Ja pirms pāris gadiem elektroauto šķita kaut kas dārgs un nepieejams, tad šobrīd situācija ir krietni mainījusies. Turklāt ir pieejams gan valsts atbalsts auto iegādei, gan arī nodokļu atvieglojumi.
Vidēji elektroauto maksā 39 000 EUR. Ir pieejami arī lietoti elektroauto, un to cena noteikti būs zemāka. Valsts atbalsts ir 4500 EUR par jaunu elektroauto, bet par lietotu elektroauto iegādi valsts atbalsts ir 2250 EUR. Šis atbalsts nav milzīgs, taču standarta auto iegāde ir jāapmaksā simtprocentīgi pašam pircējam.
Arī elektroauto ir iespējams iegādāties ar kredītu – it īpaši, ja vēlaties iegādāties jaunu auto, kas maksā daudz dārgāk. Auto kredītu ir iespējams saņemt salīdzinoši vienkārši. Noteikti salīdziniet dažādas kredītiestādes, lai varētu izvēlēties jums izdevīgāko kredīta piedāvājumu. Ņem vērā procentus, kas jāmaksā par kredītu, kā arī kredīta atmaksas termiņu. Jo īsāks termiņš, jo izdevīgāks kredīts – kredīta atmaksas laikā procentu maksājumi nebūs pārlieku lieli. Protams, ja kredīta atmaksas termiņš būs īsāks, ikmēneša maksājums var būt lielāks, taču elektroauto ir izdevīgāks transportlīdzeklis, ja salīdzina ar klasisku ar degvielu darbināmu auto. Degvielas cenas pašlaik vairs nepieaug, taču tās ir saglabājušās salīdzinoši augstas, tāpēc gan benzīna auto, gan dīzeļauto izmantošana ikdienā iznāk diezgan sālīta. Elektroauto ikdienas izmaksas būs mazākas, tāpēc jums ir iespēja atmaksāt kredītu par šo auto daudz ātrāk.
Jau iepriekš minējām, ka par elektroauto iegādi pienākas gan valsts atbalsts, gan dažādi nodokļu atvieglojumi. Tomēr noteikti rūpīgi izlasiet visus noteikumus un prasības, kas jāievēro, lai kvalificētos šim atbalstam. Lai saņemtu valsts atbalstu, ir jāiegādājas elektroauto no valsts apstiprinātiem tirgotājiem (izvēloties kādu no vairāk nekā 600 apstiprinātajiem modeļiem). Atbalsts ir pieejams gan jauniem, gan lietotiem elektroauto, gan hibrīdauto, taču konkrētajam auto ir jāatbilst konkrētiem nosacījumiem. Lai iegūtu valsts atbalstu, iespējams, ir jāpatērē vairāk laiks, lai izpētītu visas prasības un pārliecinātos, ka auto gan atbilst valsts prasībām, gan jūsu vēlmēm un vajadzībām, taču tas var būt lielisks ieguldījums nākotnē.
Tāpat ir iespējams iegūt vēl papildus 1000 EUR atbalstu, ja jums ir auto, ko varat norakstīt likvidācijai. Taču arī likvidējamajam auto ir jāatbilst valsts noteiktiem kritērijiem, tāpēc pievērs tiem īpašu uzmanību.
Arī pēc elektroauto iegādes viss nav beidzies, jo prasības turpinās arī pēc tam. Nākamos piecus gadus pēc auto iegādes to nedrīkst pārdot – tas nozīmē, ka elektroauto ir jāiegādājas savām vajadzībām un ikdienas lietošanai, jo katru gadu ir jānobrauc ar šo auto vismaz 10 000 km.
Kopumā visi valsts noteikumi var šķist sarežģīti, taču tas var būt to vērts. Degvielas cenas šobrīd ir stabilizējušās, taču tuvākajā nākotnē tās diez vai pamatīgi samazināsies. Tāpēc ikdienā elektroauto izmaksas noteikti būs mazākas. Arī uzlādes stacijas Latvijā parādās arvien vairāk un vairāk, tāpēc pēc pāris gadiem vairs noteikti nebūs jāraizējas, vai būt kur uzlādēt savu auto. Tā kā elektroauto šobrīd tiek uzskatīts par ekoloģiskāko risinājumu, tad Eiropas Savienībā tiek ieviesti dažādi noteikumi un regulas, lai samazinātu tādu auto izmantošanu, kuri piesārņo pārāk daudz, lai varētu šos auto aizvietot ar videi draudzīgākajiem elektroauto.
Šobrīd vienīgās grūtības ar elektroauto varētu būt dzīvokļa īpašniekiem, ja tuvumā nav uzlādes stacijas, jo nebūs iespējams auto uzlādēt, piemēram, naktī. Tomēr tas nav iemesls atteikties no vēlmes iegādāties elektroauto – noteikti izpētiet tuvāko apkārti, jo varbūt pavisam netālu ir kāda uzlādes stacija, vai tāda drīzumā tiks ieviesta. Pašlaik tiek darīts viss, lai arī dzīvokļu iemītnieki varētu ērti iegādāties un uzlādēt savus elektroauto vai hibrīdauto – tas ir labs risinājums pārejas procesam, jo nepieciešamības gadījumā auto var darbināt arī ar ierasto degvielu.
Tā kā auto tiek iegādāts uz 5-8 gadiem, tad ir noteikti vērts apsvērt elektroauto iegādi, jo lietotu auto cenas nav daudz augstākas par klasisko auto cenām.