Par valsts galveno autoceļu lietošanu ar kravas transportlīdzekļiem vai to sastāviem, kuru pilna masa pārsniedz 12 tonnas, no 2009. gada jūlija būs jāmaksā nodeva – eirovinjete.
Tā ir lēmusi valdība, 21. oktobrī atbalstot likumprojektu «Par autoceļu lietošanas nodevu» un ar to saistīto grozījumu likumā «Par nodokļiem un nodevām». Ieņēmumi no autoceļu lietošanas nodevas tiks izmantoti valsts galveno autoceļu uzturēšanai un attīstīšanai. Nodevas apjoms tiks noteikts atkarībā no transportlīdzekļa atbilstības ekoloģisko standartu prasībām, motora izmešu līmeņa, transportlīdzekļa asu skaita un ceļa izmantošanas ilguma. Plānots, ka vienas dienas nodevas maksa būs no Ls 6 līdz Ls 7.50. Būs iespējams samaksāt nodevu arī par ceļu lietošanu nedēļu, mēnesi vai gadu.
Kā informējusi Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja vietniece Elīna Balgalve, patlaban Latvijā ir apmēram 12 000 kravas automobiļu (virs 12 tonnām), kas veic starptautiskos kravu pārvadājumus. Paredzams, ka par šiem automobiļiem nodevu maksās par katru dienu, ko tie pavadīs uz Latvijas ceļiem – iekasētās summas kopapjoms lēšams ap 4.4 miljoniem latu gadā. Maksājums attieksies arī uz aptuveni 40 000 Latvijā reģistrētajiem kravas automobiļiem, kas neveic starptautiskos pārvadājumus. Taču tikai apmēram puse no tām ir tehniskā kārtībā un izmanto valsts galvenos ceļus. Par šiem auto nodevu, visticamāk, maksās reizi gadā. Iekasētā summa no šiem pārvadātājiem lēšama ap Ls 10 milj. gadā. Nodeva būs jāmaksā arī ārvalstu pārvadātājiem, kuru kravas auto šķērso Latvijas robežu. Prognozējams, ka tie varētu būt ap 200 000 auto gadā, samaksātās nodevas kopapjomam veidojot ap 1.4 miljoniem latu gadā. Līdz ar to kopējie ieņēmumi gadā no ceļu lietošanas nodevas lēšami ap 15.8 miljoniem latu.
Eirovinjetes maksas pamatā ir infrastruktūras izmaksu segšanas princips. Tas balstās uz aicinājumu izvēlēties videi draudzīgākus transportlīdzekļus un mazāk pārslogotus laika posmus vai maršrutus. Paredzēts, ka šī nodeva tiks uzskaitīta Satiksmes ministrijas pašu ieņēmumos no maksas pakalpojumiem un iekļauta Valsts pamatbudžeta programmā «Valsts autoceļu fonds», tās administrēšanu veiks VAS «Latvijas Valsts ceļi».
Likumprojekti izstrādāti, pamatojoties uz Eiropas Savienības direktīvu 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu kravas transportlīdzekļiem un direktīvu 2006/38/EK. Ņemta vērā arī Eiropas Komisijas Baltajā grāmatā «Eiropas transporta politika 2010. gadam: laiks lemt» izvirzītā stratēģija. Tiesību aktu sagatavošanā notika konsultācijas ar asociāciju «Latvijas Auto», Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociāciju un Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju asociāciju. Lai projekti stātos spēkā, tie jāpieņem Saeimā un jāizsludina Valsts prezidentam.