Sprīdītis priekšā pa labi ar savu lāpstu, kā no gara ceļa nākdams, skatās brīnīdamies apkārt: “Strasbūrā! Beidzot esmu Strasbūrā! Stiklota fasāde… Zirgs uz jumta… Musee d’Art moderne et contemporain de Strasbourg… Gulbīt, paliec vien peldēt Illes upē! Mans ceļš ved uz Eiroparlamentu. Mana tauta – karalis un galminieki – man (vai mani) pasūtīja uzlabot pasauli. Ardievu, visas pagāniskās mātes! Es iesoļoju civilizācijā!”
Bailēs, ka Annas Brigaderes «Sprīdīti» varētu izslēgt no skolā izlasāmo grāmatu loka, esmu lugas beigas pielabojusi, lai tā atbilstu profesores, psihoterapeites Guntas Ancānes vēlmēm. Portālā kasjauns.lv publicētajā rakstā «Obligātā literatūra mūsu skolās sludina bezcerību un nevarību. Cibiņa vietā jānāk īstiem varoņiem» beidzot ir izvilkts gaismā vainīgais, kas maitā latviešu tautas pašapziņu un viltīgi ieēdina mūsos mazvērtības kompleksu, – tā ir obligātā literatūra. Rakstā teikts: “Sprīdītis – tas nav varonis, ar kuru es aicinātu identificēties. (..) Atcerēties, no kurienes esi nācis, ir labi. Bet atgriezties mājās? Es ļoti apšaubu to kā vērtību. Kā tad mēs attīstīsimies un iziesim pasaulē, ja aicināsim visus atgriezties mājās? Kāds atnāks, kāds neatnāks, bet tā nevarētu būt viena no pamatvērtībām.” Pareizi ir – nav ko štancēt, kā padomju laikā, lugas par galvenā personāža varoņdarbu – atgriešanos kolhozā pēc studijām. Bet, kamēr vēl literatūras radītāji attīstās, lai varētu lasītājus pārsteigt ar 21. gs. Oskaru Kļavu, es par attiecīgu samaksu varētu adaptēt latviešu klasiku – pielāgot to mūsdienu prasībām un apmierināt profesores alkas pēc spēcīga varoņa. (Jāsaka, ka arī padomju gados, kad mākslā valdīja sociālistiskais reālisms, tauta un tās priekšstāvji nepārtraukti ilgojās pēc pozitīvā varoņa, kas beidzot iedvesmotu dzīvei un darbam.) Pēc G. Ancānes domām, izlasot J. Poruka stāstu «Kauja pie Knipskas», var saprast, ka ir slikti būt pārtikušam, veselam kā Buņģis un ka labāk būt nabadzīgam, nespējīgam, slimam kā Cibiņš. Tātad – lai nebūtu nekādu pārpratumu, manis adaptētajā stāstā Cibiņš nāks no turīgas ģimenes un ārpus skolas apgūs cīņas mākslu pie Maira Brieža, lai pieklapētu badīgo un neaudzināto Buņģi, kam moderns un stilīgs apģērbs pat sapņos nav rādījies. Literatūra nav nekāda dejotāja pie stieņa vai patvērums citādībai, tā veic audzinošu funkciju, pozitīvi ietekmē tautas pārstāvju zemapziņu un arhetipus.
Labi, ka var izaicināt cits citu, erroties, izmest pūku par literatūras jautājumiem, jo vēl jau daudzi no mums zina, kas ir Sprīdītis, Cibiņš, Buņģis. Latviešu literatūras klasika ir viens no mūsu nacionālajiem pazīšanās kodiem. Klasikas popularizēšana un visa atbildība par šī nacionālā koda saglabāšanu uzvelta uz mācību grāmatu autoru un skolotāju trauslajiem pleciem, jo literatūras kā mācību priekšmeta standartā nav minēti konkrēti darbi, kas būtu jāapgūst skolēniem. Tātad ir brīva izvēle – lasīt vai nelasīt kādu no klasikas darbiem. Tā no redzesloka ir izslīdējis pagājušā gadsimta populārākās bērnu grāmatas varonis – Pastariņš. Vai tā mēs palēnām, pamazām nezaudējam šī nacionālā koda atslēgas? Diskutēt par klasikas darbiem ir gaužām veselīgi, tos pat var nolīdzināt līdz ar zemi, bet tikai… pēc izlasīšanas…
Paldies par rakstu, Vineta!
Anulēsim Latvijas apbalvojumus tiem kuri spēruši Dean Reed dziesmas! Albert apgriezies kaotrādi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dean Reed: Albert apgriezies kapā opā!
DEAN REED – Annabelle (1959 Hit)
Apgrgiezies kapā kaut otrādi- Zagt ir svēta lieta
Ordenis kad pušķo krūti
Tas nav darbs
To es uzticētu CITAM
Bandiera Rossa
Būs vēlēšanas un tad jūs redzēsiet i Rubiku, i Ždanoku , i Mamikinu un vēl citus MŪSU (ar nevainojamu Reputāciju) Latvijas pārstāvjus ES!
Jocīgi bet Latvijas nīdēji saņems vis lielākās pensijas: Zagt ir Goda lieta raksta autorīt:)
In fact, the winner of three zaigžnu Deen Reed song is a thief. Thief
Stealing is a matter of honour
Piešķirsim apbalvojumu Ingai. k~`a moca Pensionāru Kandavā, Dāra ielā, cilvēks ir apbalvots par sasniegumiem, dzīvo pagrabā, bet Kandavas Domes Ingai PIE BROŠAS!
Augstu augstu,
Ne tik zemu,
Lai NTZ vairs TE
NEnĀK!
Piešķirsim apbalvojumu Kandavas Kultūras dāmām, kuras labi ja uz pusdienas laiku ierodas DAŖBĀ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nosperiet dziesmu _Autors NEZInĀms. Zagt IR GODA LIETA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kas ir politiskā atbildība: BEZATBILDīBA UZ ievēlēšanas laiku: BEZATBILDĪBA!
ZAGT un nevainojama Prostitūcija- NEVAINOJAMA REPUTĀCIJA!
Kas ir, nepadalījās un neiedeva, ja tā aiz sašutuma ārdies?
Vai tad kad piešķirs Kandavas pilsoņa goda statuss dod tiesības ierasties darbā 10:00? Kandavas KN dāmas perfeki nāk darbā 10:00 un aiziet 16:30 saņem labu algu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Piešķirsim Kandavas kultūras nama Dāmām . kuras ierodas 10:00 DARbĀ: Bet darbs jau nav zaķis – Alga Neizbēgs!
Par vienīgo nopietno apbalvojumu atzīstu tikai medaļu “Par drošsirdību”. Visi pārējie apbalvojumi ir pupu mizas un tos var izdāļāt viesiem varas vīru un sievu miesām pietuvinātajiem kaut maisiem.
varētu padomāt, ka nevis Igaunijas krastos, bet kaut kur Kandavā izskalots kokaīns…:)
Pat telefoniski uzzvanot Kandavas Domei darbiniNIEKI nezin cokos jāierodas Darbā! Skumji Bet FAKTS!
Piešķirsim Goda pilsoņa statusu visiem kuri neierodas darbā, sekretārei – protokolētājai ( – kura NEKAD neierodas Darbā Sapulcēs. tikšanās ar iedzīvotājiem (Tik daudz tās šftes ka nav pat laika uz darbu atnākt! URRA!
Kas tev ir par pretenzijām pret kaut kādu mistisku Kandavas domes protokolētāju, ja te nepārtraukti ālējies un vicini kulaciņus?
Un izguli dzērumu ierēdni
Viņa pat neierodas protokolēt domes sēdēs! Kauns! Ar sūdaainu mietu ne Goga pilsoni! Kā viņu tur sauca ZUMMM ZUMMM
Darba laiks Kandavas pašvalcības iestādēs sākas no 8:00 (ne 9:60)LŪGUMS to ievērot arī GODA nominācijas ierēdņiem!!!!!!
Beidziet kafijot, ievelciet pensinonāram ūdeni! Piecel pakaļu kancelejas vadītāja – Laiks strādāt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kas ir domāts ar laiku 9:60? Galīgi jau sviestā sagājuši esam!
A.Petroviča vecākais dēls aizrijās no dzeršnas – Gods un slava
Gudakovska dēls piedalījā Reketā – Gods un slava
Tegnikuma Komsorga mājā gāja bojā cilvēks – Gods un slava
Vivi cietumnieki pie varas: Ingas Vicinskas radi izraisīja avāriju, cilvēks beigts -Gods un slava
Tehnikuma teritorijā samala cilvēlu – Znotiņam gods un slava
Lūk Kandavas Gada Kalalieri!
Daiņa un bārena bērni narkodīleri – Nekā personīga
Komsorga mājā gāja bojā jaunietis, vienu samala ,miltos Znotiņa klātbūtnē – Nekā personīga -Skaists piemineklis (cūkausis uzlika)…..Lūk Latvijas Goda Pilsoņu kandidāti
Ir cilvēks – ir problēma, nav nav arī problēmas. Nešķiršos ar Komjaunatnes – būšu mūžīgi Jauns!
Zeibos mani sauc, kur mira tas jaunietis, piemineklis labs – tagad strādāju kandavas vidusskolā:)
Starp citu šodien paliek tieši 100 gadi (pēc vecā laika skaitīšanas stila) kopš Krievijas impērijā notika cionistu organizēts un finansēts valsts apvērsums, saukts arī par Lielā Oktobra Sociālistisko revolūciju. Mērķis šai akcijai bija vienkāršs – “taisnīgi” pārdalīt Krievijas bagātības izredzētās tautas labā. Sveicu svētkos un urā, biedri!
kāds laikam tā pavairāk uzņēmis uz krūti par godu Oktobra revolūcijai:)