Kad Tukuma pilsētas iedzīvotāju konsultatīvās padomes novembra sēdē vairāk nekā divas stundas tika runāts par sociālajiem jautājumiem, šķita, ka nu gan viss ir pateikts. Jo tiešām – bija radusies sajūta, ka viss ir tik labi, ērti un saprotami un ka, ja nu kas, visa informācija ir viegli atrodama…
Tomēr, kad nedēļu vēlāk, iejūtoties kāda iedomāta palīdzības prasītāja ādā un uzrakstot internetā “Sociālā palīdzība Tukuma novadā”, gribējās sameklēt, kā tikt pie jel kāda atbalsta, nācās atzīt, ka nekas saturīgs, izņemot kontaktus, priekšā nenāca. Tad meklējām Tukuma novada pašvaldības mājas lapā, kas veidota pēc vienas šnites ar valsts iestāžu mājas lapām un, lai mani atvaino to autori, šķiet, ir tā iekārtotas, lai labāk neviens netraucētu un neko neatrastu… Lai gan mērķis, ja pareizi atceros, bija pavisam cits, proti, – izveidot tās tā, lai lietotājiem atvieglotu dzīvi…
Bet mēs tomēr ļoti centāmies informāciju atrast, jo – kā jau minējām, kas zina… Un tā nu sākām ar sadaļu “pakalpojumi”, kur atradām nākamo – “sociālie pakalpojumi”, “asistenta pakalpojumi” un “sociālais darbs”. Taču… tās visas… bija tukšas. Nākamajā sadaļā “Sociālā palīdzība un citi atbalsta pasākumi” beidzot atradām meklēto – informāciju, veidlapu paraugus un arī kontaktus pagastu un pilsētu sociālajiem darbiniekiem. Šoreiz tālāk negājām un nepārbaudījām, vai tālruņa numuri un pārējais atbilst patiešībai, jo pietika jau ar to, ka līdz rindām tikt bija pagrūti…
Bet neesam jau vienīgie uz šīs pasaules. Apskatījāmies, piemēram, kādu atbalstu var saņemt, ja internetā uzraksta “sociālā palīdzība Bauskas novadā”, un bijām pārsteigti, ka arī pats pirmais virsraksts mūs aizved pie mērķa. Turklāt, tāpat kā Tukumā, arī šī lapa veidota pēc vienota parauga. Tas visdrīzāk nozīmē, ka informācijas izvietojums lapā tomēr ir atkarīgs no cilvēka, kas to dara, nevis tikai no programmas, kā mums nereti tiek teikts…
Intereses pēc apskatījāmies, kas notiek ar sociālo palīdzību Vidzemes pusē – Cēsu novadā, un atkal bijām pārsteigti – mūs pārsteidza, ka jau pēc viena klikšķa atvērās visas iespējamās atbalsta sadaļas ar plašu informāciju gan par nepieciešamajiem dokumentiem, gan vietu, kur pakalpojumu saņemt, un arī kontakti. Jāpiebilst, ka Cēsis arvien saglabājušas savu mājas lapu, kas ir daudz labāk pārskatāma, nekā jau pieminētās vienādās lapas.
Ko ar to gribu pateikt?! Laikā, kad arvien biežāk iedzīvotāji tiek mudināti informāciju meklēt internetā, tiem, kas par šo informāciju atbild, ir jābūt ļoti zinošiem un profesionāliem, lai iespējami ātrāk aizvestu lietotāju pie mērķa, neliekot viņam ceļot pa pašvaldības mājas lapu neauglīgos meklējumus. Turklāt par pašu informāciju – zinu, ka ierēdņiem un viņiem līdzīgajiem gribas virknēt likumu un Ministru kabineta noteikumu nosaukumus un tekstus, jo tā ir viņu ikdiena, bet cilvēkiem, kas ir nonākuši krīzes situācijā, ir vienalga, kuros noteikumos viņiem paredzētais atvieglojums paredzēts. Un patiesībā taisnība – tas, kāds atbalsts konkrētajā situācijā pienākas, jau ir sociālā darbinieka uzdevums – atrast visātrāko un vislabāko palīdzības veidu…
Tāpēc Ziemassvētku gaidīšanas laika vēlējums: izstrādājiet ērtu un saprotamu veidu, kā cilvēkiem vienkāršā veidā uzzināt, kādu atbalstu viņš var saņemt. Pieļauju, ka vienai daļai tā būs laba svētku dāvana, jo parādīs kaut mazu, bet tomēr gaismiņu tuneļa galā…