Ekonomikas ministrija sagatavojusi un 16. oktobrī Valsts sekretāru sanāksmē nodod starpinstitūciju saskaņošanai un publiskai apspriešanai jaunu tūrisma politikas plānošanas dokumenta projektu – Latvijas Tūrisma attīstības pamatnostādnes 2009. līdz 2015. gadam, kas noteiks nozares attīstības politikas pamatprincipus, mērķus un rīcības virzienus turpmākajiem septiņiem gadiem. Pamatnostādņu galvenais mērķis ir noteikt stratēģiskos virzienus tūrisma nozares ilgtspējīgai un konkurētspējīgai attīstībai, veicinot valsts eksportspējas palielināšanos un Latvijas kā vadošā ceļojuma galamērķa pozicionēšanos Baltijas jūras reģionā.
Kā informēja Ekonomikas ministrijas Ārējo ekonomisko attiecību un tirdzniecības politikas departamenta Tūrisma nodaļas vadītājas vietniece Gita Pāvule, – lai īstenotu Pamatnostādnēs noteikto mērķi, tiks veicināta tūrisma nozares attīstība, nodrošinot efektīvu nozares regulējumu gan tūrisma komersantiem, gan produktu patērētājiem. Vienlaikus tiks veicināta konkurētspējīgu tūrisma produktu attīstība, nodrošinot jaunu un inovatīvu produktu izstrādi, kā arī plānots attīstīt kvalitatīvu tūrisma infrastruktūra. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, jānostiprina Latvijas kā atpazīstama un pievilcīga ceļojuma galamērķa pozīcijas Baltijas jūras reģionā, nostiprinot un izmantojot visu līmeņu sadarbības mehānismus Latvijas tūrisma nozares attīstībai.
Pamatojoties uz definētajiem mērķiem, Pamatnostādnēs ir noteikti šādi galvenie rīcības virzieni:
1. Kvalitātes paaugstināšana tūrisma nozarē, nodrošinot labākus regulējumus, cilvēkresursu attīstību, kā arī tūrisma statistikas pilnveidošanu.
2. Latvijas tūrisma produktu attīstība, kas paredz atbilstošas, kvalitatīvas un visiem pieejamas tūrisma infrastruktūras veidošanu, tūrisma produktu kvalitātes paaugstināšanu, lietišķo pētījumu veikšanu tūrisma nozarē. Laika posmā līdz 2015. gadam prioritāri atbalstāmās jomas būs – kultūras tūrisms, konferenču, kongresu un korporatīvo pasākumu tūrisms, veselības tūrisms un aktīvais un lauku tūrisms.
3. Latvijas tūrisma produktu atpazīstamības veicināšana, nodrošinot Latvijas tūrisma produktu un pakalpojumu virzību tirgū, Latvijas kā droša, kvalitatīva un atraktīva tūrisma galamērķa pozicionēšanu, kā arī īstenojot dažādas mārketinga aktivitātes prioritārajos un perspektīvajos tūrisma tirgos.
4. Sadarbības veicināšana gan publiskā un privātā sektora, gan starpinstitucionālā, gan arī starptautiskā līmenī.
Ekonomikas ministrija prognozē, ka, mērķtiecīgi īstenojot iepriekšminētās aktivitātes, nodrošināsim stabilu tūrisma un ar tūrisma saistīto nozaru ieguldījumu valsts IKP 7 līdz 8% līmenī; tūrisma pakalpojumu eksports pieaugs vidēji par 5 līdz 10% gadā, savukārt ārvalstu tūristu izdevumi Latvijā palielināsies vidēji par 5 līdz 10% gadā. Bet lai šos mērķus sasniegtu, būtu nepieciešams palielināt finansējumu tūrisma politikas īstenošanai.
2009. gadā tiks izstrādāti arī īstermiņa plānošanas dokumenti – Rīcības plāni, kuros jau būs noteikti veicamie pasākumi Pamatnostādņu īstenošanai. EM aicina sociālos partnerus aktīvi iesaistīties Latvijas Tūrisma attīstības pamatnostādņu projekta apspriešanas procesā, sniedzot savu redzējumu par nozares attīstību nākotnē un konkrētus priekšlikumus turpmākai rīcībai.
Priekšlikumus un viedokli par Pamatnostādņu projektu līdz 30. oktobrim var iesniegt Ekonomikas ministrijā. Plašāk ar pamatnostādnēm par iepazīties Ministru kabineta interneta mājas lapā www.mk.gov.lv.