Transportlīdzekļa dzinēja darbam ir nepieciešams nodrošināt degvielas padevi ar spiedienu. Par to atbild elektriskie un mehāniskie sūkņi. Tie var būt iegremdējamie benzīna sūkņi, zemspiediena sūknis vai augstspiediena degvielas sūknis ar tiešās iesmidzināšanas sistēmu dīzeļdzinējos. Kā atpazīt iespējamus degvielas sūkņa defektus un pieņemt pareizo lēmumu, ja ir aizdomas par bojājumu, tiks stāstīts rakstā.
Degvielas sūkņa darbības princips
Degvielas sūknis, kas atrodas degvielas tvertnē, sastāv no sūkņa daļas un elektrodzinēja piedziņas. Degviela tiek paņemta caur ieplūdes filtru un to piedzen turbīna caur korpusu, izskalojot un dzesējot elektromotoru. Ar izplūdes vārstiem degviela ar spiedienu nonāk dzinējā.
Galvenie augstspiediena degvielas sūkņa defektu cēloņi
Augstspiediena degvielas sūknis tiek izmantoti, lai ar degvielu apgādātu dīzeļdzinējus un GDI tipa benzīna dzinējus. Tam parasti ir mehāniska piedziņa un ļoti augsts izplūdes spiediens, apmēram 1000 atmosfēras vai vairāk.
Augstspiediena degvielas sūkņa darbības traucējumi ir līdzīgi elektrisko sūkņu problēmām un rodas zemas kvalitātes degvielas un dabiskā nolietojuma dēļ. Galvenā atšķirība slēpjas ievērojami augstākajā cenā un konstrukcijas sarežģītībā. Ja nepieciešams nomainīt sīkas detaļas, piemēram, o-gredzenu vai degvielas sūkņa blīvi, ir iespējams veikt remontdarbus saviem spēkiem.
Degvielas sūkņa bojājuma pirmie simptomi
Visbiežāk automašīnas īpašnieka uzmanību piesaista dīvains burbuļošs troksnis, kas nāk no automašīnas aizmugures. Situācijai pasliktinoties, sistēmā samazinās spiediens.
Galvenie degvielas sūkņa bojājuma simptomi izpaužas šādi:
- dzinēja darbībā parādās pārtraukumi un grūdieni;
- pazūd saķere un palielinās degvielas patēriņš;
- tukšgaita kļūst nestabila;
- dzinējs slikti ieslēdzas aukstā stāvoklī;
- iedegas “Check engine” (dzinēja pārbaude) indikators.
- https://www.signeda.lv/degvielas-sistemas-dalas-c1339/degvielas-suknis-c2899
Sliktākajā situācijā dzinēja pārstāj darboties pie nulles benzīna spiediena inžektora sliedē.
Kad nepieciešama pilna dzinēja diagnostika
Pamanīt svešas skaņas un samazinātu spiedienu nav grūti, bet bieži vien efekts var rasties un pazust negaidīti. Šāda veida neregulāri traucējumi ir grūti diagnosticējami, un ir nepieciešama pilna dzinēja diagnostika, ieskaitot ierakstus braukšanas laikā.
Vai var pašam novērst bojājumus?
Ja ir pārliecība par sūkņa defektu un ir pietiekama kompetence, tad remontu var veikt arī paša spēkiem. Ir tikai jānokļūst līdz gāzes tvertnes lūkai, jānoņem tas un jāizņem bojātais modulis. Šajā gadījumā ir jāveic arī iepriekšēja pārbaude un jāpārliecinās, vai strāvas ķēde, drošinātājs un relejs ir labā stāvoklī.
Degvielas sūkņa problēmu novēršanai ir nepieciešami drošības pasākumi, jo būs jāstrādā pie atvērtas degvielas tvertnes.