Pagājušajā gadā Latvijā iegādātas 1700 luksus automašīnas, tam iztērējot vismaz 85 miljonus eiro (59,5 miljonus latu), liecina "Baltic Screen" publikācija laikrakstā "Dienas Bizness" (Db).
Turklāt vairāk nekā divu trešdaļu pircējas ir juridiskās personas, kas luksus automašīnām iztērējušas apmēram 60 miljonus eiro (42 miljonus latu), bet vairāk nekā puse no šiem auto iegādāti līzingā.
Apkopotie Ceļu satiksmes drošības direkcijas un "Lursoft" dati rāda, ka no 1703 pagājušajā gadā līdz decembra otrajai pusei pirmoreiz reģistrētajām 2005.-2007.gada luksus automašīnām 1209 reģistrētas uz juridisko personu vārda.
Iecienītāko luksus automašīnu desmitniekā pirmo pozīciju pārliecinoši ieņem "BMW X5" ar kopumā 434 pērn pirmoreiz reģistrētām 2005.-2007.gada automašīnām. Seko "Audi Q7" ar 148, "Porsche Cayenne" ar 122 un "Mercedes Benz S500" ar 81 auto.
Tālākajās pozīcijās ir "Land Rover Range Rover Sport" – 79, "Lexus LS460" – 76, "Mercedes Benz S350" – 70, "Land Rover Range Rover" – 55, "Mercedes Benz S320" – 48, kā arī "BMW 730" – 47 automašīnas.
Pirms gada Db lēsa, ka jaunu un gandrīz jaunu luksus automašīnu iegādei juridiskās personas 2006.gada pirmo 11 mēnešu laikā iztērējušas aptuveni 20 miljonus eiro (14 miljonus latu). 2007.gadā, pateicoties patēriņa būtiskajam pieaugumam un arī tam, ka pēc speciālistu ieteikuma Db luksusauto sarakstā iekļāva vēl virkni BMW un "Mercedes Benz" modeļu, šī summa ir trīskāršojusies – līdz 60 miljoniem eiro.
Atšķirībā no 2006.gada, pērn Latvijas luksusauto parks nav papildinājies ne ar vienu "Maybach" limuzīnu, toties netrūkst citu izcili dārgu automašīnu: tā uzņēmumi iegādājušies veselus septiņus "Aston Martin", bet vēl iecienītāki bijuši "Bentley" – tādus pērn iegādājušās veselas 20 kompānijas, turklāt no šiem automobiļiem tikai četri nav bijuši pilnīgi jauni.
Superpirkums ir vismaz pusmiljonu eiro (350 000 latu) maksājošā "Pagani Zonda" automašīna, taču netrūkst arī "citu kompāniju saimnieciskajai darbībai acīmredzami nepieciešamu sporta automašīnu". Pie jauniem saimniekiem tikušas pa vienai 2007.gada izlaiduma "Chevrolet Corvette" un "Chevrolet Corvette Convertible", kopā trīs "Ferrari 430" un "Ferrari F430", četri "Lamborghini Gallardo" un "Murcielago", četri "Maserati Quattroporte", kā arī divi "Audi R8".
Netrūkst arī lēnīgāku pirkumu: īpašnieku Latvijā atradis viens pilnīgi jauns "Rolls-Royce Phantom" limuzīns, un tāpat kompānijām bijuši nepieciešami trīs "Hummer H2" un 13 "Hummer H3".
No labi pazīstamām kompānijām vērienīgākā pircēja bijusi "Parex banka": tā pērn iegādājusies vismaz septiņas luksus automašīnas – 2007.gada izlaiduma "Aston Martin DB9", "Bentley Continental GTC", "BMW X5", "Lexus LS 600HL", "Mercedes Benz CL63 AMG" un "SL500", kā arī "Porsche Cayenne". Kopumā šo kredītiestādes autopirkumu kopējā summa, pēc minimālām aplēsēm, bijusi vismaz 600 000 eiro (420 000 latu).
Vēl joprojām lielāko daļu visdārgāko automašīnu iegādājušās mazpazīstamas vai pilnīgi nepazīstamas kompānijas. Tā no septiņiem "Aston Martin" jaunajiem īpašniekiem labi zināms ir tikai būvuzņēmums "Skonto būve" un "Parex banka", savukārt no pārējiem pieciem – "Danilov & Sons", "Ebo Group", "Safin Nes", "Practis" un "JL finanses" – neviens nav atrodams pat tālruņu uzziņu datu bāzēs.
Līdzīga ir situācija arī ar virkni citu dārgo auto pircēju, taču atsevišķas kompānijas to vidū izceļas īpaši. Tā, piemēram, plašākai sabiedrībai faktiski nepazīstamā, tikai 2006.gadā ar 2000 latu pamatkapitālu dibinātā, divām fiziskām personām piederošā SIA "Madacom", kuras telefonu datu bāzēs uzrādītā darbība ir auto tirdzniecība, 2007.gadā ir iegādājusies 12 luksus automašīnas.
Situāciju īpatnu padara fakts, ka pirktas tikai divu modeļu – "BMW X5" (četras) un "Porsche Cayenne" (astoņas) – automašīnas, turklāt iegādei izmantoti veselu trīs līzinga kompāniju – "LKB līzings", "DnB Nord līzings" un "Parex līzings un faktorings" – pakalpojumi.
Neraugoties uz uzņēmumu – dārgo auto pircēju nepārliecinošajiem finanšu rādītājiem, arī citas līzinga kompānijas pret visdažādākajām juridiskajām personām ir bijušas ārkārtīgi labvēlīgas: līzingā iegādāti ne tikai divi no sešiem "Aston Martin" automobiļiem, bet arī seši no 20 "Bentley", viens no diviem "Chevrolet Corvette", visi trīs "Ferrari", trīs no četriem "Maserati".
Jau iepriekš SIA "Hansa līzings" – dāsnākā luksusauto iegādes finansētāja 2007.gadā – direktore Irīna Pīgozne ir publiski jautājusi: "Vai tas ir kas nosodāms, ja veiksmīgs uzņēmējs, kurš ir likumīgi nopelnījis pietiekami daudz, nopērk sev atbilstošu automašīnu vai jebko citu, kas viņam palīdz justies labāk, pelnīt vairāk un līdz ar to maksāt vairāk nodokļus, kā arī celt dzīves līmeni Latvijā?"
Viņa arī ir izskaidrojusi, kāpēc līzinga kompānijas ir tik vēlīgas pret nesen nodibinātām SIA ar minimālu pamatkapitālu un niecīgu apgrozījumu: "Pirms metamies nosodīt mūsu uzņēmēju izšķērdību iegādājoties dārgus limuzīnus, ir svarīgi saprast pašreizējo situāciju un biznesa attīstības fāzi Latvijā. Luksus auto finansējums jaunam SIA ir šī laika objektīva iezīme, jo visas šīs SIA parasti ir kāda lielāka biznesa vai struktūras sastāvdaļa."
Kā atgādina Db, iegādājoties dārgu automašīnu uz juridiskas personas vārda, uzņēmēji faktiski ietaupa pievienotās vērtības nodokli. Pērn Valsts ieņēmumu dienests (VID) informēja: ja tiekot konstatēts, ka vieglā automašīna un ar to saistītie citi izdevumi netiek izmantoti saimnieciskajā darbībā, tad izdevumi par šo daļu uzņēmumam tiekot samazināti, turklāt atsevišķos gadījumos, ja iegūti pietiekami pierādījumi, šīs izmaksas tiekot pielīdzinātas tām izmaksām, no kurām jāaprēķina iedzīvotāju ienākuma nodoklis un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas.
Pagājušā gada beigās VID paziņoja, ka 170 juridiskajām personām ir pieprasīti paskaidrojumi par "ekskluzīva jeb luksus transportlīdzekļa iegādi", bet vienā nodokļu auditā papildu maksāšanai budžetā ir noteikta summa 21 600 latu apmērā.
Vienlaikus VID atgādināja: ja transportlīdzeklis reģistrēts uz juridiskās personas vārda, tiek pieļauts, ka ir iespējama ļaunprātīga likumdošanas normu izmantošana attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa un uzņēmumu ienākuma nodokļa piemērošanu, kā priekšnodokli atskaitot un uz saimnieciskās darbības izdevumiem attiecinot personiskajām vajadzībām izmantojamo transportlīdzekļu iegādes un uzturēšanas izmaksas, kā arī izmaksas degvielas iegādei.
Tāpēc, veicot juridisko personu pārbaudes, VID noskaidrojot, vai nodokļu maksātāja rīcībā varēja būt legālas finansiālās iespējas šādu ekskluzīvu transportlīdzekli iegādāties, un pārbaudot, vai transportlīdzeklis tiek izmantots saimnieciskās darbības veikšanai un vai šī izmantošana ir ekonomiski pamatota.