Lemj par Vānes skolu

Nule kā pieņēmuši budžetus, Tukuma novada domes deputāti šajā nedēļā jau atkal tikās komiteju sēdēs. Sprieda gan par sociālajiem jautājumiem, gan tiem, kas saistīti ar sportu, kultūru, arī izglītību, kurai tiek novirzīta ne gluži puse, bet tomēr ievērojamākā daļa budžeta (46,7% jeb mazliet vairāk nekā 35 miljoni eiro). Paralēli arvien turpinās četru novadu apvienošanās praktiskā puse, apzinot situāciju, cenšoties ieviest vienotus darbības principus visā jaunā novada teritorijā.

Tas, ka, apvienojoties novadiem, varētu notikt arī izmaiņas skolu tīklā, bija nojaušams arī iepriekš, īpaši mazākajās skoliņās, kur bērnu skaits ir tiešām neliels. Tā Vānes pamatskolā posmā no 1. līdz 9. klasei šogad izglītojas vien 36 audzēkņi. Speciālisti esot situāciju izvērtējuši, tikušies gan ar skolas, gan pagasta vadību un vecākiem, nonākot pie risinājuma, – izveidot Vānē sākumskolu, kas paredz mācīšanos līdz 6. klasei. Tā Izglītības, sporta un kultūras jautājumu komitejā skaidroja Tukuma novada izglītības pārvaldes vadītāja Dace Strazdiņa. Uz deputātu jautājumiem, kā būs ar tiem bērniem, kuri šobrīd ir posmā 7.-9. klase, un vai ir kāds mehānisms, kā viņus varētu pierunāt izvēlēties skolu tieši Tukuma novadā, gan D. Strazdiņa, gan arī komitejas vadītāja Ligita Gintere atgādināja, ka vecākiem un bērniem tomēr ir pavisam brīva izvēles iespēja. Tādēļ risks, ka viņi dosies uz skolu ārpus novada, protams, pastāv, bet jautājums ir, – kā ar vecākiem tiks runāts. J. Mazināts apstiprināja, ka šādas sarunas tiešām jau notiek un, ka, piemēram, Vānes iedzīvotāju konsultatīvajā padomē, kas norisinājās šīs nedēļas sākumā, jau mēģinājuši vienoties par to, vai nevajadzētu izvēlēties visiem vienu skolu?
Jāpiebilst, ka 10 bērni, kuri varētu būt bijuši Vānes pamatskolas audzēkņi, jau šobrīd mācās kaimiņu novadā, Kabiles pamatskolā, kas arī tuvākā mācību iestāde. Un pašvaldībai tas izmaksā ap 136 eiro mēnesī par katru bērnu. Vēl septiņi dodas uz mācībām K. Mīlenbaha vidusskolā Kandavā, bet 2 – Kandavas reģionālajā vidusskolā. Te gan problēma, kā norādīja izpilddirektors Ivars Liepiņš, varētu rasties arī apstākli, ka autobuss, kurš bērnus ved uz Kandavu, ceļā dodas vismaz 40 minūtes ātrāk, nekā tas ir, dodoties uz Kabiles pusi. Kurš gan grib celties stundu agrāk? Tad nu deputāti vienojās, ka arī šo jautājumu jāpapēta un autobusu kustības grafiki tomēr, iespējams, jāpārskata.

Cerot uz jaunu elpu
Kaut kopumā tendence ir bijusi lejupslīdoša, ir pamatota cerība, ka Vānes skola tomēr iegūs savu otro elpu, sēdē uzsvēra Tukuma novada domes priekšsēdētājs Gundars Važa. Tas tādēļ, ka pirmsskolas grupiņā Vānē ir 44 audzēkņi, no kuriem 7 – topošie pirmklasnieki. Veicot reorganizāciju, tiks atrisināta arī vēl kāda problēma. Proti, telpas, kas pirmsskolas grupiņām iekārtotas pagasta pārvaldes ēkā, jau kļuvušas par šauru, tādēļ bijušā skolas direktora Ivara Laša ierosinājums bija izremontēt, sakārtot, otrā stāva telpas, kas nule kā atbrīvojušās. Tomēr nu piemērotāks risinājums būtu 5-6-gadīgo grupiņu pārcelt uz muižas jeb lielās skolas ēku, kas topošajiem pirmklasniekiem ļautu arī jau laikus aprast ar jauno situāciju.
Bet nu jebkurā gadījumā – skolas nākotne būs atkarīga no pašiem vāneniekiem, kā arī skolas un pagasta vadības, kas šobrīd ir jauni cilvēki (skolas direktora pienākumus pilda Ilze Kalnarāja-Ozola, bet pagasta pārvaldi kopš 1. februāra vada Signija Tauriņa-Alksne). Tāpat esot jādomā, kā skolas vārdu, sniegtās iespējas reklamēt, piesaistot gan pašu bērnus, gan, iespējams, audzēkņus no kaimiņu novadiem.
Tā jautājums tika virzīts tālākai izskatīšanai uz finanšu komiteju, bet vēlāk – dome sēdi, kad par skolas reorganizāciju lems visi deputāti.

Komentāri

  1. Kādēļ jāvadā bērni par nodokļu maksātāju naudu uz citām skolām, ja pagastā ir skola?Ja vecāki grib laist bērnu mācīties Kabilē vai Kandavā, lai paši nodrošina transportu.

    1. Varbūt tāpēc, ka ekspluatēt mikroautobusu ar ko tos piecus skolniekus aizvest uz lielāku skolu ir lētāk, nekā uzturēt un kurināt ēku?

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *