REUTERS/Robert Pratta

Pieaug satiksmes negadījumu skaits, nobraucot no ceļa

Līdz ar ziemas iestāšanos autobraucējiem aktuāls kļūst jautājums par sava spēkrata sagatavošanu ziemai, īpaši domājot par atbilstošām riepām. Tieši rudenī un sniegotajos mēnešos šoferi zaudē kontroli pār savu spēkratu daudz biežāk nekā vasarā. Turklāt ziemā šie nobraukumi no ceļa ir smagāki.

Līdz ar ziemas iestāšanos autobraucējiem aktuāls kļūst jautājums par sava spēkrata sagatavošanu ziemai, īpaši domājot par atbilstošām riepām. Lai pārbaudītu, cik aktuāla problēma ziemā ir nobraukšana no ceļa, kas visbiežāk notiek slideno ceļu, nepiemēroto riepu un to sliktās saķeres dēļ, apdrošināšanas sabiedrība «Balta» izpētīja pēdējo trīs gadu KASKO atlīdzību datus, secinot, ka tieši rudenī un sniegotajos mēnešos šoferi zaudē kontroli pār savu spēkratu daudz biežāk nekā vasarā. Turklāt ziemā šie nobraukumi no ceļa ir smagāki – vidējā atlīdzība par šādu negadījumu pērn no septembra līdz novembrim bija 2648 lati, bet vasarā no jūnija līdz augustam tie bija 1989 lati.

Aplūkojot pēdējo trīs gadu KASKO atlīdzību statistiku, izteiktus „pīķus”, kad autovadītāji cieš negadījumos, nobraucot no brauktuves, varam novērot ziemā. Tad ceļus klāj sniegs un apledojums, piemēram, 2010. gadā sniegs parādījās jau decembrī, un tad arī šo negadījumu skaits strauji pieauga. Salīdzinot 2010.g ada novembri un decembri, pieteikumu skaits decembrī pieauga par 92%, citos gados šis rādītājs ir pat lielāks.

Tāpat dati rāda, ka pēdējos pāris gados kārtīga ziema ar sniegu iestājās vien janvārī un februārī, kad varēja novērot izteiktu negadījumu skaita pieaugumu, autovadītājiem nobraucot no ceļa. Tas arvien apliecina, cik liela nozīme ir atbilstošām riepām, lai spētu ziemā un slidenā laikā pārvietoties droši, tāpēc autovadītāji aicināti jau laikus parūpēties par riepu pārbaudi, logu šķidrumu nomaiņu un citiem darbiem sava spēkrata sagatavošanā ziemas salam.

Pēc pieredzes, aktīvajā riepu mainīšanas laikā rudenī un ziemas sākumā biežākie negadījumi ir nobraukumi no ceļa, saslīdēšana, kā arī nespēja nobremzēt. Lai arī autovadītāji ir laikus nomainījuši riepas, dažkārt tomēr ir iespējams piedzīvot arī nepatīkamus starpgadījumus, piemēram, slidenā laikā automašīnai ar nomainītām ziemas riepām saīsinās bremzēšanas ceļš, un, ja tai seko spēkrats ar vasaras riepām, tad pēkšņa šķēršļa gadījumā sadursmes risks ir lielāks. Tāpēc autovadītājiem nepieciešams atcerēties, ka, lai saņemtu atlīdzību par negadījumu, likumā noteiktajos termiņos spēkratam jābūt aprīkotam ar ziemas riepām, savukārt vainīgie OCTA apdrošināšanas ietvaros var saņemt regresa prasību.

*«Balta» KASKO atlīdzību dati 2010 – 2013

Ziemas mēnešos, kad Latvijā ir sniegs, nobraukumi no ceļā ir stipri biežāki nekā vasarā. Nobraukumu no ceļa nevar saistīt tikai ar riepu stāvokli, tāpat nav izslēgti citi iemesli, piemēram, izvairīšanās no šķēršļa, uzmanības novēršana. Turklāt ziemā šie negadījumi ir daudz nopietnāki, jo pēdējo gadu dati rāda, ka vidējā atlīdzība par nobraukšanu no ceļa vasarā vidēji ir 2000 latu, bet ziemā – vairāk nekā 2500 latu.

Kā liecina pagājušā gada pieredze, laicīga riepu nomaiņa autovadītājiem sagādāja gana lielas problēmas. Pērn pirmais sniegputenis tika piedzīvots oktobra beigās, kad autobraucējus pārsteidza slidenas brauktuves, slikta redzamība, situāciju pasliktināja arī ziemas apstākļiem nepiemērotās riepas. Diemžēl vairāk nekā 50% atlīdzību iesniedzēju nebija sagatavojušies ziemas sezonai un pirmā sniegputeņa laikā brauca ar vasaras riepām.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *