Pirmsskolas bērnība – cilvēka dzīvē ir ļoti īss laika posms, pavisam tikai pirmie septiņi gadiņi. Šajā periodā kā nekad strauji mainās un ātri notiek bērna attīstība.
No rotaļām uz zināšanām
Šajā laika posmā ir svarīgi bērnam attīstīt priekšstatus par apkārtējo pasauli, attīstīt bērna valodu. Valoda ir cieši saistīta ar domāšanu, tāpēc pēc tās spriež par bērna attīstību. Bērni ar labi attīstītu valodu brīvi izsaka savas domas, viņi vieglāk klausās un saprot citus.
Bērns jau no pirmajām dzīves dienām rotaļājas, lai iemācītos pārvaldīt savu ķermeni. Viņš ar prieku vingrina locekļus, bez mitas kustas un skrien, lec un kāpj, šūpojas un dejo, dzied un klaigā. Vēlāk seko rotaļas, kurās bērns darbojas ar priekšmetiem.
Strādājot ar bērniem ikdienā, nākas pārliecināties, ka pirmsskolas vecuma bērna vadošā darbība ir rotaļa, tā šajā vecumā motivē viņu darbībai. Tās gaitā bērns izzina cilvēku attiecības un pats sevi. Viņš tikai darbojas ar priekšmetiem, izmēģina savus spēkus un priecājas par panākumiem. Bērnā sajūsmu izraisa apziņa, ka viņš spēj kaut ko izdarīt un tā viņu motivē darbībai. Rotaļu par vadošo darbību uzskata tādēļ, ka tieši šīs darbības ietekmē notiek izmaiņas psihē. Rotaļās ir svarīgs ne tikai sensoriskais, bet arī emocionālais (vēlme darboties), kognitīvais (izziņas procesi) un sociālais aspekts. Rotaļa, kā vadošā darbība sagatavo pamatu nākošajam vadošās darbības tipam – mācību darbībai.
Valoda un runa ir ļoti nozīmīgas mūsu dzīvēs. Ja nebūtu valodas un runas mēs nevarētu savā starpā sarunāties. Bērniem ir ļoti svarīgi iemācīties pareizi runāt un pēc iespējas vairāk bagātināt savu valodu.
Vingriniet pirkstiņus
Lai bagātinātu bērnu valodu ir vajadzīgas dažādas pieejas un vingrinājumi. Bērniem ļoti svarīgi ir vingrināt sīko pirkstu muskulatūru, lai viņi prastu turēt zīmuli, otiņu u.t.t. Lai vingrinātu sīko pirkstu muskulatūru ir vajadzīgas nodarbības, rotaļas, vingrojumi. Trenējot roku mazos muskuļus, vienlaikus tiek darbināta arī tā smadzeņu daļa, kas atbild gan par rakstīšanu, gan par runāšanu. Ar pirkstiem attēlojot dzejoli vai dziesmu var lieliski attīstīt bērna valodu. Pirkstu spēle nenotiek kā apzināta vingrināšana, bet gan kā rotaļa. Turklāt līdz ar pirkstu kustībām tiek trenēta sīkmotorika, kas netieši veicina bērna valodas attīstību. Tāpēc ir ļoti svarīgi, lai bērni nodarbotos ar šāda veida rotaļām ne tikai pedagogu klātbūtnē, bet arī ar saviem vecākiem.
Valoda ir universāls instruments, augstākais dabas sasniegums, kas dots tikai cilvēkam. Valoda palīdz cilvēkam spert pirmos soļus pasaules izzināšanā. Mūsu uzdevums ir šo dabas brīnumu attīstīt un pilnveidot.
Ar bērnu – jārunā
Kamēr bērna fonemātiskā dzirde nav attīstījusies, viņš nedzird, kā vārdi pareizi izklausās un to vietā izdomā savus. Šī iemesla dēļ viņš visbiežāk pats to nemana, nedzird, ka kļūdās un kādas skaņas izrunā nepareizi. Labākais, ko var darīt, ir pareizi atkārtot šo vārdu un vārdus ar līdzīgām skaņām, līdz bērns izdzird, kā tie skan. Taču svarīgs priekšnoteikums bērna veiklai runai ir fizioloģiska gatavība – gan mutes muskulatūras attīstīšana, gan sīkās motorikas veicināšana, kurai ir ciešs sakars ar bērna smadzeņu gatavību runāšanai.
Ļoti liela nozīme ir agrīnai komunikācijai, jo runa attīstās atdarināšanas procesā, bērns atdarina mātes lūpu kustības, mīmiku. Tas notiek tikai tad, ja ar bērnu jau no pirmajām dzimšanas dienām sarunājas, dzied, apmīļo. Runa ir vispārējo kustību sastāvdaļa, tikai šīs kustības ir daudz sīkākas un sarežģītākas. Organismā viss ir saistīts, piemēram, ja bērnam nebūs veiklas kājas un rokas, tad arī artikulācijas orgāni nebūs tik kustīgi un mazulim būs kavēta valoda. Jebkura kustību kopjoša nodarbība ir arī valodas attīstības nodarbība. Bērnu valodas attīstība ir cieši saistīta ar roku sīkās muskulatūras pilnvērtīgu darbību. Ja atpaliek pirkstu kustības, tad atpaliek arī runas attīstība.
Pirkstiņu vingrinājumi ir ļoti svarīga lieta. Smadzenēs ir centri, kas atbild par runu. Jo vairāk mēs attīstām sīko pirkstu muskulatūru, jo vairāk attīstās runas centri līdz ar to arī runa. Prakse rāda, ja bērnam ir neveikli pirksti, parasti ir arī neskaidra runa.
Kur ir autors?