tur problēmu – Tukumā un Kandavā ļaužu masas ir tik piesātinātas ka 50 metros iet 5 cilvēki 😀 un viņiem nabadziņiem nav kur likties..Par velo ātrumiem uz veloceļiem – izbraucat ārpus Latvijas un saviem aizspriedumiem un paskataties kā citur pasaulē notiek 😉 Lielisks piemērs Nīderlande – un tad parunāsim par velo ātrumiem uz velo celiņiem 😉 un tur cilvēkiem ir respekts neviens savu kāju nemēģina spert uz veloceliņu.. Nevajag būt sacensību trasei lai saprastu ka velo pārvitojas 3x – 4x ātrāk par gājēju..

    1. Pilnīgi Tev piekrtītu. Tādēļ jau cilvēki pārvietojas ar velosipēdu, lai savā galamērķī nonāktu ātrāk.
      Ne tikai Nīderlandē, bet arī Vācijā tiek respektēti gan velo braucēji, gan kājām gājēji, gan autovadītāji. Tur ātrums ir vismaz 25 km/h, braucot ar velo.

      1. nav pat jāmeklē piemēri tik tālu, aizbrauc tepat līdz Stokholmai un pamēģini tur paiet vai pastāvēt uz veloceliņa. ārti vien manīsi kāds ātrums uh un cik izmaksā.

    2. Jebkurā gadijumā pa trotuaru apbraukt gajeju kas pārvietojas pa velo celiņu nav ieteicams

  9. vareeja jau pteikt – cik cilveekiem ir tas pieciits uzlikts,vai briidinaati.laikam jau ka neviens..

  10. Un cik izmaksās braukšana pa gājēju celiņu?
    Raksta autore tēlaini atspoguļo gadījumus no riteņbraucēju viedokļa, bet vēl tēlaināk varētu pstāstīt, kā jūtas gājēji ejot pa ietvi, kur nav riteņbraucēju josla.
    Jābrauc ar atļautu ātrumu, tāpat kā autovadītājam, jāparedz dažādi gadījumi. Un vēl, mērkaķa ātrumā nešķērsojiet gājēju pāreju ar velosipēdu, gāžot no kājām gājējus!
    P.S esmu gan kājāmgājējs, gan riteņbraucējs, gan autobraucējs.
    Cienīsim viens otru,dzīvot būs vieglāk!

  11. Bet kāpēc veloceliņi ir veifoti no bruģa, pa turieni pārvietojas arī skrituļdlidotāji un citi un pa tādu segumu nav ērti braukt. Piemērs – Lauktehnikas veloceliņš, ideāli piemērots braukšanai ar jebko…

    1. Pa veloceliņu nav jāpārvietojas ar skriduļslidām, skrituļdēļiem un galu galā mātēm ar bērnu ratiņiem! Tapēc jau tas saucās VELO CELIŅŠ, nav jāuztver ka pa to jāpārvietojas visam kas ripo!

  12. Mani kā autobraucēju drīzāk besī velobraucēji, kuri konsekventi turpina braukt pa ceļa braucamo daļu, kaut blakām ir priekš viņiem speciāli izbūvēts miljonu vērts veloceliņš. Piemēram Jelgavas iela ir tāda, kur bieži kāds ripinās mašīnai pa priekšu un veloceliņu neizmanto. Kāpēc tos nesoda?

    1. Piekrītu ka pa to vajadzētu brīdināt un sodīt.. Arī neciešu tos indivīdus kuri minās lepni pa braucamo daļu ka blakus iet velo celiņš!!! Viss ir tautas izglītošanā un reālā pašsapratnē. Nevis vo es esmu kruts deguns gaisā un min tik, un pajāt uz visu apārt notiekošo!

    2. Ļoti pareizi! Velosipedisti vien zin savas tiesības, bet pienākumus un noteikumus neievēro.
      Piedotiet, tie, kuri ievēro visu.

  13. Var būt tiešām sāks pievērst tam pienācīgu uzmanību.
    Savā laikā biju aktīvs velo braucējs, konta trīs gajēji, 5 vieglie transporti. Viens gajējs 50 Ls sods, viens transports sods (?), otrs transports velo remonts 89 Ls. Ar parējiem vienojos ar to ka iesaistītam pusēm navc pretenziju, kā arī izskaidrots ka velo braucējs ir satiksmes dalībnieks…

  14. pilnīgs stūlbums! Velo braucējs nav tramvajs kurš nespētu apbraukt riņķī cilvēkam!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *