Izstrādāta kārtība, kādā tiks ieviesta Eiropas Savienības (ES) regula attiecībā uz autobusu pasažieru tiesību aizsardzību, kā arī autoostu darbību.
To paredz ceturtdien, 19. jūlijā, Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātie likumprojekti «Grozījumi «Autopārvadājumu likumā»» un «Grozījumi «Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā»».
Abi likumprojekti ieviesīs Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 16. februāra Regulu Nr. 181/2011 par autobusu pasažieru tiesībām. Šo regulu jāsāk piemērot no 2013. gada 1. marta un tās mērķis ir visās ES dalībvalstīs autobusu pasažieriem nodrošināt līdzvērtīgu tiesību aizsardzības līmeni un izstrādāt vienotu pasažieru sūdzību izskatīšanas kārtību.
Autopārvadājumu likuma grozījumu mērķis ir deleģēt Ministru kabinetam (MK) noteikt kārtību, kādā Latvijā ir īstenojamas regulas prasības un nodrošināta autobusu pasažieru tiesību ievērošana, paredzot tiem līdzvērtīgu aizsardzības un palīdzības līmeni, īpašu uzmanību pievēršot personām ar invaliditāti un ierobežotām pārvietošanās spējām. Būs arī jānosaka kārtība un prasības, kas saistītas ar pasažieru individuālo sūdzību izskatīšanas kārtību, uzskaites mehānismu, pārvadātāju atbildību un sankcijām. Līdz šim spēkā esošajā Autopārvadājumu likumā bija ietverti atsevišķi panti, kas saistīti ar pasažieru tiesību aspektu un tie pēc Regulas Nr.181/2011 stāšanās spēkā no likuma tiks izslēgti un iestrādāti MK noteikumos. Autopārvadājumu likuma grozījumi arī precizē deleģējumu MK saistībā ar autoostu finansēšanas modeļa maiņu.
Savukārt ar grozījumiem Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā tiek realizēta MK akceptētā līdz šim Satiksmes ministrijas kompetencē esošā autoostu reģistrācijas, pārreģistrācijas un autoostu darbības uzraudzības funkcijas nodošana VSIA «Autotransporta direkcija». Vienlaikus likumprojektā ir ietvertas normas, kas paredz līdzšinējā autoostu finansēšanas modeļa maiņu. Tas nozīmē, ka MK būs jānosaka kārtība, kādā nosaka, aprēķina un autoostām kompensē ar reģionālo starppilsētu nozīmes un reģionālo vietējās nozīmes maršrutu autobusu iebraukšanu autoostā saistītos izdevumus. Valdībā tiks izstrādāta arī kārtība, kādā pašvaldībām piešķir finansējumu no valsts budžeta attiecīgo autoostu izdevumu segšanai, kā arī kontrolē šo līdzekļu izmantošanas tiesiskumu un pareizību. Grozījumi paredzēs arī MK noteikt kārtību, kādā tiks nodrošināta regulas prasību izpilde un ievērotas autobusu pasažieru tiesības.
Regulas Nr. 181/2011 izpildes funkcija tiks deleģēta VSIA «Autotransporta direkcija», ko paredz abi likumprojekti, un tā ir tieši piemērojama visās ES dalībvalstīs. Lai izstrādātie tiesību aktu grozījumi stātos spēkā, tos vēl ir jāapstiprina Saeimā.