Ziņa par to, ka Ceļu Satiksmes Drošības direkcija (CSDD) gatavojas pārņemt Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras (VTUA) funkcijas, mūsu laikraksta 3. februāra numurā izraisīja diskusiju. Tāpēc uz sarunu lūdzām VTUA Tukuma rajona nodaļas vadītāju Juri Čimu.
Ar 45 gadu tradīcijām
– Cik senas tradīcijas ir VTUA?
– Atsevišķa institūcija traktortehnikas un lauksaimniecības mašīnu valsts tehniskai uzraudzībai pastāvējusi vairāk nekā 45 gadus. Visu šo laiku traktortehnikas uzraudzība ir nošķirta no pārējā autotransporta. Pašreizējā statusā esam no 2004. gada. Līdz šim VTUA ir veiksmīgi tikusi galā ar saviem uzdevumiem – atestāciju, traktortehnikas reģistrāciju un pārreģistrāciju. SKDS 2007. gada pētījums (tika vērtēta profesionālā pieejamība, procedūru ievērošana) liecina, ka Zemkopības ministrijas 10 iestāžu vidū tieši VTUA ieguva visaugstāko klientu apmierinātības indeksu.
– Cik plašs ir jūsu klientu loks?
– Tukumā un Tukuma rajona reģistrēti apmēram 5000 traktoru un pašgājējas lauksaimniecības mašīnas. Taču rēķinām, ka ir cilvēki, kuri šo tehniku nelieto, daži, iespējams, pat ir miruši, bet nav noņēmuši tehniku no uzskaites. Tie varētu būt kādi 30%. Tehniskās apskates gadā iziet 1500 traktori un vairāk nekā 500 piekabes. Uzskatu – nododot VTUA funkcijas Satiksmes ministrijas pārziņā esošai organizācijai, zudīs iespēja aizstāvēt un panākt lauksaimnieku interesēm labvēlīgāku, atbilstošu lēmumu. Turklāt, ņemot vērā 2009. gada finansējuma samazinājumu, VTUA ir kļuvusi par pašfinansējošu iestādi.
– Kādas ir atšķirības starp autotransportu un traktortehniku, kāpēc nevarētu šo pārraudzību veikt viena iestāde?
– Traktortehnika un pašgājējas lauksaimniecības mašīnas ir ne tikai ceļu satiksmes dalībnieces, bet ar tām veic dažādus citus darbus – ražas novākšanu, grunts pārvietošanu, vēl citas specifiskas darbības, kas saistītas ar cilvēka drošību darba procesā. Un šo tehnikas vienību vērtētājiem jābūt īpašai kvalifikācijai. Lauksaimniecības mašīnas – kombaini, zāles pļāvēji, mežizstrādes mašīnas, grunts pārvietošanas mašīnas – ir pietiekami sarežģītas un specifiskas.
99% mūsu darbinieku beiguši Lauksaimniecības universitātes Inženierzinātņu fakultāti. Tātad visi esam ierēdņi ar augstāko izglītību, amata pienākumus veicam atbilstoši likumam «Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā», strādājam sabiedrības interesēs. Turpretī privātajā sektorā nodarbinātajiem, kam jāgūst peļņa, šis likums nav saistošs. Lielākai daļai mūsu darbinieku ir liela praktiskā darba prakse, piemēram, es esmu 20 gadus nostrādājis par inženieri saimniecībā.
Arī traktortehnikas apskates – nepieciešamas
– Kā vērtējat CSDD vēlmi atteikties no traktortehnikas tehniskajām apskatēm?
– Tā ir dīvaina iniciatīva. Valsts taču ir deleģējusi šai iestādei uzlabot drošību uz ceļiem. Turklāt situācijā, kad traktoru parks mums nav tas jaunākais, arī Tukuma rajonā puse tehnikas ir vecāka par 20 gadiem. Tagad, braucot aiz traktora, es tomēr esmu vairāk vai mazāk pārliecināts – ja vadītājs gribēs nogriezties, tad traktoram pagrieziena rādītāji tomēr degs. Satiksmes negadījumi ar traktortehniku ir ļoti smagi, pat ar letālām sekām. Traktortehnikai un piekabēm ir jābūt civiltiesiskajai apdrošināšanai, lai piedalītos ceļu satiksmē. Apdrošināšana būtiski sadārdzināsies, ja apdrošinātājiem par tehniku nebūs reālas informācija. Pārbaudot traktortehniku uz ceļa, ja būs būtiski bojājumi, acīmredzot tiks paredzētas arī ievērojamas soda sankcijas. Šobrīd tehnikas īpašniekam pēc tehniskās apskates 30 dienu laikā dota iespēja tehniku saremontēt un veikt atkārtotu pārbaudi.
CSDD pārstāvji saka, ka Eiropas valstīs tarktortehnikai neveic tehnisko apskati. Tā nav tiesa, jo apskati neveic tikai trijās valstīs – Īrijā, Itālijā un Nīderlandē. Pārējās valstīs tehnisko apskati veic. Ja kādai tehnikai nav veikta apskate, tā uz ceļa nedrīkst atrasties. Arī mēs reģistrējam tādu tehniku, kam rūpnīca nav paredzējusi piedalīties ceļu satiksmē. Šai tehnikai ir speciāla uzskaite, speciāla numura zīme.
Naudas lieta
– Bet CSDD sola lētākus pakalpojumus…
– Pašlaik viņi tā sola, taču CSDD statūtos jau ir rakstīts, ka tas ir komercuzņēmums, tai ir valdes un padomes locekļi, direktors, paliels administratīvais aparāts, un, kas ir pats būtiskākais – komercuzņēmuma mērķis ir gūt peļņu. Salīdzinot mūsu iestādē ir viens direktors, un viņš tieši saistās ar reģionālajiem darbiniekiem. Visos 26 rajonos esam divi cilvēki katrā; Rīgas rajonā, kur darba apjoms lielāks, ir pieci cilvēki. Mēs pakalpojumu izmaksas saskaņojam ar zemnieku pārstāvniecībām Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomē. Visi izcenojumi ir apstiprināti Ministru kabinetā. Kad būs viena iestāde, kas ar šīm lietām nodarbojas, nebūs jau ar ko salīdzināt, tas būs monopols. Turklāt no 2008. gada 1. oktobra par 25% pieauga samaksa par CSDD sniegtajiem pakalpojumiem, piemēram, braukšanas kvalifikācijas eksāmenu, izsniegtajām atļaujām un apliecībām. Tā, piemēram, ja cilvēks pats iemācījies braukt un strādāt ar traktoru, viņam eksāmenu nokārtošana un tiesību saņemšana izmaksās Ls 23,64. Ja šis cilvēks vēlēsies, lai brauc eksāmenu pieņemt uz attiecīgo pagastu, kur viņš dzīvo, tad jāmaksā 36 santīmi par nobraukto kilometru. Turpretī CSDD automašīnas vadītāja atestācija un apliecības izsniegšana izmaksā Ls 38. Tāpat traktortehnikas un tās piekabju pārreģistrācijai cenas ir pavisam citas: VTU cena ir 15,49 (katra), bet automašīnas un piekabes pārreģistrācija maksā 21,07 (katra). Īpašnieku maiņa traktoram un automašīnai juridiskām personām ir attiecīgi Ls 7,49 traktoriem un 12,66 automašīnām. Mūsu izmaksas nav mainījušās gadiem, un arī šogad mēs neplānojam tās palielināt. Zemniekiem jau tā tagad ir grūti. Mēs veicam visas tehnikas īpašniekiem svarīgās darbības katrā no 26 nodaļām: reģistrāciju, pārreģistrāciju un arī atestāciju. CSDD atestācija pieejama tikai 10 vietās visā valstī.
– Ja par pakalpojumiem iekasējat tik maz, kā varat attīstīties?
– VTUA pagājušā gadā uzvarēja Norvēģijas valdības finansētā projektā un noslēdza par to līgumu. Šajā gadā tiks saņemts finansējums Ls 23 500 projektam par elektroniskās kartotēkas izveidi traktortehnikas un tās piekabju reģistrācijai. Tādējādi attīstība nenotiek uz zemnieku rēķina, bet gan šim nolūkam piesaistām finansējumu no malas. Mūsu projektā ir paredzēts pārbaudīt mācību iestādes, kurās sagatavo traktortehnikas speciālistus, un daļēji mēs jau to arī darām.
***
3. februārī publicējām CSDD, un tagad VTUA viedokli par to, kā organizējama traktortehnikas apskate, tās vadītāju atestācija un uzskaite. Viedokļi ir diametrāli pretēji. Šīs diskusijas galavārds sakāms lauksaimniekiem un citiem traktortehnikas lietotājiem. Gaidām viedokļus.
Labdien,
Es rakstu, lai informētu jūs, ka mēs piedāvājam personas aizdevumiem ar 2% procentu likmi. Mēs jums var sniegt aizdevumus, lai iegādātos traktoru vai zemes, lai jūs varētu darīt lauksaimniecībā vai citas lietas, ko jūs vēlaties darīt. Sazinieties ar mums tieši pa pastu: sduplens@gmail.com
Ar laba vēlējumiem.