Rīgas pilsētas pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» atradusi un sodījusi uzņēmumā strādājošo konduktori, kas no autobusa izsēdinājusi desmit gadus vecu meitenīti. Tā pastāstīja uzņēmuma preses sekretāre Iluta Bērziņa. Kaut arī konduktore savu vainu nav atzinusi, uzņēmums nolēmis viņai liegt saņemt 50% no piemaksas pie darba algas, kas reāli esot ceturtā daļa no darba samaksas. Kā skaidroja uzņēmuma pārstāve, šāds bargs lēmums pieņemts, jo par šo konduktori jau iepriekš saņemtas vairākas sūdzības.
10 gadus vecā meitenīte Madara iekāpusi 3. autobusā, taču atklājies, ka viņai līdzi nav skolēna apliecības. Konduktore likusi Madarai kāpt ārā, un meitene mājās atgriezās četras stundas vēlāk – nomocījusies un pārsalusi. Visu garo ceļu desmit gadus vecā meitene gājusi kājām – no Pērnavas ielas līdz Nīcgales ielai, pāri Deglava tiltam, viena pati ar smago somu plecos.
Arī neviens autobusa pasažieris neesot mēģinājis aizstāvēt bērnu vai iedot trūkstošos 20 santīmus.
"Darba instrukcijās ir ierakstīts, ka bērnu nedrīkst izsēdināt uz ielas. Ir jānodod policijai vai arī vienkārši jāļauj nobraukt to gabalu," norādīja I. Bērziņa.
"Situācija ar Madaru tikai kārtējo reizi apliecina to, ka esam diezgan dziļā grāvī un ka izrāpties no tā varēsim tikai visu kopējiem pūliņiem un izpratni, ka, ja tā izturēsimies pret citiem, tad arī mēs nesaņemsim palīdzību, kad tā būs nepieciešama. Vēl vairāk, nereti huligāni un noziedznieki izmanto cilvēku vienaldzību saviem noziegumiem, kuri tādējādi faktiski kļūst par līdzdalībniekiem," savu viedokli par notikušo pauda Rīgas Bērnu tiesību aizsardzības centra direktors Jānis Gulbis.
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 73. pants «Iedzīvotāju pienākumi bērnu tiesību aizsardzībā» nosaka, ka katram iedzīvotājam ir pienākums sargāt bērna drošību, nekavējoties ziņot policijai par bērnu tiesību pārkāpumu vai citādu apdraudējumu.
"Šajā gadījumā ne pasažieri, ne konduktore nepildīja savu pienākumu, par ko arī ir jāsaņem sods," norādīja J. Gulbis.
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas Uzraudzības nodaļas vadītāja Daina Upīte norādīja, – konduktoru darba instrukcijā ir noteikts, ka nedrīkst izsēdināt bērnu; visiem konduktoriem nenoliedzami tas būtu jāievēro. Pretējā gadījumā ir jārunā par nekvalitatīvu pakalpojumu, par kuru var iesniegt ziņojumu Patērētāju tiesību aizsardzības centram.
"Nereti dažādas instrukcijas darbiniekiem netiek kārtīgi izskaidrotas vai uzsvērta to nozīme. Uzņēmuma administrācijai būtu jāizvērtē, vai nav nepieciešams rūpīgāk kontrolēt darbinieku pienākumu izpildi. Mums arī nav informācijas par to, kāpēc vecāki no Purvciema nesūta savu bērnu attiecīgā mikrorajona tuvākajā skolā, kā tas paredzēts Izglītības likumā," sacīja D. Upīte. "Tāpat neizprati rada pārējie pasažieri tai autobusā, kas noteikti redzēja incidentu; kāpēc tāda vienaldzība pret bērnu? Secinājumā jājautā – ko mēs mācām bērniem un kādu rīcību mēs vēlamies sagaidīt no bērniem, ja paši pieaugušie rīkojas tik neadekvāti un nevērīgi, pildot savus pienākumus?"