Lai arī līdz jaunajam mācību gadam vēl labi daudz laika, bērnu pieteikšana 1. klasē kopš marta jau sākusies.
Citviet pamazām un palēnām, vien apmierinoties ar vecāku iesniegumu, citviet ar rindā stāvēšanu krietni pirms saules ausmas un nopietnu vecāku iztaujāšanu. Tā kā viss šis process notiek "skolu optimizācijas", "kvalitātes meklējumu" jeb, pareizāk sakot, pastiprinātas taupības apstākļos, šķiet, ka iekļūšana pirmklasnieka kārtā ne pašam skolēnam, ne viņa vecākam nekādas grūtības sagādāt nevarētu. Tomēr dzirdēts arī par prasībām, kuram bērnam, uzsākot mācības skolā, jāatbilst. Iesniedzot skolā dokumentus gan neviens nekādas pārbaudes neveicot, bet, kā stāsta pirmklasnieku vecāki, skolotāji vēl visus aicināšot kopā vasarā un tad bērnu zināšanas pārbaudīšot. Aptaujājot izglītības iestāžu vadītājus, pedagogus un Izglītības ministrijas speciālistus, mēģinājām noskaidrot, vai tiešām topošos pirmklasniekus skolā gaida eksāmeni, vai ar bērnudārza vai piecgadīgo/sešgadīgo apmācībā iegūtajām zināšanām bērns sekmīgi var (nevar) sākt skolas gaitas 1. klasē? Un – ko dara ar tiem, kuriem nav izziņas par obligāto piecgadīgo un sešgadīgo apmācību vai arī – izziņa ir, bet zināšanu tomēr ne?
Katrs bērns savādāks
Eva Upmane, bērnudārza «Vālodzīte» metodiķe:
– Valsts Izglītības satura centrs ir izstrādājis nosacījumus, kas bērnam jāzina, aizejot uz skolu, piemēram, jāmāk izlasīt un saprast vārdu, jābūt sagatavotai rociņai rakstīšanai, jāprot rakstīt burtu elementus, atpazīt skaitļus līdz 10, prast risināt teksta uzdevumus, atpazīt ģeometriskās figūras, orientēties laikā un telpā. Protams, vienmēr būs bērni, kuri jau pratīs lasīt pasakas, un to aizliegt nevaram, un būs tādi, kuri varēs izlasīt tikai divzilbīgu vārdu.
– Vai ar tādiem bērniem strādājat papildus?
– Jā, taču reizēm gadās, ka tieši šos bērniņus vecāki izņem no dārziņa ātrāk – darba, transporta vai citu apstākļu dēļ. Cita problēma skar novembrī un decembrī dzimušos bērnus – viņi ir jaunāki par pārējiem un ne vienmēr tiek līdzi pārējiem. Ja kāds vecāks vēlas palaist šajā laikā dzimušos bērnus uz skolu agrāk – ar sešiem gadiem, nopietni jāpadomā. Ja bērns vairāk grib spēlēties un par skolu nedomā, varbūt labāk lai uz skolu iet pēc gada.
– Vai nācies konstatēt pretrunas starp to, ko prasa skola, un to, ko mācāt jūs?
– Nē. Mēs esam lūguši vecākus parādīt, ko no bērna prasa skolā, un secinājuši, ka netiek izvirzītas prasības, kuras bērns nevarētu izpildīt. Tiesa, nereti vecāki pirms skolā iešanas vēl meklē bērnam papildu nodarbības, lai viņu labāk sagatavotu skolai, taču te gribu teikt – vecākiem jāapzinās, ka visi nekad nebūs vienādi un visi nekad visu vienādi izdarīt nevarēs.
1. klasē nav nekādu pārbaudījumu
Lilija Lācekle, Tukuma 2. vidusskolas direktores vietniece:
– Katru gadu vasaras vidū saaicinu kopā visus tos bērnus, kuri plānojuši mācīties mūsu skolas 1. klasē, lai ar viņiem iepazītos. Nekādu pārbaudījumu mūsu skolā nekad nav bijis; pastāstām, kur un kā notiks mācības un kad varēs uzzināt klases audzinātāju.
– Ko darāt, ja bērnam nav izziņas par piecgadīgo, sešgadīgo apmācības pabeigšanu?
– Pats svarīgākais ir likums, ka bērnam no septiņu gadu vecuma ir jāiet skolā. Ja bērnam nav šādas izziņas, viņam noteikti ir ārsta izsniegts dokuments, kurā viņš apliecina, ka bērns ir skolai gatavs. Pirms vairākiem gadiem bija bērni, kam izziņas nebija, taču pēdējos gados tādu bērnu vairs nav. Vecāki ir ielāgojuši, ka šī apmācība ir obligāta un bērnu sūta vai nu bērnudārzā, vai uz trīsarpus stundu ilgajām mācībām Tukuma 3. vidusskolā. Bet arī tajos gadījumos, kad bērnam izziņas nebija, viņš mājās bija mācījies.
– Vai jūs apmierina tas, kā bērni tiek skolai sagatavoti?
– Redziet, pat ja bērns ļoti, ļoti lēni lasa mācību gada sākumā, līdz decembrim ar mūsu palīdzību viņš lasa labi. Pirmais pusgads ir tas laiks, kad viņš iedzīvojas skolā, iekļaujas klasē un salīdzinoši ātri apgūst to, ko nav pratis vai zinājis. Turklāt šī gada martā aptaujājām 1. klašu bērnu vecākus un vaicājām, kā viņi ir apmierināti ar bērna sagatavošanu skolai. No turpat 70 vecākiem tikai divi bija uzrakstījuši, ka nav apmierināti. Neesmu noskaidrojusi, kur bija problēmas.
Varbūt jāpavingrinās vasarā?
Daiga Budreika, Sākumskolas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja, Tukuma 2. pamatskolas skolotāja:
– Nekādu pārbaudījumu skolā nav, tikai pirms skolas gan bērni, gan vecāki tiek aicināti iepazīties ar skolu, tās telpām, gaisotni. Šajā tikšanās reizē aicinām bērnus pazīmēt, paklausīties mūziku, lai redzētu – varbūt vasarā drusku jāpavingrinās.
– Kādas ir skolas prasības?
– Tās neatšķiras no tā, ko prasa citas skolas. Lasītprasme būtu vēlama, bet nereti bērni lasa vien zilbes. :abi būtu prast darboties ar šķērēm, pareizi turēt zīmuli, pildspalvu, darbiņu darīt rūpīgi. Reālā dzīve pierāda, ka lielākā problēma ir lasītprasme, bet mazāk jāuztraucas par matemātiku, jo to apgūst ļoti labi. Tā nekad nebūs, ka visi bērni uz skolu atnāks vienādi sagatavoti, taču pamazām vajadzīgo iemācās. Oktobrī parasti organizējam pārbaudījumus, lai redzētu, kā bērns bijis sagatavots skolai un kā viņam veicas.
– Vai bērnudārzu un skolu pedagogi pārrunā, ko iemāca vieni un prasa otri?
– Pirms dažiem gadiem bija šāda tikšanās, kur visu to pārrunāja. Domāju, ir svarīgi ņemt vērā bērna individuālās spējas un īpatnības. Ko viens var ātri, to otrs – daudz lēnāk, bet tur neko izdarīt nevar. Kā jau teicu, nekad visi nebūs vienādi; katrs bērniņš ir savādāks.
Bērniem jāmācās tuvu mājām
Zentenes pagastā skolu likvidēja 2009. gada maijā. Mēs interesējāmies, kur šī pagasta bērni sagatavojas skolai. To vaicājām bijušajai pagasta vadītājai Litai Celitānei, kura savulaik strādājusi gan par skolotāju, gan direktori Zentenes pamatskolā:
– Tā sagadījies, ka šobrīd mūsu pagastā ir ļoti maz piecgadīgo un sešgadīgo bērnu: divi piecgadīgie mācās Engures bērnudārzā, bet viens sešgadīgais – Cēres pamatskolas 1. klasē. Jautājums par šo apmācību Zentenē varētu kļūt aktuāls pēc pāris gadiem, kad šo vecumu sasniegs tagadējie trīsgadīgie, kuru ir vairāk. Domāju, noteikti vajadzētu apmācību organizēt uz vietas, lai tik maziem bērniem nebūtu tālu jābrauc. Kad vēl Zentenē bija skola, ar bērnu sagatavošanu skolai problēmu nebija, jo to organizējām uz vietas. Kas attiecas uz dokumentiem, šķiet, tāds, kam nebija izziņas, pēdējā laikā bija tikai viens bērniņš no citas pašvaldības, taču meiten jau mājās skolai bija ļoti labi sagatavota.
Nekāda īpaša un obligāta dokumenta nav
Par to, vai bērnam skolas durvis varētu būt slēgtas, ja nebūs dokumenta par piecgadīgo un sešgadīgo apmācību, kā arī, vai skola ir tiesīga rīkot pārbaudījumus, uzņemot bērnus 1. klasē, vaicājām Valsts izglītības satura centra vecākajai referentei Agritai Miesniecei.
Viņa paskaidroja, ka nav tāda dokumenta, kurā būtu rakstīts, ka bērnam skolā jāiesniedz dokuments par to, ka viņš apguvis piecgadīgo un sešgadīgo apmācību: "Valstī ir noteikts, ka šāda apmācība jāapmeklē, bet nav vienota dokumenta, bez kura nevarētu mācīties skolā. Zinu, ka novadi ir izstrādājuši īpašas formas, taču tas nav obligāts dokuments."
– Vai skolas var noteikt pārbaudījumus, iestājoties 1. klasē?
– Nekādā gadījumā, jo nav noteikts, kādām prasmēm bērnam jābūt sešu gadu vecumā. Jā, ir izstrādāts pamatprasmju saraksts, pēc kura var vadīties, bet tām ir tikai ieteikuma raksturs. Šobrīd pirmo reizi brīvās Latvijas laikā veidojam vadlīnijas (Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām ir izsstrādāti, tos valsts sekretāru sanāksmē izskatīja šī gada 28. janvārī. – Red.), taču arī pēc tam nevarēs pateikt, kas bērnam obligāti jāzina, lai ietu uz skolu. Bērni ir ļoti atšķirīgi; ja kāds kaut ko nezina, tas vēl nenozīmē, ka viņš tāpēc nevar iet skolā. Turklāt šīs vadlīnijās nekādā ziņā nav domātas, lai ar to palīdzību pēc tām pārbaudītu bērnus, kā jūs teicāt – pārbaudījuma veidā.
– Bet kā pateikt, vai bērns ir gatavs skolai?
– To var izlemt tikai vecāki kopā ar pirmsskolas pedagogu. Piemēram, ir viena lieta, ja bērns mehāniski lasa, bet pavisam kas cits, vai viņš lasīto izprot. Varbūt viņš vairāk grib spēlēties… Svarīgi, lai bērns būtu sociāli gatavs skolai – spētu komunicēt ar citiem, iejusties.
– Kad varētu tikt pieņemtas pirmsskolas izglītības vadlīnijas?
– Domāju, ka šī gada laikā, taču par tām joprojām ir daudz diskusiju un viedoklis nav viennozīmīgs.
Nepieciešama bērnu dārza izziņa
Engures vidusskolas direktors Jānis Pūce paskaidroja, ka, uzņemot bērnus skolā, neviens zināšanas nepārbauda, bet topošajam šīs skolas skolēnam ir nepieciešama izziņa, ka viņš ir apguvis sešgadīgo apmācību. Tiem bērniem, kuri nāk no bērnudārza, šī izziņa jau ir, bet tiem bērniem, kuri neapmeklē bērnudārzu, var noteikt mājapmācību. Viņi ik pa laikam iemācīto atrāda bērnudārzā, mūsu gadījumā tas ir pirmsskolas izglītības iestādē «Spārīte» un, kad vajadzīgās iemaņas ir apgūtas, saņem par to izziņu, ko iesniedz, stājoties skolā.
Smārdes pamatskolas direktore Gunta Lāce stāsta, ka, uzņemot skolā, skolēnam ir jābūt dokumentam par piecu un sešgadīgo izglītības programmas apgūšanu. Jautāta par to, ko direktore darīs, ja skolā ieradīsies kāds pirmklasnieks, kam šādas izziņas nav, G. Lāce teica, ka praktiski Smārdes pagasta teritorijā tā nevarētu būt, jo visi bērni, kuri ir deklarēti, ir zināmi. Ja kādam rodas problēma apmeklēt šīs mācības, tad palīdz sociālais dienests.
– Mācības pirmsskolniekiem notiek gan bērnudārzā, gan skolā. Pirms mācību sākuma vienojamies, kuru grupu bērns apmeklēs.
Uz jautājumu, kā strādājošiem vecākiem ir iespējams tik mazu bērnu izvadāt uz apmācībām, G. Lāce atbildēja, ka līdzīgi tas esot arī Rīgas skolās, ka arī par skolēniem līdz 4. klasei notiekot vienošanās, kurš bērnu vedīs mājās. Ar skolēnu autobusu pirmsskolas izglītojams parasti mājās vedot vecākie brāļi un māsas, un viņi to drīkst darīt arī tikai tad, ja sasnieguši 13 gadu vecumu. Arī G. Lāce teica, ka pašlaik tiek veidoti jauni dokumenti, kuri noteiks kārtību par sešgadīgo apmācību.
Milzkalnes sākumskolas direktors Harijs Belcāns skaidroja – lai bērns varētu mācīties 1. klasē, jābūt vecāku iesniegumam, dzimšanas apliecībai, veselības kartei un izziņai par piecu un sešgadīgo apmācību. Jautāts, ko darīt, ja šādas izziņa nav, H. Belcāns atbildēja, ka bērnu jau projām neraidīs, mēģinās apmācīt paši. Tomēr tādu gadījumu, ka šīs izziņas nav, līdz šim neesot bijis.
Programmā – 80 dažādas iemaņas
Pirmsskolas izglītības iestādes «Spārīte» vadītāja Inita Auniņa mums pastāstīja, ka sešgadīgo izglītības programma paredz bērnam apgūt līdz 80 dažādu iemaņas gan sociālajā, gan fiziskā jomā. Bērnam, stājoties skolā, ir jāprot skaitīt un rēķināt līdz 10, izlasīt un saprast divzilbju vārdus, rakstīt drukātos lielos burtus.
I. Auniņa skaidro, ka valsts nav koordinējusi pāreju no pirmsskolas izglītības iestādes uz skolu. Pašlaik tiek strādāts, lai noteiktu šīs vadlīnijas, bet lielas vienprātības šajā jomā nav. Tiekot runāts par iespējamo korekcijas klašu atvēršanu skolās skolēniem, kuri nav apguvuši šo sešgadīgo pirmsskolas apmācības programmu. Bet pieredzējusī pedagoģe apšauba, vai tas tiešām palīdzēs bērnam, varbūt gluži otrādi – uzliks sava veida zīmogu. Viens gan – tā varbūt būs iespēja skolotājiem tikt pie papildu slodzēm…
Palasiet pirmsskolas programmu. Tur nav teikts, ka bērnam jāprot lasīt, bet gan, ka jāiepazīstas ar burtiem. Vispār nav saskaņotas programmas skolām un pirmsskolām. Skolā bērnam jau 1. klases janvārī ir jāmāk tekoši lasīt un saprast. Kā bērns, kurš 1. sept. vēl nelasa var izlasīt ātri teksta uzd. , saprast un veikt risinājumu? Bērni tiek traumēti nepārtraukti.
Un vēl, mīļie vecāki, nelaižat savus lolojumus par gadu ātrāk uz skolu. Viņiem tas gads ir vajadzīgs, lai izspēlētos un apgūtu patstāvību.
tu esi pilnībā kukū
Skolā man teica: radījāt bērnu, domājat, kā viņu skolot. Ja nē, ar policiju piespiedīsim. Visi zina , kāda tagad situācija. Es nevaru algot aukli, kas bērnu izvadā, pašai jāstrādā, lai varētu sevi un bērnu uzturēt. Ja var samaksāt un ir bērnudārzs – viss kārtībā. Ja ir obligāta piec un sešgadīgo apmācība,tad arī jānodrošina,lai no rīta bērnu aizved uz skolu un vakarā, to varu atvest mājās un viņam tur būtu kur pagulēt pusdienas laiku, jo diena iznāk gara un mazais cilvēciņš taču nogurst.. Mūsu Izglītības pārvaldes kopē ārzemes,bet nedomā, ka ekonomiskie apstākļi ir kā Latvijai.
mammai. Neraizējaties , ka jūsu bērns nav apmeklējis pirmsskolu. Visu , kas bērnam jāapgūst viņš var apgūt arī mājās, tikai iespējams grūtāk būs iejusties starp pārējiem bērniem. Bērns attīstās ļoti labi pats, ja ir kāds , kas atbild uz viņa kāpēc jautājumiem, ir iespēja kustēties svaigā gaisā un ja viņš ir paēdis. Grūti iedomāties , kā ar policiju aizvedīs bērnus no ģimenēm uz skolu un ar varu mācīs, ja daudzi no viņiem nebūs paēduši. Tāda nu ir tā situācija mūsu valstī, kad pat labvēlīgās ģimenēs pietrūkst maizei, ko lai tad saka par nelabvēlīgajām, kurās visās aug bērni.
Palaižot bērnu no 6 gadiem uz skolu, gūst labumu tikai valsts, jo tā IZM tiek pie kārtējiem miljoniem un skolu pedagogi, jo nauda seko skolēnam. Ja reiz nauda seko skolēnam, tad , ja mājapmācība ir atļauta sākot no pirmsskolas līdz 4. klasei, tad arī šai naudai ir jāseko bērna māmiņai, kura šo bērnu skolo, nevis skolām, kuras ne vienmēr lietderīgi šo naudu sadala, tātad Ls650 gadā ir jāseko uz bērna ģimeni. Par bērnu mūsu valstī nedomā, viss, mīļie vecāki, ir tikai jūsu rokās.
Apžēlojaties vecāki, no septembra līdz decembrim dzimušie mazuļi jau uz skolu smagās somas stieps no 5 gadu vecuma. Kas var būt labāks ar pirmsskolu. Bērns ir siltumā, paēdis un izglītots vispusīgi visas dieas garumā, es varu mierīgi strādāt. Kur es savu bērnu vedīšu pēc plkst. 13.00, kad skolā stundas būs beigušās.
Vai VISC un IZM darbonei A.Miesniecei, kurai nav ne mazākās sajēgas par pirmsskolu, nav kauns atklāt savas insti’tūcijas neizdarību, paši gadiem ilgi nav sakārtojuši lietas, nav vienotību prasībās pārejot no vienas izglītības pakāpes uz otru, bet klaji tiek savā starpā rīdīti pedagogi.
Tas ir ārprāts, kas notiek mūsu valstī, caur 5 – 6 gadīgiem bērniem tiek risinātas finansiālas valstiskas lietas, lai būtu algas IZM darboņiem, tikai tāpēc tagad ir jāizjauc pirmsskolas izglītības sistēma, kura šo daudzo gadu laikā ir sakārtota, ir apgādāta ar materiālo bāzi, ir sagatavoti lieliski pedagogi, tagad redzie, sākumsskolas pedagogi ir jāpārmāca par pirmsskolas pedagogiem, kas tad sākumsskolas pedagogiem jau agrāk liedz nākt strādāt uz pirmsskolu, protams, par grūtu taču ir visu dienu būt kopā ar mazuļiem, vieglāk ir novadīt stundas un viss, vieglāk ir novelt vainu uz cita neizdarību, bet nevis iedziļināties bērna attīstībā.
Tas tāpat kā ar tām medmāsām tagad kvalifikācijas celšanas kursi uz vecumu vēl jāiziet par savu naudu, tam visam nelaime ir mūsu bāleliņos ,lielu naudu saņemot no garlaicības kaut kas jāizdomā, pilsētā vēl nekas ,bet ko lai dara lauku bērni ,tuvojas vēlēšanas ,labi ziniet no kā tas viss nāk tā kā uz priekšu par bāleliņiem lai vairāk kursu par paša naudu.
Izglītības programma jau 1. klasē manuprāt prasās pēc pārskatīšanas, nevis pirmsskolā. Vecāki mācās kopā ar bērniem un nevar vien nobrīnīties , kā var būt tik grūti uzdevumi, ka vecāki nezin atbildes. Lasītprasmi uzlabo ar hronometra palīdzību . Septembrī jau sākas lielā testēšana. Visa izglītības sistēma tendēta uz to , lai pierādītu, ka esi niecība , salīdzinot ar sistēmu. Noliek skolotājus fakta priekšā un lai būtu rezultāti. Labi, ja vecāki seko līdzi un palīdz, bet ja ne, tad ko tas skolotājs var iesākt. Lasītmācīšana ir individuālais darbs, jo kad burti iepazīti , atliek vien apjēgt kopā sasaugšanu un daudz , daudz vingrināties.
Protams, nauda atrodas , lai pārmācītu sākumsskolas pedagogu, tai pat laikā, lai iznīcinātu pirmsskoas pedagogus. Kāpēc pirmsskolas pedagogi, kas tagad apmāca 5 – 6 gadīgos bērnus pēkšņi ir tik slikti un nederīgi. Vājprāts, ir jāpazemo bērni, skolotāji, tikai āpēc, lai IZM un VISC censoņas tiktu pie lielā kumosa.
Kas jāzina pirmklasniekam? Te beidzot jāuzstāda jautājums, no cik gadiem tad īsti bērns ir pirmklasnieks? nevajag te tagad izdomāt jaunu divriteni, ārzemēs ir tā un šitā, bērns savos 4, 5 vai 6 gados zinās to ko viņš spēs zināt gan Latvijā, gan ārzemēs. Kāda problēma, ja gribas tik ļoti kopēt ārzemes, nosauciet , "gudrie IZM un VISC" muļķi jau bērnudārzus par skolām un lieta darīta sociālā reforma veikta, skolā Latvijā bērni iet no 1, 5 vai 2 gadu vecuma. Idiotisms.
pajautājiet, kas cilvēkam jāprot uzsākot lielo dzīvi, kas jāprot izejot pie vīra vai sievas?Kad vienreiz izbeigs visus mērīt pēc vienas auklas. Protams, skolās būs mazāk korekcijas klašu, skolotāju vairāk paliks bez darba. Katrs cilvēks ir indivīds, divu vienādu nav. IZM darbs ir absurds, vērsts uz iznīcību. Kas pateiks, kur pašlaik ir noslēpusies pati KOĶE?
Beidziet, tagad skolā gan 1.klasē, gan 5.klasē, gan 10. klasē uzņems visus, kuri vien vēlas, ar vienalga kādām atzīmēm, darbs taču vajag visiem skolotājiem, jau tagad redzam, ka skolotāji vairāk nebļauj, ka liela nesekmība, protams, ka viņas drīz vispār nebūs, joatzīmes tiks dāvinātas, jo par katru bērnu skola saņems naudu, kā savādāk dzīvot. Bet izglītības līmenis būs nulle.
Skolotājai vecākam. Nu jau gan bišķi auzās iebraucām. Vai tad to līmeni ceļ ar pātagu! Īstenībā tās sliktās atzīmes kaut ko pasaka arī par pedagogu.
tieši tā!!! Bet skolotājam(jaunākajām) jau vienalga. Viņi tikai saka, ka viņam ir jādod iespēja mācīties un ja bērns neņem pretim – tā nav viņas vaina.
buy viagra where to buy viagra in la – where to purchase viagra in canada
buy viagra no prescription best rated online pharmacy viagra – order viagra super active+
Wow, marvelous weblog structure! How long have you been running a blog for?
you make blogging look easy. The full glance of your web site is excellent,
as well as the content!