Ceļu satiksmes drošības direkcijas Tukuma nodaļas priekšnieks Armands Birznieks uzskata, ka iepriekšējais gads bijis stabils, izdarīts viss, kas iecerēts. Savukārt šogad autovadītājus sagaida dažādi jauninājumi.
Armands Birznieks:
– Pagājušais gads bija stabils, un tas vien jau ir labs sasniegums. Viss, kas cerēts, arī izdarīts. Pērn Latvijā automašīnu un tehnisko apskašu skaits pieaudzis par 9,3%; līdzīgā apjomā arī Tukuma rajonā. Nevarētu teikt, ka būtu bijušas kādas pieminēšanas vērtas neveiksmes – ar saviem uzdevumiem esam tikuši galā.
Runājot par šo gadu, ir iecerētas vairākas izmaiņas. Pirmkārt, klientu ērtībām numurēto agregātu salīdzināšanai tiks uzbūvēta atsevišķa piebūve, un pieņemsim darbā cilvēku, kas strādās tikai šajā jomā. Beidzot klienti pie mums varēs norēķināties ar maksājuma kartēm – tas atvieglos maksājumu veikšanu dažādu iestāžu kontos, ko tagad varēs veikt uz vietas.
Vēl viena interesanta lieta – jau tuvākajā laikā auto īpašniekiem vairs nebūs jāpērk tehniskās apskates protokols (līdz šim tas vispirms bija jāiegādājas atsevišķi); turpmāk tehniskās apskates inspektors visus datus uzreiz ievadīs datorā un klients saņems izdruku, kur būs uzskaitīti visi konkrētās automašīnas defekti.
– Kādi dokumenti tad būs jākārto, lai izietu auto tehnisko apskati?
– Cilvēks vispirms kasē samaksās par auto tehnisko apskati un viņam par to tiks izdota kvīts; pēc tam viņš iebrauks tehniskās apskates stacijā, kur automašīna tiks pārbaudīta; inspektors ievadīs visus datus datorā un klients saņems izdruku ar visiem vērtējumiem. Ja līdz šim sniedzām tikai dīzeļmotoru tehniskos rādītājus, tad turpmāk tie tiks sniegti arī par benzīna motoriem. Šāda kārtība atvieglos arī auto remontu servisā, jo visi defekti, kas jānovērš, jau būs uzrādīti.
– Pērn vairākkārt nācās uzklausīt sūdzības, ka Tukumā, lai izietu auto tehnisko apskati, jāstāv garās rindās. Ņemot vērā, ka inspektoru slodze pieaugs – viņiem būs jāstrādā arī ar datoriem -, vai nebūs tā, ka rindas kļūs vēl garākas?
– Līdz šim numurēto agregātu salīdzināšanu veica viens no tehnisko apskašu darbiniekiem. Ja turpmāk to darīs atsevišķs darbinieks, tad apskašu inspektors varēs strādāt savu darbu ar pilnu slodzi.
Vēl par apskatēm runājot, – ja automašīna atradās remontā un tā laikā beidzās tehniskās apskates derīguma termiņš, tad, lai atbrauktu līdz mums, vispirms šeit, uz vietas, bija jāpērk tā saucamā "vienas dienas atļauja"; turpmāk šo atļauju varēs iegādāties ar interneta starpniecību (laiku, kad šī kārtība stāsies spēkā, paziņosim atsevišķi).
Tāpat ir bijuši klienti, kas neskaitāmas reizes izmanto to, ka auto defektu novēršanai tiek dots laiks atkārtotai tehniskās apskates veikšanai pēc 30 dienām. Uz priekšu būs tā, ka pusgada laikā šo pagarinājumu varēs dabūt tikai divas reizes un pēc tam to iedos tikai uz vienu dienu, lai tiktu līdz remonta zonai.
Vairs nevarēs desmit reizes gada laikā braukāt uz apskati ar braukšanai nedrošu transporta līdzekli. Ja automašīna ir jāsakārto, tad tas ir jādara un nav jāizmanto ļaunprātīgi.
Vēl – līdz šim komerctransporta lietotāji pirmā pusgada laikā tehnisko apskati veica kādā no lielajām tehnisko apskašu stacijām Talsos, Jelgavā vai Rīgā (mums nav smagā transporta apskates līnijas), bet otrajā pusgadā viņi brauca pie mums, lai veiktu vienkārši vizuālu apskati. Šogad šī kārtība mainīsies – turpmāk smagajam transportam divas pilnas tehniskās apskates gada laikā būs jāveic tikai lielajās tehnisko apskašu stacijās.
Šogad gribam veikt klientu aptauju, lai uzzinātu, ar ko cilvēki mūsu darbā ir vai nav apmierināti. Tas tiek darīts, lai iegūtu skatu no malas – varbūt pašiem viss šķiet kārtībā, bet cilvēki tā nedomā.
Gribu teikt arī to, ka jau pērn pievienojāmies Šengenas zonas datu bāzei un visas automašīnas, kas tiek reģistrētas Latvijā, kā arī to dokumenti un veidlapas tiek pārbaudītas minētajā datu bāzē. Tā pārbaudām, vai automašīnas nav policijas meklēšanā. Jāsaka, ir bijuši atsevišķi gadījumi, kad automašīnas bijušas zagtas vai arī dokumenti nav bijuši kārtībā.
– Zināms, ka uz tehniskajām apskatēm iespējams pieteikties iepriekš, taču, kā novērots, ar tiem, kas bez paskaidrojuma aizbrauc pārējiem gaidītājiem priekšā, nereti izceļas asāka vārdu apmaiņa…
– Jau kuro gadu ir šāda iespēja, ka uz apskati var pierakstīties iepriekš. Lai neizjauktu rindu sistēmu kā tādu, stundā ar iepriekšēju pierakstu tiek pieņemts tikai viens cilvēks. Katru rītu pie iebrauktuves tehnisko apskašu boksos tiek izlikts saraksts, kur redzams, kāda automašīna kurā stundā jāpalaiž bez rindas; turklāt noteikts tā – dienas laikā šis saraksts netiek papildināts. Tas tāpēc, lai nebūtu nekādu strīdu un pārmetumu. Ja rodas kādas problēmas, cilvēkam, kas brauc bez rindas, jāuzrāda mūsu izsniegtais taloniņš.
– Kā atrisināts iekšējās korupcijas jautājums?
– Praktiski nekādu problēmu vairs nav bijis. Tie jautājumi, kad klienta un apskates inspektora viedokļi atšķiras, ir risināmi. Jebkurš neapmierināts cilvēks var vērsties pie manis personiski – varam rīkot atkārtotu auto pārbaudi, pieaicinot arī citu inspektoru, lai lēmums tiktu pieņemts kolektīvi. Ja arī šis kolektīvais lēmums neapmierina, ir tiesības trīs dienu laikā vērsties mūsu pārvaldē, un apskate tiks veikta citā tehnisko apskašu stacijā. Tādā veidā objektīvs viedoklis ir panākams.
– Vai Ceļu satiksmes drošības direkcija atbild arī par ceļa zīmju izvietošanu uz ceļiem?
– Gribu atgādināt, ka nu jau gadus astoņus Ceļu satiksmes drošības direkcijai šīs funkcijas, kas saistītas ar dažādiem saskaņojumiem uz autoceļiem, vairs nav. Ar to nodarbojas Valsts Autoceļu direkcija.
– Vai apkopojat datus par autovadītāju uzkrātajiem sodu punktiem?
– Jā, ar sodu punktu sistēmu esam saistīti visciešākajā mērā, jo tiek izmantota mūsu datu bāze; esam viena no tām institūcijām, kas kontrolē sodu piemērošanu par dažādiem satiksmes pārkāpumiem; arī pašvaldības policijas noformētajiem sodu protokoliem. Uzliktos naudas sodus var nomaksāt jebkurā bankā.
– Cik apzinīgi sodi tiek nomaksāti?
– Vai, notiek dažādi! Ir daļa, kas sodus nomaksā uzreiz, bet daļa attopas tikai tad, kad nenomaksāto sodu dēļ nevar iziet automašīnas tehnisko apskati. Daļā gadījumu pie mums sākas strīdi par to, ka cilvēks auto nemaz nav lietojis. Tādās situācijās iesakām vispirms vērsties pašvaldībā un noskaidrot soda iemeslus, kā arī vaicājam, vai auto nav izmantojuši ģimenes locekļi; un tad gan nereti ir tā, ka pēc zvana uz mājām apstākļi noskaidrojas.
– Kas notiek ar tiem, kas sodus nenomaksā?
– Nav iespējams veikt ne automašīnas tehnisko apskati, ne pārreģistrāciju un faktiski nekādas juridiskas darbības ar šo transporta līdzekli. Galu galā sods ir jānomaksā, bet, ja tas netiek darīts, tad pēc zināma laika soda nauda tiek piedzīta ar tiesu izpildītāju palīdzību.