Bremžu sistēma ir pati svarīgākā automašīnas drošības sistēma, jo tā ļauj automašīnu efektīvi apturēt, kontrolēt tās ātrumu. Ja bremžu sistēma nav labā darba kārtībā, tad automašīna nedrīkstētu piedalīties ceļu satiksmē, jo tā ir bīstama ne tikai tās vadītājam un pasažieriem, bet arī citiem satiksmes dalībniekiem, kas var tikt traumēti negadījumā.
Tāpēc bremžu kvalitātei un bremžu sistēmas elementu tehniskajam stāvoklim jāpievērš īpaša uzmanība, sekojot tam ne tikai tehniskās apkopes laikā, bet arī ikdienā pievēršot uzmanību tam, cik labi strādā bremzes, vai nav manāmas pazīmes, kas liecina par vajadzību veikt bremžu sistēmas detaļu nomaiņu.
Šeit apkopotas atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par bremžu sistēmu, tās elementiem, darbību un arī remontu.
Cik bieži jāmaina bremžu kluči
Viena no detaļām, kas bremžu sistēmā prasa visvairāk uzmanības un arī biežāku maiņu, ir bremžu kluči. Tie nolietojas ātrāk nekā citas detaļas. Bremžu kluči ir paredzēti vidēji 50 000 kilometriem, tomēr to nolietojumu ietekmē dažādi faktori, it īpaši braukšanas stils, tāpēc klučus var nākties mainīt arī ātrāk. Galvenais ir reālais bremžu kluču nodiluma faktors, pēc kā arī jāvadās, izvērtējot nepieciešamību pirkt jaunus bremžu klučus.
Kādas pazīmes liecina, ka bremžu kluči ir nolietojušies
Par to, ka bremžu kluči ir savu laiku nokalpojuši un tos vajag mainīt, liecina vairāki faktori. Parasti būs tā, ka par kluču nodilumu liecinās vairākas pazīmes, ko vērīgs autovadītājs, kurš katru dienu seko līdzi sava auto tehniskajam stāvoklim, noteikti nepalaidīs garām.
Tipiskākās pazīmes, kas liecina, ka bremžu kluči ir nolietojušies:
- čīkstoša un paaugstināta skaņa bremzēšanas laikā;
- vibrācijas bremzēšanas laikā;
- vizuāli redzams, ka sasniegta nodiluma indikatora līnija;
- bremzēšanas laikā auto velk uz vienu pusi;
- bremžu pedālis kļuvis vaļīgs un viegli spiežas līdz grīdai.
Cik bieži nepieciešams mainīt bremžu diskus
Otrs svarīgs elements, kam jāseko līdzi, ir bremžu diski. Arī tie ar laiku nolietojas un īstajā brīdī ir jānomaina. Jāseko līdzi, lai tie nenodiltu pārāk plāni. Pārāk plāns disks ātri uzkarst un veidojas nepareiza diska ģeometrija, rodas risks, ka disks var pārlūzt, bremzes noklemmēties un braukšanas process kļūt nevaldāms. Tāpēc arī disks ir laikus jāmaina, it īpaši tad, ja tam ir izveidojies nevienmērīgs nodilums, kas var būt bīstami, ja uzliek jaunus bremžu klučus, bet atstāj vecos diskus ar deformāciju. Speciālisti iesaka bremžu diskus mainīt vidēji ik pēc 100 000 kilometriem. It īpaši priekšējos, jo tie ikdienā veic lielāko darba daļu bremzēšanas procesā.
Kā pagarināt bremžu sistēmas un tās detaļu kalpošanas laiku
Lielā mērā no paša autovadītāja un viņa paradumiem ir atkarīgs tas, cik bieži vajadzēs mainīt bremžu sistēmas detaļas un veikt apkopi. Automašīnai nepatīk ilgstoša dīkstāvē, tas nenāk par labu arī bremžu sistēmai. Ievērojot akurātu un vienmērīgu braukšanas stilu, izvairoties no agresīviem manevriem, var saglabāt sava auto bremzes labā kārtībā daudz ilgāk. To var izdarīt, ievērojot lielāku distanci starp priekšā braucošo auto, laikus izplānojot maršrutu, izbraucot laikus, lai nav jāsteidzas un jānervozē, kas neizbēgami atstāj iespaidu uz braukšanas manieri. Vajadzība strauji bremzēt saīsina ne tikai bremžu sistēmas detaļu mūžu, bet arī vairāk tērē degvielu.
Vai bremzes var remontēt paša spēkiem
Visbiežāk jau nākas mainīt bremžu klučus. Tāpēc pamatots ir jautājums par to, vai to var izdarīt pats. Jā, var, ja ir kaut nelielas zināšanas, vajadzīgie instrumenti un iegādāta jauna detaļa. Praktiskus un vizuāli uztveramus padomus par kluču maiņas procesu var atrast YouTube vidē. Tāpat vienmēr var uzrunāt kādu draugu vai paziņu ar pieredzi, kurš var palīdzēt paveikt šo darbiņu.
Atgādinājums! Vienmēr jāpārliecinās arī par stāvbremzes darbību, reizēm tā mēdz pievilt, ja sen nav lietota un vadītājs nav pārliecinājies, ka tā vispār darbojas. Stāvbremzi noteikti jāpārbauda pirms tehniskās apskates, jo tas ir biežs iemesls, kāpēc automašīnas “izkrīt” apskatē.