Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns parakstījis rīkojumu apturēt Ķekavas pagasta teritorijas plānojuma grozījumus. Šādu lēmumu ministrs pieņēmis, jo Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) konstatējusi būtiskus pārkāpumus teritorijas plānojuma grozījumu izstrādes procesā. Rīkojums stāsies spēkā pēc tā publicēšanas «Latvijas Vēstnesī». Līdz ar to Ķekavai nebūs spēkā esoša teritorijas plānojuma.
Kā informēja ministra preses sekretāre Dace Kārkliņa, izvērtējot teritorijas plānojuma grozījumus, ko Ķekavas pagasta padome pieņēmusi 2007. gada 27. novembrī, RAPLM secinājusi, ka pagasta padome pretēji Ministru kabineta noteikumos paredzētajam atbalstījusi teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanas maiņu vairāk nekā 50 nekustamajiem īpašumiem. Valdības noteikumi paredz, ka pēc vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma galīgās redakcijas noteikšanas nav pieļaujamas izmaiņas teritorijas plānotajā (atļautajā) izmantošanā un tās aprobežojumos.
Tāpat konstatēts, ka teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumos norādīti 162 detālplānojumi, no kuriem 60 uzskatāmi par prettiesiskiem, jo tie apstiprināti, pirms tika pieņemts Ķekavas pagasta ģenerālplāns. Atbilstoši Teritorijas plānošanas likumam Ķekavas pagasta padome nebija tiesīga apstiprināt detālplānojumus pirms teritorijas plānojuma stāšanās spēkā.
Ministrija jau iepriekš aicināja pašvaldību izvērtēt tos detālplānojumus, kas apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem pirms Ķekavas pagasta teritorijas plānojuma spēkā stāšanās un lemt par to juridisko statusu. Šī prasība netika izpildīta.
Ķekavas pagasta teritorijas plānojuma grozījumu grafiskajā materiālā iezīmētas teritorijas ar applūdinājuma varbūtību reizi simt gados. Virszemes ūdens objektu aizsargjosla noteikta mazāka par šo teritoriju, turklāt daļā applūstošo teritoriju ir pieļaujama apbūve. Tas ir pretrunā ar Aizsargjoslu likuma normām.
Kā informēja D. Kārkliņa, izvērtējot Ķekavas pagasta teritorijas plānojuma grozījumu izstrādes procesu, RAPLM īpašu uzmanību pievērsa teritorijas plānojuma grozījumu sabiedriskajai apspriešanai, jo vairākkārt saņemtas iedzīvotāju sūdzības par sabiedriskajām apspriešanām un privātpersonu sniegto viedokļu izvērtēšanu.
Ķekavas pagasta teritorijas plānojuma grozījumu izstrādes gaitā organizētas sešas sabiedriskās apspriešanas. Ministrija konstatējusi, ka pašvaldība rakstiskas atbildes par iesniegtajiem priekšlikumiem sniegusi tikai nelielai daļai iebilžu autoru. Turklāt komentāri par pašvaldības darbībām konkrēto priekšlikumu jomā ne visos gadījumos ir pamatoti un dažkārt vienādiem nosacījumiem sekojusi atšķirīga un nemotivēta pašvaldības rīcība.
Piemēram, lemjot par teritorijas plānotās (atļautās) izmantošanas izmaiņām, Ķekavas pašvaldība atšķirīgi interpretējusi Teritorijas plānošanas likumā noteikto pēctecības principu, jo vienā gadījumā fizisko personu iesniegumā izteiktais priekšlikums noraidīts, pamatojot to ar spēkā esošu teritorijas plānojumu vai detālplānojuma projektu, bet citos gadījumos tiek ignorēts detālplānojums, pašvaldības lēmumi par detālplānojuma izstrādes sākšanu un noteikta cita teritorijas plānotā (atļautā) izmantošana.
Ķekavas pašvaldības rīcība, pienācīgi neizvērtējot sabiedrības viedokli, kā arī nekonsekventa rīcība, pieņemot atšķirīgus lēmumus līdzīgās situācijās, rada šaubas par lēmuma pieņēmēja objektivitāti, kas savukārt liek apšaubīt paša lēmuma tiesiskumu.
Ministra rīkojums par Ķekavas pagasta teritorijas plānojuma grozījumu apturēšanu stāsies spēkā pēc publikācijas laikrakstā «Latvijas Vēstnesis».
Ķekavas pagasta padome, 2007. gada 27. novembrī apstiprinot teritorijas plānojuma grozījumus, noteikusi, ka līdz ar to spēkā stāšanos spēku zaudē 2003. gadā apstiprinātais teritorijas plānojums. Līdz ar to patlaban pašvaldībai nav spēkā esoša teritorijas plānojuma.