No 1. novembra stājas spēkā ES regula par riepu marķēšanu. Uz jaunās uzlīmes ar skaidrām un viegli saprotamām piktogrammām būs attēlota informācija par trīs svarīgiem riepas parametriem (degvielas patēriņa efektivitāte, saķere uz slapjas ceļa virsmas un ārējais rites troksnis), kas palīdzēs patērētājiem, pērkot riepas, tās izvēlēties, pamatojoties uz pilnīgāku informāciju. Tāpat kā visiem zināmā sadzīves tehnikas energoefektivitātes marķējuma gadījumā preces veiktspēju klasificēs skalā no «G» (slikta) līdz «A» (vislabākā).
Tā kā riepas nosaka 20 līdz 30% no transportlīdzekļa kopējā degvielas patēriņa, izvēloties «A» klases riepu pēc tās degvielas patēriņa efektivitātes, gadā var ietaupīt 170 līdz 230 eiro par degvielu, salīdzinot ar visvājākās veiktspējas modeli. Ņemot vērā to, ka «A» klases riepas maksā dārgāk nekā «G» klases riepas (240 līdz 320 eiro par četru riepu komplektu), kritiskais punkts tiek sasniegts otrajā gadā pēc to iegādes, t. i., labu laiku pirms augstas kvalitātes riepu kalpošanas laika beigām.
Jaunā uzlīme palīdzēs taupīt enerģiju sektorā, kurā dominē tikai fosilā degviela un izplūst ļoti daudz CO2, autotransports kļūs videi draudzīgāks, mazinoties mūsu atkarībai no ievestās naftas.Patērētāji, kuriem ir informācija un kuri izvēlēsies labākas kvalitātes riepas, rosinās ražotājus uzlabot visus trīs riepu parametrus.Tādējādi palielināsies nozares konkurētspēja un tiks likti pamati ilgtspējīgam patēriņam un ražošanai.
ES energoefektivitātes marķējums riepām − jautājumi un atbildes
No 1. novembra patērētājiem būs iespēja ātri noskaidrot, ar kurām riepām varēs ietaupīt degvielu. Jauna, viegli lasāma uzlīme iedalīs riepas skalā no «G» (sliktas) līdz «A» (vislabākās). Lai pārliecinātos, ka degvielas ietaupījums nebūs uz drošības vai trokšņa rēķina, vērtēti trīs parametri: degvielas patēriņa efektivitāte, saķere uz slapjas ceļa virsmas un ārējais rites troksnis.
Kāda izskatās uzlīme?
Uzlīme ir līdzīga energoefektivitātes uzlīmēm, kuras jau lieto veļas un trauku mazgājamām mašīnām un ledusskapjiem. Jo labāka riepa (degvielas ietaupījums, drošība un ārējais troksnis), jo augstāka tās klase. Viszemākā ir sarkanā «G» klase. Zaļā «A» klase ir visaugstākā.
Trīs parametri: degvielas patēriņš ir saistīts ar rites pretestību. Samazinot rites pretestību, riepa tērē mazāk benzīna. Saķere uz slapjas ceļa virsmas ir viens no vissvarīgākajiem riepas drošuma rādītājiem. Riepām ar ļoti labu saķeri ir īsāks bremzēšanas ceļš lietū. Riepas radītais ārējais troksnis izteikts viļņos: viens melns vilnis apzīmē viszemāko trokšņa līmeni, savukārt trīs viļņi − visaugstāko.
Kādas ir priekšrocības patērētājiem?
Tāpat kā tas ir ledusskapjiem, veļas mazgājamām mašīnām un citai sadzīves tehnikai, patērētāji iegūs īsu pārskatu par to, kuras riepas tērē mazāk degvielas un vienlaikus ir pieņemamas drošības un ārējā trokšņa ziņā. Tādējādi patērētāji varēs viegli salīdzināt riepas un izdarīt labu izvēli.
Cik daudz var ietaupīt?
Izvēloties vislabākās («A») riepas, patērētājs var samazināt tēriņus par degvielu līdz 9%, salīdzinot ar tirgū pieejamajām viszemākās kvalitātes («G») riepām. Lūk, trīs piemēri.
Ja jums ir vidusmēra vieglā automašīna, ar kuru nobraucat 25 000 km gadā (10 000 km pilsētā, 15 000 km ārpus pilsētas), degvielas izmaksās gadā varat ietaupīt 170 līdz 230 eiro. Tā kā vislabākās kvalitātes riepas maksā dārgāk (par 240 līdz 320 eiro vairāk), tīrais ietaupījums būs otrajā gadā: 100 līdz 140 eiro.
Ja jums ir liela vieglā automašīna, kas patērē 10 l/100 km, un jūs gadā nobraucat daudz (10 000 km pa pilsētu un 25 000 km pa ātrgaitas šosejām), jūs par degvielu ietaupāt vairāk: 450 eiro gadā. Vislabākās riepas maksā dārgāk, līdz ar to jūs ietaupīsiet 210 līdz 130 eiro jau pirmajā gadā.
Ja runa ir par furgonu, kādu izmanto transporta un piegādes firmas, un jūs nobraucat 40 000 km gadā (20 000 km pa pilsētu, 25 000 km ārpus pilsētas), par degvielu varat ietaupīt 290 līdz 360 eiro gadā. Pieskaitot 280 līdz 360 eiro papildu izmaksas par riepām, kritiskais punkts tiek sasniegts jau pirmajā gadā.
Uz ko NEATTIECAS uzlīme?
Uzlīme NAV kvalitātes zīme, tā neattiecas uz riepas vispārējās veiktspējas rādītājiem. Tā neaizstāj kvalitātes testus, ko veic specializētās laboratorijās, vai ražotāju un citu pušu (piem., auto asociāciju) sniegto informāciju, kur var būt izmantoti dažādi kvalitātes kritēriji. Tādā ziņā tā ir līdzīga veļas un trauku mazgājamo mašīnu energoefektivitātes uzlīmei, uz kuras ir norādīts, cik daudz elektrības mazgājamā mašīna vidēji izmanto gadā, taču uz tās nav norādītas īpašas papildu funkcijas, kādas varētu būt šai mazgājamai mašīnai.
Piemēram, uz uzlīmes nav norādes M&S (dubļu un ziemas riepa), jo atbilstoši starptautiskai konvencijai tādai norādei jau ir jābūt uz riepas. Marķēšanas programmā var nebūt ietverti arī citi parametri, piemēram, akvaplanēšana un vadāmība līkumos, jo nav atzītu standarta testa metožu.
Kā patērētāji pazīs uzlīmi?
No 1. novembra riepu ražotājiem un importētājiem būs pienākums visām riepām, kas ražotas pēc 2012. gada 1. jūlija, pievienot uzlīmes, citu marķējumu un tehniskos reklāmas materiālus.Izplatītājiem (piemēram, riepu dīleri, remontdarbnīcas, automašīnu mazumtirgotāji) ir pienākums darīt šo informāciju pieejamu tirdzniecības vietā skaidri redzamā veidā.
Šāds pienākums neattiecas uz riepām, kuras ražotas pirms 2012. gada 1. jūlija. Tas nozīmē, ka noteiktu laiku patērētāji veikalos atradīs gan riepas ar uzlīmēm, gan bez tām. Tas būs tādēļ, lai dotu ražotājiem laiku samazināt vecos krājumus un sagatavoties jaunajai uzlīmju kārtībai.
Kā darbosies marķēšanas programma, kurš liks marķējumu?
Līdz šim līdzīga pieredze jau 15 gadus ir bijusi ar sadzīves tehniku. ES riepu marķēšanas programma ir balstīta uz pašu ražotāju un importētāju sniegtajiem datiem. Tomēr dalībvalstīm jāpiemēro tirgus uzraudzības noteikumi, kuri ir spēkā attiecīgajā valstī. Tām ir pienākums uzraudzīt tirgu, tajā skaitā arī pārbaudīt atbilstību dažādiem riepu marķēšanas regulas nosacījumiem. Valsts iestādēm jāpārbauda arī atbilstība klasei, kas deklarēta uz riepas uzlīmes (attiecībā uz degvielas patēriņa efektivitāti, saķeri uz slapjas ceļa virsmas un ārējo rites troksni), un izmērīto vērtību atbilstība. Tāpat kā citām precēm, kontroli veiks tikai valsts iestādes, nevis neatkarīgas institūcijas.
Vai ir minimālās prasības attiecībā uz riepu parametriem?
Minimālās prasības attiecībā uz riepu parametriem, piemēram, rites pretestība, saķere uz slapjas ceļa virsmas un ārējais rites troksnis, ir noteiktas citā ES regulā par tipa apstiprināšanas prasībām attiecībā uz mehānisko transportlīdzekļu un to sastāvdaļu vispārējo drošību. Piemēram, riepas, kuras atbilst degvielas patēriņa efektivitātes «G» klasei, pēc 2014. gada 1. novembra vairs nevarēs laist tirgū. Līdz 2018. gada 1. novembrim šo pasākumu attiecinās arī uz «F» klases riepām.
Uz kādām riepām attiecas šī regula?
Regula attiecas uz gandrīz visām četru riteņu transportlīdzekļu riepām (vieglās automašīnas, vieglās kravas automašīnas un pasažieru/preču pārvadāšanai paredzēti smagie transportlīdzekļi). Taču tā neattiecas uz atjaunotām riepām, profesionālām riepām apvidus transportlīdzekļiem, pagaidu lietošanas rezerves riepām, riepām ar radzēm, riepām, kas paredzētas vienīgi autosacīkstēm, riepām ātruma kategorijā līdz 80 km/h, riepām, kuras paredzēts uzmontēt tikai transportlīdzekļiem, kas pirmoreiz reģistrēti pirms 1990. gada 1. oktobra, un riepām, kuru nominālais loka diametrs nepārsniedz 254 mm vai ir lielāks par 635 mm.
Kurš izlēma ieviest šo uzlīmi, − vai Eiropas Komisija?
Nē. Regulu pieņēma Eiropas Parlaments un ES Padome pēc Komisijas ierosinājuma. Pirms tam marķēšanas programmu sagatavoja sadarbībā ar visām ieinteresētajām pusēm: dalībvalstu iestādēm, nozares pārstāvjiem, vides nevalstiskajām organizācijām un patērētāju organizācijām.