Mērķis – vest tikai līdz tuvākajai skolai

Parādība, kad vienas skolas audzēkņi tiek aiztransportēti uz kādu citu izglītības iestādi, laika gaitā ieguvis savdabīgu apzīmējumu  – “skolu kanibālisms“. Tas tādēļ, ka apvienojumā ar zemajiem demogrāfiskajiem rādītājiem, gadās, ka šāda vadāšana rezultējas ar kādas lauku skolas slēgšanu. Vēl jo asāk šo konkurenci jeb cīņu par bērniem varēja manīt uz novadu robežām, kur runa ne tikai par potenciālajiem skolniekiem, bet arī norēķiniem starp pašvaldībām – proti, tās viena otrai ir spiestas maksāt par saviem bērniem svešajās skolās.

Pēc administratīvi teritoriālās reformas šī problēma it kā kļuva mazāk asa, ņemot arī vērā, ka paši novadi – kļuva lielāki. Taču skolēnu pārvadājumu tīkls sakārtojas lēnāk, – vismaz tā tas arvien aktuāli Tukuma novadā.

Gribētos labākus rezultātus

Kas šobrīd jau padarīts? Darba grupa apkopojusi informāciju par to, kur, kas un kādā apjomā skolēnus vadā. Tāpat jau noformulēti vairāki priekšlikumi, ko pagājušajā nedēļā izglītības jautājumiem veltītajā komitejā klātesošajiem prezentēja Tukuma izglītības pārvaldes vadītāja Dace Strazdiņa. Gan ar piebildi, ka tie šobrīd tiešām tikai diskusijai, nevis lēmumu pieņemšanai. Savukārt domes izpilddirektors Ivars Liepiņš vēl piebilda, ka kopumā vēl darāmā gana daudz, jo rezultāti, viņaprāt, esot diezgan vāji. Viņa skaidrojums: tas tādēļ, ka “savas vietas patrioti” ir ne tikai katra atsevišķā apvienotā novada, bet pat katra pagasta pārstāvji. Attiecīgi darbs ar skolēnu pārvadājumu tīkla sakārtošanu nevedas tik ātri, kā gribētos. Bet risinājumam jābūt, tostarp kontekstā ar iespējamām pārmaiņām skolu tīklā, kur gan plašāku skaidrību, visticamāk, ieviesīs Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātie kritērija, sprieda komiteju sēdē.

Kur autobusi kursē paralēli

Ideālajā un vēlamajā variantā pārvadājuma tīklam jābūt tādam, lai pašvaldība bērniem nodrošina transportu līdz viņam tuvākajai mācību iestādei. Kopumā tika izanalizēti 44 dažādi maršruti, un viens no secinājumiem – ne visur tas tā arī notiek. Tieši tādēļ, veicot izpēti un arī iesaistīto apauju, ir rosinājumi, kuri, ja gūtu atbalstu, varētu tapt ieviesti ar 1. septembri. Piemēram, ir trīs varanti par līdzšinējo maršrutu slēgšanu, un divos no tiem situācija tāda, ka pašvaldības skolēnu autobuss kursē teju vienā laikā ar sabiedrisko autobusu. Atšķirības esot vien dažās minūtēs, uzsvēra D. Strazdiņa. Tā tas ir, piemēram, maršrutā Zemīte-Kandava-Zemīte, kā arī Slampe-Tukums-Slampe, kur jau izvērtēts, kā pirmsskolas vecuma bērni kopā ar pavadoni tiek nogādāti uz bērnudārzu ar sabiedrisko transportu.

Kompensācijām – 82 000 eiro

 

Sāpīgāks, atzina D. Strazdiņa, varētu būt jautājums par kādu citu vēsturiski izveidojušos maršrutu. Proti, tas ir autobuss, kas bērnus no Pūres pagasta ved uz Kandavu, galvenokārt, – K. Mīlenbaha vidusskolu. Runājot ar pārvadāju, noskaidrots, ka maršruta slēgšanas gadījumā vismaz šobrīd nepastāv alternatīvas, jo SIA «Tukuma auto» šo posmu izbrauc daudz agrāk, nekā to vajadzētu skolēniem. Tomēr pēc būtības un ņemot vērā, ka Pūrē arī ir skola, šāds maršruts īsti neatbilst uzstādījumam vest skolēnus “līdz tuvākajai izglītības iestādei“.

Izpētīts,– ja šādu lēmumu pieņemtu, tas varētu skart ap 15 skolēniem (tikai viens no viņiem – vidusskolas posma audzēknis). Taču, kā norādīja daži deputāti, piemēram, Edīte Zelča, šajā gadījumā gan jau runa ne tikai par skolu, bet, piemēram, arī par Sporta, Mūzikas un mākslas skolu? Arī komitejas vadītāja Ligita Gintere piebilda, ka vecākiem taču esot izvēle attiecībā uz skolu, kurā viņu bērniem mācīties! Un šajā gadījumā, kam daļēji piekrita arī citi klātesošie, varbūt tomēr vērts nogaidīt? Tāpat komitejas vadītāja interesējās, vai vecāki par šādu ieceri – slēgtu maršrutu – maz ir informēti? D. Strazdiņa skaidroja: – tas uzdots mācību iestāžu vadītājiem, ka arī par šo jautājumu runāts Pūres iedzīvotāju konsultatīvajā padomē. Starp citu, tur runāts arī par iespējām pārmaiņas ieviest pakāpeniski.

Jāpiebilst, ka sēdē bija gan arī atšķirīgi viedokļi, proti, ka tuvākā skola ir tuvākā skola, un šis princips tomēr būtu jāievēro bez atrunām. Vēl jo vairāk tādēļ, ka novads vecākiem maksā arī tā sauktās transporta kompensācijas gadījumos, ja viņiem pašiem jāvadā bērni uz skolu vai, piemēram, profesionālās ievirzes izglītības iestādēm. Vecāki šīs kompensācijas arī labprāt izmantojot un pērn tādējādi viņiem izmaksāts ap 82 000 eiro.

Atjauno un apvieno

Lēmums gan šobrīd nevienam un nekāds tāpat nebija jāpieņem, jo pēc būtības tas bija tikai informatīvs ziņojums. Tāpat deputāti vienojās, ka sarunas un darbs vēl turpināsies, īpaši tādēļ, ka kaut kad drīzumā būs zināms, kādas un vai izmaiņas paredzamas novada skolu tīklā. Un par strīdīgo maršrutu, kas Pūres bērnus ved uz Kandavu, precizējot informāciju, runās vēl augustā.

Ir gan vēl arī citi rosinājumi, kas tapuši šī plāna ietvaros, paredzot atsevišķu maršrutu optimizēšanu. Nu, piemēram, maršrutā Pūre-Lamiņi-Pūre iecerēts iekļaut arī Kandavas pagriezienu un Cēri, kas ir vien salīdzinoši pavisam neliels papildu loks, skaidroja D. Strazdiņa. Ieguvums būtu tāds, ka divi autobusi neiet būtībā pa vienu un to pašu maršrutu, kā arī nebūtu jāizmanto ārpakalpojums, kas izmaksājot salīdzinoši dārgi. Savukārt Engures-Zentenes autobuss varētu izmest līkumu līdz Sēmei, jo Sēmes pagasta autobuss šobrīd esot kritiskā tehniskā stāvoklī un būtībā – neizmantojams, skaidroja pārvaldes vadītāja. Atšķirība, kā piebilda izpilddirektora vietniece Baiba Pļaviņa, būtu tāda, ka no rīta autobuss, lai pieveiktu abus maršrutus, izbrauktu aptuveni 15 minūtes ātrāk. Visbeidzot ir rosinājums un šobrīd jau tiek kārtota arī dokumentācija, lai atjaunotu sabiedriskā transporta maršrutu Cēre-Kandava-Cēre. Kaut gala vārda vēl nav, taču tāds varētu kursēt jau septembrī.

Aprēķini un atbildīgie

Noslēguma D. Strazdiņa prezentēja vēl dažus darba grupas ierosinājumus par to, kas būtu darāms tālāk. Proti, būtu jāveic aprēķini par to, ko pašvaldība, veicot izmaiņas pārvadājumu tīklā, potenciāli iegūst, ko zaudē. To arī paveiks jau līdz augustam. Tāpat, ļoti iespējams, pašvaldībā būtu jābūt vienam atbildīgajam, kurš pārzinātu skolēnu pārvadājumu tīklu. Šāds transporta un loģistikas speciālists varētu būt jau ar 1. septembri. Visbeidzot darbs, kas uzsākts, tomēr ne pilnībā pabeigts, – ir digitālās kartes izstrāde, kas ļautu uz transporta tīklu paskatītie vienoti, nevis mēģinot savienot daudzās kartes ar daudzajiem maršrutiem, lai secinātu, kur un kas pārklājas.

Konceptuāli lēmumam par to, ka pašvaldība ved skolēnus uz viņiem jtuvāko skolu, kā šobrīd tiek lēsts, jābūt pieņemtam līdz nākamā gada 31. maijam, un attiecīgi tas jāsalāgo ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem, tostarp, sakārtojot arī kompensāciju sistēmu. Īsāk sakot – darba vēl daudz, un deputāti pēc diskusijām pieņēma jautājumu zināšanai.

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikāciju  “Kur paliek mūsu nauda?” saturu atbild SIA “Novadu Ziņas”. #SIF_MAF2023

 

 

 

 

 

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *