E-sports un profesionāla videospēļu spēlēšana jeb geimošana kļūst arvien populārāka. Pasaulē šis jaunais sporta veids ir atzīts, un arī Latvijā par to runā arvien plašāk. Esports vairs nav tikai individuāla izklaide. Šobrīd ikviens var sekot līdzi spēļu tiešraidēm, un sporta totalizators azartiskākajiem skatītājiem piedāvā veikt arī likmes. Tiek prognozēts, ka eSporta spēļu auditorija visā pasaulē sasniegs 250 miljonus cilvēku. Iespaidīgi, ne? Turpmākajā rakstā apskatīsim, kā pasaule nonākusi līdz eSportam un kādas ir populārākās spēles.
Īsa eSporta vēsture
Pirmās datorspēles ar sacensības principu tika radītas 1952. gadā, tad spēle notika starp cilvēku un datoru. 1958. gadā tika prezentēta pirmā vairāku spēlētāju spēle – Teniss diviem. Daudzi šo brīdi uzskata par eSporta dzimšanu.
Pirmās oficiālās videospēļu sacensības notika 1972. gadā. Dalībnieki sacentās spēlē Spacewar, galvenā balva bija žurnāla Rolling Stone abonements vienam gadam. Septiņdesmitajos gados arkādes un mājas spēļu konsules piedzīvoja milzīgus panākumus, digitālās spēles nu bija pieejamas masām. 1979. gads ir īpašs ar to, ka parādījās spēļu mašīnas, kur pēc spēles varēja iemūžināt sevi labāko rezultātu sarakstā. Tā kā tikai dažās mašīnās varēja spēlēt viens pret otru, šie rezultātu saraksti kļuva par meistarības mērauklu.
Nenoliedzami, ka eSports astoņdesmitajos gados ieņēma kursu, lai kļūtu par nozīmīgu sporta virzienu, arvien biežāk tika rīkoti pasaules mēroga videospēļu čempionāti. Šajā laikā tika izveidots valsts spēļu rekordu saraksts. Deviņdesmito gadu sākumā tehnoloģijas bija tik tālu attīstījušās, ka cenas ziņā datori tapa pieejami ikvienai mājsaimniecībai, šis brīdis bija pagrieziena punkts eSporta vēsturē. Spēlēšana tīklā radīja arvien lielāku valdzinājumu. Tiešsaistes turnīros varēja spēlēt stratēģiskās un kaujas spēles. Pirmās eSporta līgas tika dibinātas deviņdesmito gadu beigās. Tālākā eSporta izaugsme notika ļoti strauji, šodien tas ir atzīts kā īsts sporta veids un sacensību norise tiek regulēta.
Kas ir eSports?
Elektroniskais sports jeb saīsinājumā eSports ir sacensību veids, kurā spēlētāji sacenšas, spēlējot videospēles. Spēlētāji pārstāv dažādas komandas un sporta organizācijas, kuras sponsorē daudzveidīgi uzņēmumi. Kā jau pilnvērtīgi sportisti, tie piedalās dažādās līgās, turnīros un čempionātos. Sacenšanās notiek dažādos spēļu žanros un spēlētāju kombinācijās – viena spēlētāja un komandu spēles.
Tradicionālo sporta veidu skatītāju skaits samazinās, toties eSporta popularitāte pieaug. Varētu pat teikt, ka tā ir milzīga, jo neskaitāmus eSporta notikumus vienlaikus vēro vairāk nekā miljons skatītāju. Vispopulārākās disciplīnas ir daudzspēlētāju tiešsaistes kaujas arēnas. Kaut gan eSporta sacensības notiek jau desmitiem gadu, tikai 2016. gadā aizsākās eSporta atzīšana un regulēšana. Jau minētajā 2016. gadā Francija atzina eSportu par īstu sporta veidu, drīz vien to izdarīja Filipīnas, ASV un Krievija. Arī Latvijā eSports ir atzīts, un pastāv Latvijas eSporta federācija, kura veicina eSporta attīstību un popularizēšanu.
Populārākās spēles
eSporta izaugsme ir īsts fenomens, katru gadu tiek izdotas jaunas spēles, kas vēl vairāk veicina popularitāti un atpazīstamību. Ja runa ir par labākajām eSporta spēlēm, tad dažādiem cilvēkiem būs dažādi viedokļi. Dažas spēles ir pasaulslavenas, kamēr citām ir izteikti reģionāli panākumi. Šoreiz apskatīsim populārākās spēles jeb spēles, kuru turnīros ir vislielākie balvu fondi.
DOTA 2
Dota 2 ir bezmaksas tiešsaistes daudzspēlētāju cīņu arēnas spēle, kuru 2013. gadā izlaida Valve Corporation. Spēle ir turpinājums Defense of the Ancients. Spēli spēlē mačos, kuros iesaistītas divas komandas, kas katra sastāv no pieciem spēlētājiem. Katrai komandai pieder templis, kas jānosargā no pretiniekiem. Uzvar tā komanda, kas ātrāk iznīcina pretinieku templi. Katrs spēlētājs kontrolē savu tēlu jeb Varoni, fokusējoties uz līmeņa paaugstināšanu – uzkrāj zeltu, meklē vērtīgus priekšmetus un iegūst pieredzes punktus cīņās ar pretinieku. Lai padarītu spēli aizraujošāku, ir ieviesti neitrāli, kuri pašsaprotams nepieder nevienai no komandām un to galvenā funkcija ir traucēt abu komandu cīņu. Jau no spēles pirmsākumiem notiek turnīri, katru gadu laimesta apjoms pieaug – 2022. gadā tas sasniedza 224,7 miljonus dolāru.
COUNTER-STRIKE: GLOBAL OFFENSIVE
Spēle Counter-strike ir kārtējais Valve Corporation meistardarbs. Counter-strike jeb saīsinājumā CS ir taktiska pirmās personas šaušanas spēle. Global Offensive ir ceturtā spēle CS sērijā. Šo spēli spēlē divas komandas – teroristi un pret-teroristi, un katrai no komandai ir noteikta misija. Teroristu galvenais uzdevums ir uzlikt bumbas un sargāt ķīlniekus, toties pret-teroristiem jācenšas bumbas deaktivizēt un izglābt ķīlniekus. Lai uzvarētu, komandai pēc iespējas ātrāk un efektīvām jāizpilda sava misija. Pasaules talantīgākās CS komandas sacenšas profesionālās līgās un turnīros, lieki piebilst, ka balvu fondu apmēri ir patiešām milzīgi – 2022. gadā balvu fondu veidoja 96,5 miljoni dolāru.
FORTNITE
Fortnite ir Epic Games radīta vairāku spēlētāju tiešsaistes spēle. Tā tika izdota tikai 2017. gada un gada laikā sasniedza vairāk nekā 125 miljonu spēlētāju. Spēles balstīta uz izdzīvošanu, gandrīz 100 spēlētāju pa vienam, pāros vai komandās savā starpā cīnās par izdzīvošanu. Šī lielā cīņa notiek ierobežotā virtuālajā telpā. Loģiski, ka pēdējais izdzīvojušais ir uzvarētājs. Sākotnēji katram spēlētājam vienīgais ierocis ir cirtnis, spēles gaitā tiek vākti resursi, bruņas un ieroči. Jo labāka minēto lietu komplektācija, jo lielākas iespējas uzveikt konkurentus. Spēlei ir trīs dažādi spēles režīmi – Save the World, Battle Royale un Creative, bet to tik un tā uzskata par vienu veselumu. Fortnite pasaule glabā slēptu vēsturi, kurā viss ir savā starpā saistīts – katram notikumam ir sekas. Vērā ņemamākie turnīri – Fortnite World Cup, Fortnite Fall Skirmish Series, Fortnite Summer Skirmish Series. Kopēja piešķirtā naudas balva 2022. gadā – 89,1 miljons dolāru.
LEAGUE OF LEGENDS
Riot Games izstrādāta spēle, kas izdota 2009. gadā. League of Legends ir vairāku spēlētāju reāllaika stratēģijas cīņas arēnas spēle. To spēlē divas komandas, katrā trīs vai pieci spēlētāji. LoL ir nedaudz līdzīga spēlei Dota 2 – katras komandas mērķis ir iznīcināt pretinieku komandas bāzes centru. Arī šajā spēlē spēlētāji uzņemas varoņu lomu, tiem piemīt īpašas spējas. Protams, spēles sākumā varoņi ir samērā vāji, bet spēles gaitā tie uzkrāj zeltu, pieredzi un attīstās. 2022. gada LoL World Championship jeb LoL Pasaules kausa balvu fonds sasniedza 75,5 miljonu dolāru.
Sports, kura popularitāte turpina augt
Gandrīz 70 gadu ilgajā datorspēļu vēsturē eSporta popularitāte daudzās pasaules valstīs pieaugusi vairākus desmitus reižu. Likumsakarīgi, ka katru gadu pieaug notikumu daudzums, balvu apjoms un iesaistīto skaits. eSportā piedalās, to vēro un liek likmes. eSporta likmju piedāvājums ir gandrīz tikpat plašs, cik klasisko sporta veidu. Lai iekļūtu labāko spēlētāju skaitā, nepieciešams talants, veiksme un ilgi treniņi, viss ir iespējams – atliek vien ļauties jaunajām vēsmām un saredzēt videospēles kā reālu sporta veidu!
Līdzīgi raksti
-
3M tehnoloģiju priekšrocības no ADK Latvija izplatītājiem
-
Plastiskās ķirurģijas popularitāte. Kāpēc cilvēki izvēlas mainīt savu izskatu
-
C24 kokmateriāli: Kvalitātes un izturības apvienojums būvniecībā
-
Ventilācijas ierīkošana mājoklī: četri faktori, kas nosaka sistēmas efektivitāti
-
Biežas Degvielas Sūkņa Problēmas Ziemā un to Novēršana