Radīsim iespēju izteikties
Kā liecina dati par pagājušo gadu (tā sauktais DESI indekss), vairāk nekā pusei Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem pietrūkst digitālo pamatprasmju. Tas laikā, kad dažādo ierobežojumu un dažādu iestāžu vispārējās optimizācijas rezultātā arvien mazāk pakalpojumu ir pieejams klātienē! Un, protams, šo prasmju trūkums apgrūtina ne viena vien, jo īpaši – senioru, ikdienas dzīvi. «ManaBalss.lv» jau sākotnēji ir bijusi digitāla platforma, taču, iesaistoties reģionālajiem medijiem, iecerēts kaut daļēji, bet šo problēmu risināt. Proti, pirmkārt, arī reģionālo laikrakstu drukātajās versijās būs biežāk un plašāk lasāms par «manabalss.lv» aktuālākajām iniciatīvām. Otrkārt, mūsu redakcijā būs iespēja par tām parakstīties – konsultēsim un palīdzēsim to katram gribētājam izdarīt. Visbeidzot, ir ieviests jauns rīks – «ParVaiPret» (parvaipret.lv), kurā paust savu pilsonisko nostāju. “Tajā ir divas sadaļas,“ skaidro A. Rumpe. “Viens – ir jautājumi, kas tobrīd tiek izskatīti Saeimā. Tāpat tikko platformā esam ievietojuši Covid-19 jautājumus, ko sadarbībā ar žurnālistiem esam iniciējuši paši, izvērtējot, kas konkrētajā brīdī ir aktuāls.” Un cilvēkam tikvien kā jāizdara – jānoklikšķina uz “par” vai “pret”. Ar šobrīd aktuālajiem jautājumumiem iespējams iepazīties un arī nobalsot arī mūsu mājas lāpā: www.ntz.lv.
Lai roboti neveidotu sabiedrisko domu
Kas tomēr jāņem vērā – balsojumam ir jābūt autentificētam. “Interneta komentāros, ja cilvēks ir atklāts, viņš uzraksta savu vārdu, bet tāpat no dažādām adresēm, ja vēlas, viņš var radīt dažādas savas personības. Šajā gadījumā – «ManaBalss» attīstītajos rīkos, kas ir «manabalss.lv» un «parvaipret.lv» – ir stingra autorizācija, kas nodrošina, ka balsotāji ir īsti cilvēki, nevis, piemēram, boti, kas mūsdienās ir kļuvis tik aktuāli,” iemeslus striktajai autorizācijai skaidro D. Meļķis. Proti, kaut balsojums var būt caurumcaur anonīms (un tāds, piemēram, «parvaipret.lv» tas arī ir), tomēr autorizācija ir garantija, ka tās ir pavisam reālu cilvēku balsis un ka viedoklis nav mākslīgi veidots un attiecīgi – manipulējošs. Tas – manipulēšana ar dažādiem datiem un viedokļiem –pēdējos gados kļūst arvien aktuālāk. Viens piemērs: vēl arvien tiek lauzti šķēpi par to, cik lielā mērā troļļu un botu darbošanās sociālajos tīklos ietekmēja iepriekšējās ASV prezidenta vēlēšanas, kuru rezultātā pie varas nāca Donalds Tramps…
Vairāk lasām 5. marta laikrakstā ŠEIT =>