Darbošanās «Comenius» skolu daudzpusējās partnerības projektā «Ēdamas lietas meža dārzā» ir devusi iespēju paskatīties uz izglītības īstenošanas iespējām Eiropas valstīs, uz šo valstu kultūru, dzīvesveidu. «Comenius» programma dod iespēju doties pasaulē un mācīties. Tā programmas iespaidā Kandavas internātvidusskolas skolotāji ir bijuši gan Polijā, gan Slovēnijā, gan Spānijā un Itālijā. Bet šī gada martā bija pienākusi reize viesoties Nummi sākumskolā Hemēnlinnā Somijā, uz kurieni devās skolotājas Sana Anmane, Agita Pētersone, Natālija Čikunoviča un Ņina Zalcmane.
Tik tuva, bet – atšķirīga
Somijas pilsēta Hemēnlinna ir pietiekami tuvu mums, lai mums būtu labi saprotama un lai mēs, šajā valstī uzturoties, justos labi. Tomēr Somija ir arī savā ziņā neatkārtojama un atšķirīga no visām citām valstīm, ar pārsteidzošiem atklājumiem un patīkamiem iespaidiem bagāta, jāatzīst, savā attīstībā tikusi krietni tālāk par mums. Hemēnlinnā ir dzimis izcilais somu komponists Jans Sibēliuss, kura ievērojamākais darbs ir simfoniskā poēma «Somija». Redzējām J. Sibēliusa pieminekli Helsinkos, kas nav tipiska akmens skulptūra, bet gan tajā dominējošais elements ir tērauda stabules, izkārtotas neregulārā formā, gluži kā jūras viļņi; bet uz šo drosmīgo kompozīciju atzinīgi raugās paša komponista seja. Mūs apbūra šīs valsts mierpilnā harmonija, fascinēja klusums un miers, kam mūsdienās ir īpaši liela vērtība, izjutām patiesas sirsnības caurstrāvoto laipnību un apbrīnojām somu aktīvo dzīves veidu, kam pirmsākumi ir skaidri redzami bērnudārzā un skolā.
Augsti izglītības standarti
Mēs varam ļoti daudz mācīties no Somijas izglītības sistēmas, kas lielu uzmanību velta skolēna individualitātes veidošanai, bērnu radošās domāšanas veicināšanai un attīstīta vēlmi maksimāli celt savus sasniegumus. Somijas augsto izglītības standartu par paraugu var ņemt daudzas Eiropas valstis. Vispirms jau skolotāji Somijā ir ļoti augsti kvalificēti speciālisti; par skolotāja amata prestižu liecina fakts, ka šī profesija ir viena no visiekārojamākajām Somijā un konkurss uz skolotāju programmām augstskolās ir apmēram 10:1. Tas nozīmē, ka uz studijām skolotāju profesijā pretendē paši labākie vidusskolu beidzēji.
Skolotājam viņa darbā ir gana liela brīvība un teikšana – savā klasē viņš ir saimnieks; tātad ir ļoti patstāvīgs, spēj uzdrīkstēties un sasniegt. Sākumskolas skolotājs Somijā izglītots un talantīgs, jo māca savā klasē visus mācību priekšmetus. Skolotājam ir jāprot viss, ir jābūt pietiekoši sportiskam, lai dotos pusotru stundu garā izbraucienā ar slēpēm, ir jāprot slidot, ir jābūt muzikālam un spējīgam spēlēt kādu mūzikas instrumentu, piemēram, ģitāru. Viņš ir zinošs dažādās mājturības tehnikās, jo 3. un 4. klasē gan zēni, gan meitenes veido darbus no koka, kā arī nodarbojas ar šūšanu. Nemaz nerunājot par zīmēšanu. Matemātikas, somu valodas un sociālo zinību mācīšanā liela uzmanība tiek veltīta radošuma attīstīšanai un praktisko uzdevumu veikšanai. Speciālistiem tiek atvēlēta tikai angļu valoda un reliģijas mācība. Apsveicami, ka visi skolotāji labi runā angliski. Skolēnu darbus parasti nelabo ar sarkanu pildspalvu, izvēlas citu krāsu. Skolēni raksta ar zīmuli.
Veselīga dzīvesveida principi – iedzīvināti
Pašas pārliecinājāmies, cik lielā vērtē šajā skolā ir svešvalodu prasme, fiziskās iemaņas un veselīga dzīvesveida principi, pozitīva tēla veidošana, prasme pielāgoties un parūpēties par sevi, pozitīva attieksme pret saviem pienākumiem, tehnoloģiju lietošanas prasmes un citas dzīvei būtiskas lietas. Ar apbrīnu klausījāmies 6. klases skolēnu stāstījumā par skolu perfektā angļu valodā. Pārsteidza skolēni pieklājība un interese par projekta valstīm. Liels prieks bija dzirdēt iepriekš iemācītas sasveicināšanās frāzes latviešu valodā.
Viesošanās Somijā mums deva atbildi uz jautājumu, kāpēc somi ir tik labā fiziskā formā. Pirmsākumi meklējami jau bērnudārzā, kur ir grupa, kas visu dienu uzturas svaigā gaisā mežā, kur viņiem ir mājiņa, kurā var iekurt uguni, lai bērni var sasildīties un arī pamācīties; ir slidkalniņš, ir iespēja kāpt kokos un uz lielajiem akmeņiem, paši viņi bija uzbūvējuši lielus sniega cietokšņus. Tur viņi arī mācās; tā ir ideāla vieta stāstu rakstīšanai, jo ir tieša saikne ar dabu, kas rada saudzīgāku attieksmi pret to. Un bērniem jau nav sliktu laika apstākļu, ja ir piemērots apģērbs. Jautājot par negadījumiem, atbilde bija tāda, ka tie var notikt jebkurā vietā. Un taisnība vien ir! Aktīvais dzīvesveids turpinās arī skolā; katru starpbrīdi, kas ir 20 minūtes, skolēni saģērbjas un dodas laukā spēlēt bumbu vai kāpt uzbūvētajos sniega kalnos. Skolēnu virsdrēbes atrodas turpat blakus klasei gaitenī.
Skolā tiek praktizētas skolēnu pašapkalpošanās iemaņas, ar interesi vērojām, kā skolēni ēdamzālē mazgā galdus un sakārto krēslus, palīdz novākt traukus. Visiem Somijas skolēniem ir brīvpusdienas.
Bez mobilā un muļķīgiem rāmjiem
Īpašs stāsts būtu par skolēna nacionālās identitātes saglabāšanu. Proti, skolā ir zēns no Krievijas un, lai nezaudētu savas dzimtās saknes, viņu divreiz nedēļā ved uz citu skolu mācīties krievu valodu.
Skolēnu noteikumos ir rakstīts, ka nav ieteicams ņemt līdzi uz skolu mobilos telefonus. Protams, ka tos nekur arī neredzējām, tāpēc lieks būtu jautājums, vai skolēni ievēro telefonu lietošanas noteikumus.
Tās ir tikai dažas lietas no šī brauciena, kas liek aizdomāties par to, ka arī mēs neesam sliktāki, mēs protam radīt brīnišķīgus darbus, par ko tikām uzslavēti, taču esam saistīti ar noteiktu sistēmu, kas mēģina mūs ielikt citos rāmjos ar pārslogotajām mācību programmām, ar vecuma posmam neadekvātām prasībām, ar vielas apgūšanu tempā, ar lieka stresa radīšanu, bet viņi, lūk, prot strādāt mierīgā tempā un gūt apbrīnojamus rezultātus. Klusums gan starpbrīdī, gan stundu laikā, skolēnu pieklājība, atbildības sajūta, prasme sevi nodarbināt un radīt krāsainu, acīm tīkamu vidi sev apkārt, pret kuru saudzīgi jāizturas. Klasēs un gaiteņos ir skolēnu darbu pārpilnība. Un vēl maza piebilde, kas izklausās gandrīz vai neticami, bet trešā daļa skolotāju šajā sākumskolā ir vīrieši.
***
Bagātīgs ir Somijas kultūras baudījums: Aulanko Nacionālais parks ar zemledus makšķerēšanu un kūpināta laša garšu; mirdzošais sniega baltums un slēpošanas trases, olimpiskais stadions, kur 1952. gadā notika olimpisko spēļu sacensības peldēšanā, Sibēliusa parks un viņa simfoniskās poēmas atskaņošana, viduslaiku pils apmeklējums, somu sauna un pelde ledusaukstajā ezerā, un visbeidzot Helsinki un majestātiskās akmeņainās klintis ceļa malās.
Vislielākais ieguvums ir pozitīvie iespaidi un emocijas, šo dienu piesātinātais internacionālais gars un kopības izjūta, tiekoties ar astoņu Eiropas valstu skolotājiem, kā arī jaunas iedvesmojošas idejas darbam.