Kā pagastu iedzīvotājiem nokļūt novada centrā

Saspīlētā ekonomiskā krīze un finanšu trūkums valda vai ik uz soļa. Izņēmums nav arī sabiedriskā transporta pakalpojumi. Sadārdzinoties degvielas cenai, vairāk būs jāmaksā arī par autobusa biļeti. Līdz ar to braucēju skaitam būs tendence samazināties un vēl kāds līdz šim esošs autobusa maršruts kļūs nerentabls. Tomēr skaidrs ir viens: lauku ļaudīm, kuriem nav sava transporta, autobuss ir vienīgā iespēja, kā nokļūt pilsētā, rajona vai novada centrā. Lai noskaidrotu, kāda tad ir šī brīža reālā situācija sabiedriskā transporta nodrošinājumam Kandavas novadā, devāmies uz autobusu pieturas vietu Kandavā.

Saspīlētā ekonomiskā krīze un finanšu trūkums valda vai ik uz soļa. Izņēmums nav arī sabiedriskā transporta pakalpojumi. Sadārdzinoties degvielas cenai, vairāk būs jāmaksā arī par autobusa biļeti. Līdz ar to braucēju skaitam būs tendence samazināties un vēl kāds līdz šim esošs autobusa maršruts kļūs nerentabls. Tomēr skaidrs ir viens: lauku ļaudīm, kuriem nav sava transporta, autobuss ir vienīgā iespēja, kā nokļūt pilsētā, rajona vai novada centrā. Lai noskaidrotu, kāda tad ir šī brīža reālā situācija sabiedriskā transporta nodrošinājumam Kandavas novadā, devāmies uz autobusu pieturas vietu Kandavā.

Pie ēkas ārsienas cieši piestiprinātajā metāla plāksnē melns uz balta skaidri uzrakstīts maršrutu saraksts. Uz galvaspilsētu, Kuldīgu, Tukumu, Talsiem

lasāms plašāks piedāvāto autobusu atiešanas laiku klāsts, bet tajā pat laikā, tiesa, ne tik bieži, kā varbūt mēs vēlētos, var nokļūt arī citviet, tuvākās vietās, tostarp arī novadā esošajos pagastos.

Pēc saraksta spriežot, visbiežāk Kandavā nokļūt iespējams cēreniekiem, trīs reizes nedēļā: pirmdien, trešdien un piektdien ar iespēju novada centrā pavadīt gandrīz trīs stundas. Turklāt arī vasarā autobuss pa maršrutu Cēre-Kandava kursē trešdienās un piektdienās. Savukārt, lai nokļūtu līdz Tukumam, cēreniekiem nākas kaut kā izkļūt līdz Kandavas pagriezienam. Tiešs reiss uz Tukumu pastāv tikai vienreiz nedēļā – ceturtdienās. Arī novada ļaudis no Zemītes un Valdeķiem Kandavā skolas laikā var nokļūt ik dienu, bet pateicoties starppilsētu reisam Saldus-Talsi zemītnieki, Valdeķu puses iedzīvotāji un arī zantenieki nokļūt un divarpus stundas pavadīt Kandavā var pirmdienās, trešdienās, piektdienās un sestdienās. Skolas mācību laikā no Zemītes un (arī Grenčiem) uz Kandavu nokļūt rītos un pēcpusdienā atpakaļ var ar autobusu, kurš pārvadā skolēnus. Vasarā nokļūšana novada centrā ir problemātiskāka. Uz Tukumu zemītnieki galvenokārt nokļūst ar autobusiem no Saldusun Vānes puses. No Matkules nokļūt Kandavā un Tukumā nav tik daudz iespēju. Ir autobusi, kuri uz Tukumu brauc gar «Pūcēm» un maršruti, kuri kursē gar Matkules centru. Uz Kandavu no Matkules iespējams nokļūt pirmdienās paagri no rīta un piektdienas pievakarē. Sazinoties ar Vānes pagastu, uzzinām, ka šobrīd vāneniekiem ir vairāk iespēju nokļūt Kuldīgā, Talsos un Saldū, bet uz Kandavu nokļūt ir salīdzinoši sarežģītāk. Autobuss kursē piektdienās ap pusdienlaiku un kolas laikā – pēcpusdienās.

Kā iespēju nokļūt novada centrā vērtē paši braucēji, šoreiz domas izsaka cērenieki:

Elmārs (dzīvo Okslē):

– Uz Kandavu braucu vienreiz nedēļā. Ar riteni braucu līdz Cērei, tur to atstāju, kāpju autobusā un braucu uz Kandavu. Gribas kādu zivtiņu Kandavas tirgū nopirkt un šo to vēl no lielveikala. Nav jau viegli manos 80 (!) gados ar riteni pa ceļu pabraukt, un ceļi ar' visādi – bet ko darīt – uz Tukumu var aizbraukt tikai vienreiz nedēļā. Izdevīgāk sanāk – uz Kandavu.

Smaida:

– Pietiek ar laiku, ko var pavadīt Kandavā. Lai izstaigātu tirgu, lielveikalus un vēl pilsētā uznākt. Ja ir iepriekš pierakstījies, pie daktera arī var paspēt. Man laimējies parasti visu, ko esmu iecerējusi, paspēt izdarīt, ja nē – neko darīt – jābrauc nākamreiz.

Skaidrīte (dzīvo aiz Cēres uz Balgales pusi):

– Ja atbrauc uz pilsētu tikai iepirkties, tad jau laiks pietiek. Ja vajag pie ārsta tikt, tad nu sanāk visādi. Ja nepaspēj, tad jātiek mājās kā nebūt citādi. Esam ar mazdēlu kājām no Kandavas pagrieziena gājuši. Ir pat iets līdz pašām mājām, kad neviens pazīstams braucējs arī negadās pa ceļam. Būtu jau labi, ka Kandavā pavadāmais laiks būtu drusciņ ilgāks, bet ko nu šais laikos – kā ir, tā jāiztiek.

Veronika (dzīvo aiz Valdeķiem):

– Dzīvoju aiz Valdeķiem un savos 75 gados ne vienreiz vien esmu ceļa gabalu no Kandavas kājām gājusi. Reiz pat autobuss garām pabrauca, kad smagām somām gāju uz mājām. Nepieturēja. Uz šejieni un atpakaļ – 20 km sanāk, bet man, kas mūža lielāko daļu uz kājām vien lauku brigādē strādājusi, tas nemaz tik grūti nešķiet. (Izdzirdot teikto, kāda kundze izteica neviltotu apbrīnu par Veronikas uzņēmību).

Ilga no Zantes starppilsētu maršrutu Saldus-Talsi teicās izmantojam bieži. Gan tāpēc, lai nokļūtu poliklīnikā pie dakteriem, gan arī iepirktos. Viņa šo iespēju labprāt izmanto vismaz pāris reižu nedēļā.

Vai pašreiz esošais autobusu kustības maršrutu skaits ir pietiekams, lai iedzīvotāji no pagastiem nokļūtu novada centrā, un kā būs nākotnē, kad novada teritorija papildināsies ar vēl diviem pagastiem, jautājām domes priekšsēdētājam Alfredam Ķieģelim:

– Situācija šajā ziņā nav apmierinoša. Labi vēl, ka izdevies saglabāt līdz šim esošos maršrutus. Iedzīvotājiem labāka situācija ar nokļūšanu līdz Kandavai ir skolas laikā, jo tad papildus esošajiem maršrutiem, viņi var izmantot arī skolēnu pārvadāšanas reisus no rīta un pēcpusdienā. Uz būtiskām izmaiņām un uzlabojumiem pasažieru pārvadāšanas jomā šobrīd cerību nav. Visu nosaka finansējums un tas, cik šie maršruti ir izdevīgi, cik pasažieru pieprasīti. Paplašināt maršrutu skaitu, rodot iespēju pagastu iedzīvotājiem izdevīgāk nokļūt centrā, šajā brīdī ir ekonomiski problemātiski. Kā būs nākotnē, kad novads paplašināsies un vēl divu pagastu – Zantes un Vānes – iedzīvotājiem būs jāmēro ceļš uz Kandavu, pašreiz vēl pagrūti spriest. Domāsim, protams, kā rast izdevīgāko risinājumu. No Zantes nokļūt Kandavā nebūs tik grūti, bet no Vānes gan sarežģītāk.

Tāda nu ir šībrīža situācija, kā novada ļaudīm nokļūt novada centrā. Vakar Kandavas autobusu stacijā bija daudz braukt gribētāju, visvairāk tehnikuma audzēkņu, tāpēc vairums autobusos visas sēdvietas bija aizņemtas.

Komentāri

  1. Sadārdzinoties degvielas cenai, vairāk būs jāmaksā arī par autobusa biļeti.

    vienu reizi taču jau pacelās:):):) nav jau pirmā reize, kad degviela maksā tik, cik tā maksā pašreiz, tad tā nokrita, un tagad akcīzes nodokļa likmi paceļot tā atkal pakāpās uz iepriekš novēroto cenu… Bet biļetes cena ne reizi nenokrita tad, kad samazinājās degvielas cena!!!

    Tātad secinājums, biļešu cena palielinās jau otro reizi degvielas izmaksu dēl… kā tad tas nākas?????????? vai tad tiešām tā vajad d…t????

  2. Pakalpojumu sniedzēji izmanto mūsu "īso" atmiņu. Tas pats par pārtikas cenām. Savulaik, kad sāka celties degvielas cenas, arī pārtikas cenas gāja līdzi tādos pašos apmēros, varētu domāt, ka maizi ražo nevis no miltiem, bet no benzīna. Bet, kad degvielas cenas strauji samazinājās par 30%, vai pārtikas cenas kritās? Lika mazliet pagaidīt. Pašreizējais cenu samazinājums dažām precēm ir tikai tāpēc, ka kritusies cilvēku pirktspēja.
    Un tāpat kā ar biļetēm, – kad degvielas cenas atkal sāks iet uz augšu, pārtika sekos soli solī. Kaut gan "vecās" degvielas cenas jau "ir iekšā" pārtikas cenās, un nekam nevajadzētu mainīties līdz brīdim, kamēr degviela atkal maksās aptuveni 90 sant. par litru.

  3. Matkules iedzivotaji ir atgriezti no arpasaules.Sabiedriska transporta problema seit ir katastrofala.Pagasta vadiba ir maz ieintereseta kaut ko kartot,jo pasas brauc ar savu auto.
    Veciem cilvekiem gruti noklut pie dakteriem.Ja nav sava transporta,tad sedi un kuko.

  4. Milie Sabiliesi atvediet man kartiņu par Sabili pilsētu un atvediet man kartiņu par Sabili vai nobileiet man Sabili par piemiņu kur man gribētos būta sabile sefferis Aleksandris Rīga teika Ropažu iela maijā piiesmit

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *