Ministrija uzstāj – Tukumam jāveido novads

Tukuma dome saņēmusi Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) vēstuli, kurā skaidrots, kāpēc Tukumam nevar piešķirt republikas pilsētas statusu un kāpēc Tukumam jākļūst par novada centru. Šī vēstule bija atbilde uz domes sūtīto vēstuli ministrijai, kurā Tukuma novada veidojošās pašvaldības pauda pārliecību, ka veidot novadu nav finansiāli izdevīgi. Vēstuli paredzēts izskatīt Tukuma domes sēdē ceturtdien, 23. oktobrī.

Tukuma dome saņēmusi Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) vēstuli, kurā skaidrots, kāpēc Tukumam nevar piešķirt republikas pilsētas statusu un kāpēc Tukumam jākļūst par novada centru. Šī vēstule bija atbilde uz domes sūtīto vēstuli ministrijai, kurā Tukuma novada veidojošās pašvaldības pauda pārliecību, ka veidot novadu nav finansiāli izdevīgi. Vēstuli paredzēts izskatīt Tukuma domes sēdē ceturtdien, 23. oktobrī.

Ministrija atbildes vēstulē raksta: "2007. gada 4. septembra Ministru kabineta noteikumi nr. 596 «Noteikumi par vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo iedalījumu» paredz Tukuma novada izveidi, apvienojot Degoles, Džūkstes, Irlavas, Jaunsātu, Lestenes, Pūres, Sēmes, Slampes, Tumes un Zentenes pagastus un Tukuma pilsētu. RAPLM, gatavojot priekšlikumus MK noteikumu projektam par administratīvi teritoriālo iedalījumu, ņēma vērā 2007. gada RAPLM iesniegtos Tukuma novadu veidojošo vietējo pašvaldību lēmumus par novadu veidošanu un veiktajās konsultācijās ar Tukuma rajona vietējo pašvaldību pārstāvjiem izteiktos viedokļus. Pieņemtajos lēmumos desmit no vienpadsmit Tukuma novadu veidojošajām pašvaldībām sniegušas priekšlikumus par Tukuma novada izveidi (..), vienīgi Pūres pagasta padome ir lēmusi par neiekļaušanos Tukuma novadā, uzskatot, ka labākas iespējas attīstībai tiks nodrošinātas, ja pašvaldība paliks patstāvīga (..). (..) lemjot par apvienošanās projekta apstiprināšanu, divas pašvaldības – Tukuma pilsēta un Sēmes pagasts – lēmušas, ka apvienošanās Tukuma novadā nav iespējama, un atcēlušas iepriekš pieņemtos lēmumus. Pārējās lēmušas, ka apvienošanās Tukuma novadā nav iespējama, uzskaitot iemeslus (..). RAPLM speciālisti uzskata, ka šiem iemesliem nav pamatojuma. (..)"

Pilsēta viena palikt nevarot

RAPLM uzskata, ka republikas pilsētas statusa piešķiršana Tukumam nav pamatota:

"Saeimā izskatīts otrajā lasījumā un pieņems likumprojekts «Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums», kurš nosaka, ka Saeima par republikas pilsētas administratīvo teritoriju var noteikt pilsētu ar attīstītu komercdarbību, transporta un komunālo saimniecību un sociālo infrastruktūru vai ar nozīmīgu kultūras iestāžu kompleksu, ja šajā pilsētā ir ne mazāk par 25 tūkstošiem pastāvīgo iedzīvotāju. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem Tukuma pilsētā 2008 gada sākumā pastāvīgo iedzīvotāju skaits bija 20 058 iedzīvotāju (..)" Vēstulē teikts, – piešķirot Tukuma pilsētai republikas pilsētas statusu, nav iespējama ekonomiski spēcīga Tukuma novada izveide, jo tad nebūs viena izteikta attīstības centra, kas veicinātu apkārtējo teritoriju attīstību. Iekļaujot Tukuma pilsētu Tukuma novadā, tiek plānota efektīva Tukuma novada teritorijas attīstība, jo šis novads aptver ar darba vietām un infrastruktūru saistītas pilsētu un lauku teritorijas. RAPLM informē, ka normatīvie akti neparedz novada administratīvo teritoriju sadalīšanu, tādēļ Tukumam nevar piešķirt republikas pilsētas statusu. Tukuma novada izveide atbilst Administratīvi teritoriālā reformas likumā minētajiem novada veidošanas kritērijiem; Tukuma novada izveidi atbalstījušas vairākums vietējo pašvaldību, Tukuma novads spējīgs pārņemt rajona pašvaldības funkcijas, novadam ir spēcīgs attīstības centrs.

Ideja nav slikta, taču – sabojāta

J. Šulcs atzina, ka apvienošanās ideja pašos pamatos nav aplama, bet tā piemērota tām pašvaldībām, kas apvienojoties finansiāli ir zaudētājas: "Tagad iznāk muļķīgi – vilciens sācis kustēties, bet apturēt to nevar, lai gan labi zināms, ka tas brauc nepareizā virzienā. Ja redzam, ka tiem, kas apvienojas, naudas būs mazāk, nekā tiem, kas neapvienojas, tad ir jāiebilst. Un ne jau tāpēc, ka esam saņēmuši šādu atbildi, mēs atcelsim domes lēmumu. Varbūt tas vēl jāpastiprina."

Komentāri

  1. Vai nu kāds kaut ko nesaprot vai vienkārši tēlo muļķi…

    Pašvaldības pakļaujas likumam un j a reiz likumdevējs nolems, tad šie varēs iet bekot ar ”gribu-negribu”….

  2. es nesaprotu, valstī taču ir TAUPĪBAS REŽĪMS, tad kāpēc jādara kaut kas nav finansiāli izdevīgi?Varbūt tas ir politiski izdevīgi.

  3. Nu vēl jau ŠAAUSMĪĪGĀĀ krīze un vēl viens maniaks….

    Finansiāli izdevīgi tas gan laikam ir tikai Tukuma pilsētas pašvaldībai.

    Te ir gan viens interesants jautājums… Kā tad tā sanāk, ka pašvaldība neatsaucas uz Pašvaldību likumu u.c. normatīvajiem aktiem no kuriem skaidri un gaiši izriet, ka valstij ir jādod finansējums, lai realizētu mērķus utt. Ja izpildvara tos nav paredzējusi, tad nav skaidrs, kāpēc neatsaucās uz šo fundamentālo principu….

  4. Atvainojos- Finansiāli izdevīgi tas gan laikam nav tikai Tukuma pilsētas pašvaldībai.

    P.S. Laikam arī virknei pagastveču, kas sēž kā suņi uz siena kaudzes….

  5. Nu un no kā tu to secini?

    katrai pašvaldībai iedala naudu atkarībā no iedzīvotāju skaita, kas tajā dzīvo un maksā nodokļus. Un redzi, rodas problēma šai vietā, jo pagasts vai pašvaldība no tiem līdzekļiem var maksāt kādu sociālo palīdzību un vēl šo to izdarīt, bet ,piemēram, apgaismojumu ciematā nevar ievilkt, jo līdzekļi to neļauj. Ja viņi apvienojas, tad arī brīvie līdzekļi kopumā palielinās un var atļauties ievilkt to apgaismojum, kas ir faktiski vienreizējs ieguldījums ilgstošā posmā. Tāpat arī administratīvais resurss, kas vajadzīgs, lai izpildītu kādus uzdevumus un kopumā birokrātiskās izmaksas mazā pagastā ir krietni lielākas nekā lielākā veidojumā. Novadā ir vajadzīgāka daudz mazāki izdevumi, lai izpildītu to vai citu uzdevumu, jo atkrīt vairākas pagastu padomes, kas risina vienu vai otru uzdevumu un kuriem ir noteikts štats, respektīvi, lai risinātu kādas problēmas vajag nevis 3 juristus uz 3 pagastiem, bet vienu. Un citi ieguvumi.

    Vēl jau vajag atcerēties, ka šībrīža pašvaldības ir veidotas uz padomju laiku pamatiem( arī uz iedzīvotāju skaitu, kas bija tajos laikos), bet tie iedzīvotāju skaita dati, kas tam bija par pamatu ir no tālajiem 60-tajiem gadiem. Skaidrs, ka šodienas reālajām dzīves prasībām tie nu nekādi neatbilst. Tāpēc ir arī problēmas, ka mazie pagastiņi nīkuļo un nespēj izdarīt ko lielu un vajadzīgu, piemēram, bērnudārza celtniecību, jo vienkārši tas iedzīvotāju skaits, kas viņiem ir neļauj iegūt vajadzīgos līdzekļus attīstībai. Skaidrs, ka varbūt tagad dažiem pagastvečiem, kas iesēdējušies savos krēslos būs jāpadomā par iztikas līdzekļiem:D
    Bet kopumā domāju, ka mums visiem tas ir izdevīgāk, ja mēs vēlamies attīstīties nevis stāvēt uz vietas vai citreiz pat kūleņot uz atpakaļ….

  6. to Solomons
    Pāsvaldībai neiedala neko – ir, ja nemaldos, 80 un nmākamgad 83% no iedzīvtāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodoklis, kas paliek pašvaldībām. Tad vēl plus mērķdotācijas skolotāju algām, ko tā kā iekļauj pašvaldības budžetā (tāpēc redz izskatās,ka šīs baigi devīgās – izglītībai daudz atvēl), arī kaut kādi maksājumi (0,25 slodzes) lauku feldšerim un tamlīdzīgi.
    Bet projeketiņš par Tukuma novadu būtu izdevīgs kopumā tikai tad, ja tajā būtu iekļautas visas rajona pašvaldības, bet tikko tādi biezie kā Smārde un Lapmežciems, arī Engure apienojas un uzspļauj pārējiem – tad tiem pērējiem paliek sliktāk. Tas tevis minētais viens jurists un citi dīvainīši, kas katrā pagastā nepieciešami pa vienam, nekādus dižos ietaupījumus gan nedod turklāt kopumā pāsvaldības fdarbienieku skaits reformas rezultāta tikai palielilnās: katrā pagstā paliek kādi trīs zicdirektori un sekretāri, arī dzimtsaraktu un pagasttiesu lietu kārtotāji, topošā Tukuma novada robežās ir baigās problēmas ar sabiedrisko transportu utt. Līdz ar to, sadalot uz galviņām, visi kopā jaunajā novadiņā, ja nemaldos, zaudē gadā 700 000 latu. Tas ir pirmajos gados, bet vēlāk vēl vairāk.

  7. …bet, piemēram, apgaismojumu ciematā nevar ievilkt, jo līdzekļi to neļauj. Ja viņi apvienojas, tad arī brīvie līdzekļi kopumā palielinās un var atļauties ievilkt to…

    Tavos rožainajos aprēķinos ietilpst arī sīkā nianse par to, ka nepieciešamā apgaismojuma platība arī reizinās ar 2? Un ja "ciemats-donors" piemetīs savu naudu pievienotā kaimiņa apgaismošanai, un ne pašam ne kaimiņam vēl ilgi neradīsies brīva nauda nākošajai vajadzīgajai lietai, tad ko?

  8. …ja apvienosies, tas daļu no šiem cilvēkiem noteikti varēs atlaist…

    Jēe. Prieks un laime. Ārstus un slimnīcas mums arī stipri vien vienu laiku centās apvienot un atlaists, kā rezultātā atlikušie nabagi ir tā nodzinušies, ka paši būtu jāārstē.

  9. Nu tāpēc arī vajag sarēķināt, vai to ir iespējams samaksāt no kopējiem līdzekļiem. Iet jau runa par līdzekļiem, kas paliek pāri un domāti, lai kaut ko atjaunotu utt. Labi, apgaismojums, nozīmē, ka par elektrību būs jāmaksā, bet cita lieta, piemēram, ir kanalizācija, ūdensapgāde, katlu mājas u.c., kas arī ir ik pēc laika jāatjauno.
    Varbūt nezini, bet maziem pagastiem bieži nākas ņemt kredītus vai aizņēmumus, lai rekonstruētu attiecīgās lietas…Bet, ja viņi apvienojas, tad kopā var vienreiz uz 10-15 gadiem savest kārtībā to sistēmu un nākamajā gadā darīt, ko citu…

  10. ”Jēe. Prieks un laime. Ārstus un slimnīcas mums arī stipri vien vienu laiku centās apvienot un atlaists, kā rezultātā atlikušie nabagi ir tā nodzinušies, ka paši būtu jāārstē.”

    Tas ir no sērijas, cik mēs esam satraukušies par nekustamo īpašumu spekulantiem un neapdomīgiem kredītņēmējiem, kuriem šodien iestājušies grūtāki laiki?:D

    Nesen slēdza Pienavas sākumskolu un protams, ka bija virkne, kas izteicās, ka tas ir nožlojumai utt. Bet vai tas, ka 1-4 klase mācās kopā un tādējādi izglītības kvalitāte cieš nav nožēlojami?

    Atlikušie nabagi slikti dzīvo…tas jau gan ir uzjautrinoši…:DDD

  11. Vēlreiz – ja visi apvienojas un visu naudu iegrūž tur, kur katrs atsevišķi nebūtu grūduši, tad tas nozīmē, ka naudas arī NEVIENAM vairs nebūs 10-15 gadus. Līdz ar to nākamajā gadā darīt ko citu ilgi nesanāks. Jeb tev no saskaitāmo kārtības mainās arī summa?

    Ārsti ir piemērs tam kā viņiem šobrīd ir jāmāk izārstēt cilvēku 5 minūtēs. Jo rindā gaida nākamais, kuru sūtīt mājās neuzklausītu nozīmē sūtīt pa taisno uz kapiem. Jo rinda būs arī rīt un parīt. Nolaidies uz zemes.

  12. Smieklīgi, es saprotu, ka tu domā, ka nauda ir krājkasītē un tā nepaliek ne vairāk, ne mazāk….:DDD Tiešām smieklīgi…

    Nez, tad jau mazajiem pagasteļiem vispār cerēt uz attīstību ir bezcerīgi un jāatgriežas akmens laikmetā, jo neko nevar atjaunot, jo nauda ir nenāk vairs klāt, bet var tikt tikai iztērēta…lol

    Tad jau man kaut kāds brīnumārsts ir, jo mani apkalpo parasti vismaz 20 minūtes…pašam būtu jānolaižas uz zemes nevis jādemogoģē….pir tam tādā pirmklasnieka loģikas līmenī…

  13. Es saprotu sw, ka tev algu katru mēnesi nemaksā, bet tu saņem naudiņu uz 15 gadiem un, ja to iztērēsi remontam dzīvoklī vai mājā, tad būs jāgaida nākamā naudiņa pēc 15 gadiem…

  14. Sūdi sāksies pēc apvienošanās, jo mainīsies prioritātes un naudas dalīšanas princips. Vai būs nepieciešams absolūtais vairākums, lai novada dome nolemtu, kam dot un kam nedot naudu? Tad jau vispār būs tūtā. Lemšanas un pierunāšanas processs izstiepsies tā ka maz neliekas! Pilsēta jau uzskatīts ka viņai vairāk vajadzību, bet pagastu deputāti tik un tā bļaus latrs par sevi. KO TAS DOS NOVADA IEDZĪVOTĀJIEM!? – vienu neizlēmīgu pašvaldību!

  15. ”Latvijas dienvidu kaimiņš – Lietuva ir veikusi administratīvi teritoriālo reformu. Tur ir izveidota viena līmeņa pašvaldību sistēma ar 60 vietējām pašvaldībām. Vidējais iedzīvotāju skaits pašvaldībā – 57 tūkst. Igaunijā ir 254 pašvaldības, vidējais iedzīvotāju skaits pašvaldībā – 5,7 tūkstoši. Pašvaldības ar iedzīvotāju skaitu zem 1000 sastāda tikai 9,4% (Latvijā 33%). Igauņi plāno veikt teritoriālo reformu un pašvaldību skaitu samazināt aptuveni par 150 pašvaldībām.

    Eiropas padome ir apkopojusi dažādu valstu pētījumus par municipalitāšu minimālo dzīvotspējīgo lielumu (minimālo iedzīvotāju skaitu) un iegūtie dati ir šādi:

    Dānijā 5000-6000

    Vācijā 5000 (citos variantos 2000; 8000; 15000)

    Itālijā 5000

    Nīderlandē 6000-7000

    Norvēģijā 5000

    Zviedrijā 6500-8000”

  16. Par šo pilsētai nevisai izdevīgo novadu izveidošanu paldies teiksim pilsētas "labdarim" Kamparam,kurš meties palīgos Tautas partijai.Zaļie krāj punktus vēlēšnām,dažim tie nevajag,laikam apsolīts kas vairāk.

  17. to solomon
    Tici man, ir jau sareekjinaats gan tavaa, gan maanaa vietaa un naudas izteiksmee Tukuma novads nekaadus labumus neguus…Tukumaa dziivojoshajiem tochna ne!

  18. Solomon, pilsētniek – ņemam abstraktas piecas pašvaldības A, B, C, D, E. Pirmo trīs ienākumi būs, teiksim, 1000 lati gadā, ceturtās 1500, piektās 500. Kopā 5000 gadā. 10 gados 50000.

    Iedomāsimies, ka katrs pagasts gribētu izremontēt sava kultūras nama atejas vai nu kaut ko tikpat vērtīgu 10000 Ls apjomā. 5 atejas – 50000. Un pēc tam kad atejas būtu kārtībā, tad vajadzētu arī nosiltināt pagastmāju, nokrāsot zālīti – nav svarīga būtība, ir svarīga cena – nākamie 10000/50000.

    Bez apvienošanās ABC katrs savus 10 tūkstošus krātu 10 gadus (a varbūt jau ir sakrāti) un sačinītu atejas, krātu nākamos 10, krāsotu zāli. D to pašu izveiktu ~ 6.5 un 13 gados, E 20 un 40. Ar apvienošanos un brālīgu dalīšanos pirmais laimīgais pagasts (akmens/šķēre/papīrīts vai cits sportloto paveids laimīgā kandidāta noskaidrošanai?) savu pirmo ateju saņems pēc 2 gadiem. Otrs pēc 4, trešais 6, … Jebkurā gadījumā ideālā gadījumā līdz zāles krāsošanai tie paši 10 gadi jāgaida. Var būt jāgaida arī ilgāk. Bagātajiem D tas ir skaidrs zaudējums salīdzinot ar iepriekšējo situāciju. Laimīgajiem E ir gandrīz komunisms. Tas gan ir pie nosacījuma ja 4 treknie pagasti nenobalsos ka tiem pāķiem tāpat neko nevajag.

    KUR IR IEGUVUMS?

  19. Tā nav atbilde. Iepriekš tu gribēji iepotēt, ka tagad par kopīgo naudu visi visu (un katru gadu) varēs dabūt uzreiz.

  20. Un stāsts kā reiz ir par to, ka tabulu pusē "īguvumi" ir sarakstīts tas ko projektu bīdītāji bieži vien tikai gribētu redzēt, savukārt zaudējumi ir konkrēti.

  21. Man jau liekas, ka galvenais uzsvars tiek likts uz novadu pašvaldību vēlēšanām, jo tajās lielākas izredzes ir lielo partiju locekļiem nevis vietējām pagastu apvienībām. UN tiem tur augšā ir gluži pie d**sas kas būs ieguvēji un kas nē. Lielās partijas vienkārši iegūs lielākos novadus un tādējādi būs mega pega turbo krutākas par pārējiem.

  22. Nez, bet sanāk gan no tevis dotā piemēra, ka nosiltinātā ēka nebūs jāsiltina vairāk kā 10 gadus….tad jau naudiņa tomēr paliek pāri, ne?
    Tu gadījumā nejauc apsaimniekošanu ar kapitālieguldījumiem?

  23. Es tā saprotu, ka tas, kas citur ir viens vienīgs saraksts par kuru balsot ir baigi kōōlīīgi….?
    Ja jau tie pagasta saraksti tik labi, tad jau tos atkal iebalsos vai arī žīdi, masoni un vēl cionisti būs pret to un ar kādām šausmīgām nelietībām kā pašvaldību reforma to neļaus?

    Tad jau leiši par mums tupāki, ka šie izveda dzīvē savu reformu, bet igauņi pavisam apdauzīti sacīdami, ka ja mēs veiksim šo reformu, tad šai jomā būsim viņiem priekšā….:DDD

  24. Tu turpini sistemātiski izlikties par gudrinieku. Tev liekas ka ģimenei savas sapelnītās naudiņas samestot kopējā naktsskapītī no tā automātiski cipari uz banktotēm sapārotos un paliktu x reizes lielāki nekā summējot atsevišķo maku saturu. Pamatojuma JOPROJĀM nav.

    Par vēlēšanām – precīzi tā – neļaus. Nāksies vispirms pārdot dvēseli TP un šķēlem personīgi.

    Tas ka leiši ir tupāki ir fakts, – izraujies no sava bērnības murga ka tu esi piedzimis pasaules tupākās tautas tupākajā ģimenē un arī, kazi – pēdējais. Savukārt ja reiz šī reforma būtu kāda medusmaize, tad gan jau ka igauņi izņēmuma kārtā uz šo pasākumu nebūtu iebremzējuši. Visur citur viņi patiesi ir mācējuši pozitīvi izcelties.

  25. Nez, bet ja vienai ģimene var atļauties par skapīti iedot tikai pusi naudas, tad kopā ar otru ģimeni, nu piemēram, dēla ģimenei var kopā nopirkt, ja šiem ir vēl tik pat naudiņas.

    Es gudru tēloju, nu, nu. Par igauņiem te kaut ko sāc, bet kāpēc, tad nelasi ko tev raksta…viņiem to pavisam mazo pagasteļu ir krietni mazāk…vai arī tas tev nedalec? Jā, un leiši arī daudz kur mums ir priekšā…tas laikam aiz tupuma veicas, ne? Tavi argumenti uz kā balstīti? Uz tavām fantāzijām???

    Nē, nē dvēseli vajadzēs pārdot vispasaules cionistiem, kas tā vien kāro mūsu pagasteļos ieviest savu varu un ticību:D Kuram gan te rādās bērnības murgi par TP un šķēli-cilvēkēdāju…

  26. Un kā sastādīs grafiku kurā nedēļas dienā kura ģimene to skapi lietos? Sametamies – es sw un tu, solomons, saliekam mūsu naudu kopā un es sev nopirkšu BMW R1200GS. Pēc tam kaut kad, kad man atkal būs nauda, nopirksim kaut ko tev. Esi ar mieru?

    Nez kādēļ gan visādas % barjeras ir saliktas. Nez kādēļ gan tikai partijas drīkst startēt?

  27. beidziet strīdēties! Man ir taisnība!

    Nav jau noslēpums, ka nadu pašvaldību mega projektiem piešķir valdība no lielā budžeta un lielākas priekšrocības ir tiem pagastiem jeb pašvaldībām, kur "savējie" ir pie varas nevis kaut kādi citi.

    Jāsāk domāt kā ministrijai un valdībai pateikt, ka Tukuma iedzīvotāji nevēlas tik šausmīgi lielu un neērtu novadu, jo Tukums nevar uzturēt visus pārējos nabadziņus! Mums ir savas vajadzības kā pilsētai nevis kā novada centram, kuram jādomā par Jaunpils ceļu greiderēšanu.

  28. Un vēl!

    lielākā pašvaldībā, kur apgrozās lielākas naudiņas – ir lielāka iespēja to nozagt un veidod korumpētu vidi. Mums ir labi piemēri – Rīga, Jūrmala. Iedzīvotāji šādā gadījumā ir tikai zaudētāji! Un, ņemot vērā, ka valsts un tātad arī valdības uzdevums ir rūpēties par iedzīvotāju labklājību – šāda apvienošanās – manuprāt – ir pilnīgi lieka! Vajadzētu taisīt referendumu!

  29. Ideāla ideja – kad būsim apvienojušies varēsim taisīt tiltu pār Sloceni. Uz 100 mlj vismaz.

  30. is it safe to order viagra online generic viagra from india safe – safe buy generic viagra

  31. buy viagra online next day delivery generic viagra 100mg price – generic viagra xl

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *