Laikraksts: “airBaltic” gada laikā zaudējusi lielu daļu savas vērtības

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" aviotirgus globālās krīzes un finansiālo rezultātu dēļ gada laikā zaudējusi lielu daļu savas vērtības, šodien raksta "Dienas Bizness".

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" aviotirgus globālās krīzes un finansiālo rezultātu dēļ gada laikā zaudējusi lielu daļu savas vērtības, šodien raksta "Dienas Bizness".

Pēc aptuvenām ekspertu aplēsēm "airBaltic" vērtība patlaban ir vien no 10 līdz 25 miljoniem latu, pretstatā 50 līdz 70 miljoniem latu vēl gadu iepriekš.

Investīciju bankas "Prudentia" aprēķini liecina, ka "airBaltic" vērtība pašlaik lēšama vien 10 miljonu latu apmērā, kamēr gadu iepriekš aviokompānijas vērtība tika novērtēta 70 miljonu latu apjomā. Finanšu konsultāciju uzņēmuma "Laika stars" eksperts Jānis Pinnis norāda, ka saskaņā ar viņa pārstāvētās kompānijas aprēķiniem "airBaltic" vērtība varētu būt kritusies uz pusi – no 50 miljoniem latu uz 23 līdz 25 miljoniem latu.

"airBaltic" ekspertu aplēses sīkāk nekomentē, vien uzsverot, ka "abu kompāniju vērtējums ir virspusējs, jo vērtēšanas darbā nav notikušas sarunas vai konsultēšanās ar "airBaltic" vadību un arī nav tikuši pieprasīti dati par uzņēmumu. Tādēļ nav saprotams, kāds ir bijis šo vērtējumu pamatojums".

Pēc investīciju baņķieru aplēsēm, "airBaltic" mazākuma akcionāra Skandināvijas aviokompānijas "Scandinavian Airlines" (SAS) akciju vērtība ir vēl mazāka, jo tā ir cieši saistīta ar akcionāru savstarpējām attiecībām. SAS un Latvijas valsts redzējums par "airBaltic" turpmāko attīstību būtiski atšķiras, tāpēc skandināvu aviokompānija cenšas pārdot tai piederošos 47,2% "airBaltic" akciju.

"Šai akciju paketei vērtība parādīsies vien tad, ja kādam investoram vai interesentam izdotos vienoties par kopīgu stratēģiju ar Latvijas valsti. Šobrīd neviens investors nebūtu ieinteresēts iegādāties šo paketi. Ja tiktu atrasts kopsaucējs starp potenciālo investoru un valsti, tad šīs SAS piederošā mazākuma paketes vērtība pieaugtu," uzsver investīciju bankas "Prudentia" partneris un speciālists Kārlis Krastiņš. Pēc "Prudentia" aprēķiniem, šobrīd SAS piederošās akciju paketes vērtība ir vien 10% visa "airBaltic" vērtības jeb viens miljons latu.

Tiesa, finanšu eksperti un investīciju baņķieri norāda, ka aviokompānijas vērtības novērtējums nav pilnīgi objektīvs, jo tas tiek sniegts pēc stingras metodikas, balstoties uz publiski pieejamo informāciju, tomēr novērtējumā nav ietverti kritēriji, kas būtu zināmi vien pašai aviokompānijai un ierobežotam cilvēku lokam.

"Mēs vadāmies pēc noteiktas metodoloģijas, ko attiecinām uz visiem uzņēmumiem, neskatoties uz katra uzņēmuma specifiku vai īpatnībām. Piemēram, "airBaltic" iegulda lielu naudu jaunu reisu atvēršanā un attīstībā. Īstermiņā tas pasliktina aviokompānijas vērtību un finansiālo situāciju, tomēr nākotnē, ja tiks pieņemti pareizie lēmumi, aviokompānijas vērtība pateicoties šiem ieguldījumiem varētu strauji augt," Krastiņš.

Valstij un SAS jau ilgāku laiku norit pārrunas par iespējamo skandināvu aviokompānijai piederošo "airBaltic" akciju atpirkšanu. Nozares eksperti lēš, ka sliktie "airBaltic" rezultāti noteikti ietekmēs "airBaltic" akcijas cenu, tāpēc Latvijas valsts varētu mēģināt atpirkt SAS piederošo "airBaltic" daļu par krietni mazāku summu. Paziņojums par "airBaltic" peļņu tika publicēts īsi pēc tam, kad SAS paziņoja par vēlmi pārdot kompānijai piederošās "airBaltic" akcijas.

Eksperti gan ir skeptiski par valdības ieceri atpirkt nacionālās aviosabiedrības "airBaltic" kapitāldaļas no SAS.

Šā gada sešos mēnešos "airBaltic" zaudējumi sasniedza 7,9 miljonus latu. Pērn uzņēmums strādāja ar 1,2 miljonu latu peļņu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *