Autoceļu lietošanas nodevas likums Saeimā tika pieņemts 2008. gada 11. decembrī, tādējādi pārņemot Eiropas Parlamenta un Padomes 1999. gada un 2006. gada Direktīvas, kuras noteica infrastruktūras lietošanas maksu smagajiem kravas transportlīdzekļiem. Satiksmes ministrijas sagatavotie grozījumi likumā paredz tā stāšanos spēkā ar 2014. gada 1. jūliju.
Nodeva attieksies uz tām automašīnām un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3 500 kg un kuri paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem, un šo nodevu būs jāmaksā arī ārvalstu kravu pārvadātājiem. Vienlaikus jāuzsver, ka šī nodeva uz vieglajiem automobiļiem neattieksies. Esošā likuma pielikumā ir noteikti tie valsts galveno autoceļu posmi, par kuru lietošanu maksājama minētā nodeva. Ieņēmumi no nodevas tiek plānoti valsts budžetā, lai attiecīgi izdevumus varētu novirzīt autoceļu uzturēšanai, atjaunošanai un attīstībai.
Nodevas likmes aprēķinātas atkarībā no transportlīdzekļa pilnas masas, asu skaita, dzinēja ekoloģijas klases, un tās diferencētas pēc ceļu tīkla lietošanas ilguma – 1 diena, 1 nedēļa, 1 mēnesis un 1 gads.
Jāuzsver, ka Latvijas uzņēmēju autotransports pārvietojas pa Eiropas Savienības valstīm un tur maksājumi par autoceļu izmantošanu tiek iekasēti jau šobrīd un tie tiek novirzīta ceļu infrastruktūras uzturēšanai un remontiem. Savukārt par Latvijas ceļiem ārvalstu kravas automašīnas pārvietojas, nemaksājot autoceļu nodevu, un atstājot iespaidu uz Latvijas ceļu kvalitāti.
Nodevas samaksas kontroli veiks Valsts policija un nodevas administrēšanas funkcijas pildīs valsts akciju sabiedrība «Ceļu satiksmes drošības direkcija» sadarbībā Valsts ieņēmumu dienestu un valsts akciju sabiedrību «Latvijas Valsts ceļi».
Vienlaikus sagatavoti «Grozījumi «Likumā par autoceļiem»», kas paredz noteikt, ka nodevas objekts ir transportlīdzekļi un to sastāvi, kuru pilna masa ir lielāka par 3 500 kg un kuri paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem.