Portugāles vēstniecība Latvijā un Latvijas Universitāte organizē filmu ciklu – no 6. līdz 15. februārim būs skatāmas piecas mākslas filmas no Portugāles, Brazīlijas un Gvinejas Bisavas, tas ir, valstīm, kuras vieno kopīga oficiālā valsts valoda – portugāļu.
Kā informē Latvijas Universitātes Preses centrs, filmu ciklu atklās 6. februārī 18.00 Latvijas Universitātes Mazajā aulā, Rīgā, Raiņa bulvārī 19. Pirmajā seansā tiks demonstrēta režisora Brazīlijas Lielās kino prēmijas balvas laureāta Seržiu Rezende filma «Maua, imperators un karalis» (Brazīlija, 1999; 135 min.).
13. februārī 18.00 tiks demonstrēta režisora Margarida Kardozu kinolente «Čukstu krastā» (Portugāle, 2004; 115 min.), bet 20.00 – Bruno Baretu filma «Bossa Nova» (Brazīlija, 2000; 97 min.).
15. februārī 18.00 tiks izrādīta režisora Mariu Barozu «Brīnums Salomes acīm» (Portugāle, 2003; 97 min.), bet 20.00 – režisora Flora Gomeša filma «Mana balss, mans liktenis» (Gvineja Bissava, 2002; 90 min.).
Filmu ciklu sagatavojis Portugāles Kamoia Institūts, Helsinku Brazīlijas studiju centrs un Helsinku Universitāte. Cikls jau izrādīts vairākās universitātēs Ziemeļeiropā un Austrumeiropā, tostarp Stokholmā, Helsinkos, Viļņā un Varšavā. Ciklu Latvijā piedāvā Portugāles vēstniecība.
Visas filmas rādīs Latvijas Universitātes Mazajā aulā, Rīgā, Raiņa bulvārī 19. Filmas ar subtitriem angļu valodā. Ieeja – bez maksas.
Filmu anotācijas
«Maua, Imperators un karalis»:
Filma stāsta par Ireneja Evanželistas de Sozas, pazīstama kā Barons Maua (1813-1889), bērnību, viņa dzīves uzplaukuma laiku un norietu. Viņš bija nabadzīgs, bet ļoti uzņēmīgs Brazīlijas iedzīvotājs, kas tiek uzskatīts par pirmo lielo brazīliešu uzņēmēju un pēc kura iniciatīvas 19. gadsimtā tika modernizēta ekonomika Brazīlijā. Maua, sava laika avangardists, cīnījās par Brazīlijas industrializāciju; viņu vai nu uzņēma uz sarkanā paklāja, vai arī, kā Imperators Dons Pedro, neatzina.
«Čukstu krastā»:
60. gadu beigās Evita aizbrauc uz Mozambiku, lai precētos ar studentu Luišu, kurš tur atrodas militārajā dienestā. Viņa ātri vien saprot, ka Luišs vairs nav tas pats cilvēks. Kad visiem vīriešiem jādodas militārā operācijā, Evita paliek pavisam viena. Cenšoties saprast, kas tā mainījis Luišu, viņa meklē Helēnas sabiedrību. Šī ir sieviete, kas kļuvusi pati par savas mājas gūstekni, jo tur dzīvo, pildot kādu solījumu… Tieši viņa ir tā, kas atklāj Evitai Luiša ēnas pusi… Pazudusi pasaulē, kurā jūtas sveša, Evita saprot, cik ļoti koloniālisms, kas jau ir sabrukuma priekšvakarā, saistīts ar vardarbību…
Pēc Lidijas Žoržes tāda paša nosaukuma romāna motīviem.
«Bossa Nova»:
Amerikāniete Marija Anna Simsone ir bijusī stjuarte, atraitne, kura kopš vīra nāves dzīvo Riodežaneiro un strādā par angļu valodas skolotāju. Viņai ir vairāki skolēni, to skaitā Brazīlijas izlases futbolists Akāsio un advokāts Pedru Paulu. Abi iemīlējušies savā skolotājā. Tā sākas šo trīs personāžu riņķa dancis, ko atsvaidzina dažādi kultūras un valodas zemteksti.
«Brīnums Salomes acīm»:
Portugāle, 1917. gads. Šajā laikā Portugālē ir ļoti sarežģīta politiskā un sociālā situācija. Klīda nostāsti, ka trijiem ganiņiem no Fatimas parādījusies Jaunava Marija. Salome, jauna meitene no provinces, ir no tām meitenēm, kas uztur dzīvību Lisabonas prieka namos. Bet viņa ir īpaša meitene, un kāds bagāts cilvēks viņu uzaicina dzīvot pie sevis un iepazīstina ar Lisabonas augstāko sabiedrību. Tomēr Salomes pagātne nebeidz vajāt, un brīdī, kad viņa domā, ka sākusies jauna dzīve, viņa visu pazaudē un pavisam nejauši kļūst par vienu no Fatimas brīnumaino notikumu dalībniecēm.
Filma veidota pēc Žozē Rodrigeša Migeiša tāda paša nosaukuma romāna motīviem.
«Mana balss, mans liktenis»:
Tas ir stāsts par meiteni, kurai vecāki aizliedza dziedāt – kāda sena senču lāsta dēļ tiktu nogalināta katra ģimenes sieviete, kura uzdrošinātos dziedāt. Aizbraucot studēt uz Franciju, meitene nolemj dziedāt un izdod albumu, kas nekavējoties gūst panākumus. Baidoties, ka māte var uzzināt par zvēresta laušanu, viņa nolemj inscenēt pati savu nāvi, lai pēc tam varētu augšāmcelties…