Pēc biļešu cenu konvertācijas eiro valūtā un vienreizējo biļešu cenu pārrēķina starppilsētu maršrutos, ir mainījušās arī vilciena abonementa biļešu cenas, jo tās tiek aprēķinātas, pamatojoties uz jaunajām vienreizējo biļešu cenām.
Starppilsētu sabiedriskā transporta biļešu cenu konvertācijā tika piemērots vēsturiskais aprēķina veids – biļetes cenas pēdējā cipara vērtība ir 0 vai 5. Pārrēķina metodikas izvēlē ievērots godīguma princips ar vismazāko iespējamo ietekmi uz pasažieriem. Aprēķinot biļetes cenu, tiek ņemta vērā iekāpšanas maksa un tarifs par kilometrāžu. Gan iekāpšanas maksa, gan tarifs par kilometrāžu tika pārrēķināts eiro valūtā ar lielu matemātisku precizitāti, tikai biļetes gala summa fiksēta līdz pēdējam centam – 0 vai 5. 2013. gada augustā Eiro ieviešanas procesa Vadības komiteja, konsultējoties ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru, atbalstīja šo Autotransporta direkcijas iesniegto metodikas priekšlikumu – vienreizējo biļešu cenu pārrēķinā starppilsētu maršrutos piemērot piecu centu soli.
Tāds lēmums pieņemts, lai sīknaudas aprite tiktu pēc iespējas ierobežota, atvieglojot transportlīdzekļu vadītāju-konduktoru darbu un samazinot reisu kavēšanas riskus. Jāatzīmē, ka līdz šim biļešu cenas starppilsētu maršrutos tika noapaļotas līdz pieciem santīmiem, bet pirms 2012.gada 1.aprīļa – līdz 10 santīmiem.
Konvertējot biļešu cenas eiro valūtā, tās varēja mainīties divu centu robežās – gan pieaugot, gan samazinoties. Piemēram, ja biļetes cena ir EUR 1,61 vai EUR 1,62, tā tika noapaļota līdz EUR 1,60, savukārt gadījumā, ja biļetes cena ir EUR 1,63 vai EUR 1,64, tā tika noapaļota uz EUR 1,65.
Aprēķinot biļetes cenu „Turp-atpakaļ”, atpakaļbraucienam tiek piemērota 5% atlaide. Piemēram, ja vienreizējās biļetes cena Rīga-Asari ir EUR 1,65, tad braucienam „Turp-atpakaļ” biļetes cena tiek aprēķināta sekojoši: EUR 1,65 + 1,65*0,95 = EUR 3,22.
Savukārt vilciena abonementa biļešu (piecu dienu, nedēļas, mēneša) aprēķins tiek veidots pēc formulas, kurā iestrādāta vienreizējās biļetes cena. Tātad, ja noteiktas vienreizējas biļetes cena pieaugusi/samazinājusies par vienu vai diviem eiro centiem, šai posmā arī laika biļetes cena paaugstināsies/samazināsies proporcionāli formulai.
Piemēram, vilciena mēneša biļetes cena ir vienāda ar 50 vienreizējos braucienu cenu, kam piemērota 35% atlaide. Jāatzīmē, ka atkarībā no maršruta posma daļai pasažieru abonementa biļetes ir kļuvušas dārgākas, bet daļai tās kļuvušas lētākas (atbilstoši tam, kādā virzienā šai posmā pārrēķināta vienreizējās biļetes cena). Tāda pati abonementu aprēķinu metodika ir piemērota arī starppilsētu autobusu satiksmē.
Lai analizētu biļešu cenu konvertācijas ietekmi, tika analizēti AS «Pasažieru vilciens» dati par vienreizējo biļešu veidiem, kas iegādājami no stacijas «Rīga» (kopumā 149 veidi). Tika izmantoti tieši šie dati, jo pārvadājumus uz/no centrālās stacijas izmanto apmēram 80% no visiem pasažieriem, kas pārvietojas ar vilcienu. Iegūtie dati liecina, ka vienreizējo biļešu cenu samazinājums līdz diviem centiem vērojams 48% gadījumu, biļešu cenas nav mainījušās 26% gadījumu un ir pieaugušas līdz diviem centiem 26% gadījumu.
Diemžēl biļete maršrutā Rīga-Tukums ir tajos 26%, kas apaļojas uz augšu un mēneša biļetei darba dienām abos virzienos šis “noapaļojums” ir 0.51 eurocents …
Kāds sakars ir vilciena biļetei ar šo principu, biļetes netirgo vilciena vadītājs?