Sestdienas rīts – 26. februāris, Tukuma Raiņa ģimnāzijā iesākas agri. Jau pirms 8.00 pie skolas piestāja busiņš, kas uz skolu atvedis Dabaszinātnes un matemātika (DZM) projekta ļaudis. Un izrādās, mantības viņiem tik daudz, ka jānes pa vairākiem lāgiem. Tas tāpēc, ka skolā notiks biznesa simulācijas spēle «Fabrikants».
Vai ziepes izdodies, vai tās varēs pārdot?
Spēles vadītāji rūpīgi sagatavo darba vietas spēlētājiem, lai tie 10.00 varētu sākt darboties. Šoreiz dalībnieki ir 35 skolas audzēkņi no 10. un 11. klasēm (arī humanitārie). «Fabrikants» ir reālā laikā notiekoša ražošanas – zinātnes – biznesa simulācija. Skolēni izveido grupas, "vada" ražošanas uzņēmumu un paši "ražo", cīnoties par labākiem peļņas rādītājiem. Spēles idejas autori ir DZM projekta darbinieki, kas realizējuši to sadarbībā ar «Nordic Training International». Talkā nākuši arī Latvijas Universitātes Ķīmijas fakultātes studenti. Viss notiek, kā īstā dzīvē. Ir firmas un konkurenti, ir sākuma kapitāls, ir pircēji un pārdevēji. Vai izdosies saražot ziepes, zāles un reģipsi? Pārdot un nopelnīt? Tāds ir jauno uzņēmēju šīs dienas izaicinājums. Vides pārraugi, bankas, inspektori uzrauga, lai viss norit pēc noteikumiem. Ražošana norit sparīgi, visas dienas garumā tikai maza pusdienu pauzīte pie kopējas tējas. Kā veicies? To uzzinām dienas beigās, kad 17.00 pēc garas darba dienas var izdarīt secinājumus.
Par lomām nāktnei
Izvērtējot spēlē piedzīvoto, jauniešiem atzina – spēle patiesi ir bijusi aizraujoša – kā īstā dzīvē! Un, kas svarīgi, ka spēles laikā viņi apjautuši savas lomas nākotnei un to, ka ražošana ir ne tikai sarežģīta, bet arī interesanta, ka ir ļoti svarīgi, vai katrs savu pienākumu izpildīs godam. Tāpēc arī secinājums – lieliska komanda lielākoties nosaka veiksmi uzņēmumā. "Vai būšu darba ņēmējs, vai būšu firmas direktors, vai izvēlēšos visu mūžu kaut ko ķīmiķot?" noslēdzoties pasākumam, skolēni varēja rast atbildes arī uz šiem jautājumiem, kas bieži vien ikdienas darbā dzirdami. Simulācijas spēle nu bija īsti vieta, lai zināšanas no grāmatām tiktu aiznestas uz reālo dzīvi. Turklāt bija nepieciešamas visdažādākās prasmes, iemaņas un zināšanas – gan ķīmijā, matemātikā, ekonomikā, daži pat sacīja – sportā. Jā, un pāri visam – darbs komandā. Vai varu paļauties uz kolēģi, cik svarīgs tas ir? Tieši šī atziņa tagad ienāk skolas ikdienā. Jo vairāk mēģināsim to ieviest, jo vairāk varēsim sagaidīt, ka mūsu bērni kļūs par dzīves radītājiem, ražotājiem, mazāk par ņēmējiem un tērētājiem. Kopā mums izdosies!
***
Paldies DZM projekta ļaudīm Anitai Locānei, Ilzei Gailei, Ingai Riemerei, Mihailam Haļitovam un Latvijas Universitātes studentiem Artūram Zariņam, Vitālijam Zubkovam par spēles nodrošināšanu mūsu Raiņa ģimnāzijā, kā arī visai DZM projekta saimei! Esam priecīgi un pateicīgi par piedāvāto iespēju mūsu skolas audzēkņiem. Paldies gribu sacīt kolēģiem, kas sarūpēja siltu tēju, kādu pīrādziņu un labu omu jaunajiem uzņēmējiem!