1. februārī Tukuma domē risinājās veikala «Maxima» skiču projekta apspriešana. Tajā piedalījās SIA «Maxima Latvija» projektu koordinators Edgars Kalniņš un pilsētas galvenā arhitekte Iveta Vistapole. Citi interesenti uz sanāksmi atnākuši nebija, vien mūsu laikraksta interneta mājas lapā tika saņemta vēstule, kurā norādīts uz vairākām problēmām. Un tomēr – sarunā ar speciālistiem meklējām atbildes uz daudzajiem jautājumiem.
Vai stāvvietu pietiks?
– Nav skaidrs, kāpēc veikalu nevar likt tuvāk ielai, lai ērtāk gājējiem un autovadītājiem. Kad tika būvēts «Rimi», tad teica, ka Tukumā tikšot stingri īstenota perimetrālā apbūve – ēkas tuvāk pie ielas, bet stāvlaukums tālāk. Vai tagad mainījusies nostāja?
I. Vistapole:
– Šāds nosacījums ir spēkā blīvi apbūvētajā pilsētas centrālajā daļā, piemēram, Pasta ielā. Kurzemes ielā šāda principa nav – visas publiskās ēkas ir atkāpušās no ielas, tāpēc arī šī novietota vienā līnijā ar veikalu «Mājai un dārzam». Arī apbūves struktūra to prasa.
E. Kalniņš:
– Veikala novietojums ir tāds, lai stāvlaukums būtu atvērts un cilvēki redzētu, ka ir, kur novietot mašīnu. Gājēju ērtībām gar Siltuma ielu un gar īpašuma Kurzemes ielā 34 robežu tiks izbūvēta jauna ietve, arī no Asteru ielas puses būs ietve.
– Standarts par stāvvietām paredz vienu stāvvietu uz 10 līdz 20 m² platības. Ja projektā paredzētas 142 stāvvietas, tad ar tām ir par maz veikala platībai, kas paredzēta 3700 m² apmērā.
I. Vistapole:
– 3700 m² ir kopējā apbūves platība, bet stāvvietas rēķina atbilstoši plānotajai tirdzniecības platībai. Un tā šajā gadījumā ir 1703 m²; noliktavas un palīgtelpas šajā aprēķinā netiek iekļautas.
E. Kalniņš:
– Mēs veicām aprēķinus pēc Latvijas valsts standarta «Vienlīmeņa autostāvvietu projektēšanas noteikumi», saskaitot veikala tirdzniecības zāles un nomas telpu platību. Tādējādi mums vajadzētu ierīkot 120 stāvvietu vienības, bet reāli izveidosim 140 vietas vieglajām automašīnām, tostarp trīs – invalīdu transportam. Turklāt mēs vēl nezinām, cik lielu apjomu no nomas telpām izmantos tirdzniecībai un cik – palīgtelpām, tā ka reāli kopējā tirdzniecības platība varētu būt vēl mazāka, bet stāvvietu skaits saglabāsies līdzšinējais.
– Kurzemes iela ir viena no galvenajām ielām Tukumā, tāpēc veidot tiešo pieslēgumu veikalam ar kreiso pagriezienu ir liels neprāts un kaitniecība satiksmei. Veikals jāsavieno tikai ar Siltuma ielu.
– No Kurzemes ielas nav plānots kreisais pagrieziens. Ir paredzēti tikai labie pagriezieni, lai būtu iespējami mazāk konflikta punktu.
– Bet uz Siltuma ielu taču būs kreisais pagrieziens?
I. Vistapole:
– Tas ir jau tagad un tiks saglabāts arī turpmāk. Turklāt tiks izbūvēta neliela saliņa, lai no Jāņa ielas nevarētu pa taisno, pārbraucot krustojumu, iebraukt veikala stāvlaukumā.
Veikala apjoms – atbilstošs reālajai situācijai
– Cik ilgā laikā plānots veikalu uzcelt?
E. Kalniņš:
– Pēc grafika objektu vajadzētu atvērt uz Ziemassvētkiem, taču tas, vai tā notiks, būs atkarīgs no darbu izpildes tempiem.
– Vai tiešām ēkas Kurzemes ielā 36 un 38 tiks nojauktas?
– Jā, šie īpašumi jau pieder SIA «Maxima Latvija» un uz uzņēmuma vārda reģistrēti Zemesgrāmatā, turklāt cilvēki tur vairs nedzīvo. Ir izstrādāts projekts šo ēku nojaukšanai un iesniegts saskaņošanai.
– Kāpēc Tukumā netiek celts «Maxima XXX» veikals?
– Tas saistīts ar zemes gabala lielumu, turklāt jārēķina stāvvietas, zaļā zona. Pilnībā visu gabalu apbūvēt nav iespējams, jo jāievēro apbūves blīvums. Droši vien ticis pētīts arī tas, cik daudz lielveikalu jau ir un kāds varētu būt pieprasījums. Atšķirības XX un XXX veikalos ir saistītas ar pārtikas ražošanas cehu skaitu, tirdzniecības zāles platību utt. Patlaban tiek izstrādāta veikala tehnoloģija, taču parasti XX veikalos ir kulinārijas un konditorejas cehs, bet nav gaļas ceha.
– Vai ar ārējo izskatu šī «Maxima» ar kaut ko atšķirsies?
– Līdzīgi, kā citi veikali, to veidos no Lodē ražotajiem ķieģeļiem «Asais Brunis» un metāla paneļiem.
– Kādi būs nomnieki?
– Parasti nomas platībās ir bankas filiāle, aptieka, kafejnīca vai picērija, mobilo tālruņu un preses tirdzniecības vieta.
– Vai veikals centrā tiks slēgts?
– Šādas informācijas man nav. Pieredze rāda, ka esošos veikalus neslēdz, taču, kā tas būs Tukumā, nezinu.
Teritoriju apzaļumos, komunikācijas pārcels
– Kādi darbi iecerēti, lai apkārtni padarītu skaistāku, zaļāku? Nereti sākotnējie plāni ir grandiozi, bet, kad veikals top gatavs, nekā tāda nav.
– Teritorijas labiekārtošana tiks paredzēta apzaļumošanas plānā. Jau zināms, ka tiks turpināti esošie rindveida stādījumi gar Kurzemes ielu – stādīsim kokus (liepas vai bērzus) 12 cm apkārtmērā un 3,5 m augstus. Paredzētas arī vairākas puķu dobes. Tiekoties ar kaimiņiem, Kurzemes ielas 34 īpašniekiem, esam nolēmuši uzbūvēt viņiem koka sētu, kā arī nedaudz atvirzīt ietvi no viņu zemesgabala robežas, gar to izveidot atbalsta sieniņu un iestādīt dzīvžogu. Mēs zaudējam vienu vai divas stāvvietas, bet normatīvā vienalga iekļaujamies.
– Zināms, ka jums jāpārceļ siltumtrase un citas komunikācijas. Šie darbi jau saskaņoti?
– 20 kilovoltu elektrības kabeļa pārvietošanai izstrādāts projekts un iesniegts domē saskaņošanai, siltumtrasi ierīkos zem Siltuma ielas un to pēc tam rekonstruēs; jādomā, to arī asfaltēsim. Šie darbi ir sarežģīti, jo komunikācijas izmētātas pa visu zemes gabalu.
– Kāda būs tālākā projekta virzība? Vai domei ir kādi iebildumi pret šo projektu?
I. Vistapole:
– Pēc publiskās apspriešanas, kas norisināsies līdz 16. februārim, saskaņosim skiču projektu. Nekādu iebildumu šobrīd nav.
bērnu dārz nebūs strādājošajam personālam?
B/D laikam jau tikai Riigaa celj, jo tur tieshaam nav kas straadaa – cilveekiem lielaaka izveele. A te Tukumaa – nu atradiisies, kas straadaas i par minimaalo samaksu, i bez visaadiem bonusiem. Taadeelj jau ir izdeviigi sheit bliezt augshaa tos lielveikalus.
da ne "celj", bet "veido". Cik saprotu, taa vairaak ir beernu rotalju istaba, ne kaartiigs B/D.