Attēlam ir ilustratīva nozīme. Avots: http://laaj.org.au/

Kad pase jāpagaida… pusotru mēnesi?!

Lasītājs jautā: – Bija paredzēts brauciens uz netālām ārzemēm, bērniem bija nepieciešams izgatavot pases. Pirmais, pret ko atdūros, – klātienē Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde nepieņem un ir jāpiesakās caur latvija.lv. Tukumā pieņemšanas laiks, kā izrādījās, ir vien pēc… 1,5 mēneša… Taču mums skaidroja, ka var mēģināt pieteikties kādā citā pilsētā, kur, iespējams, ir brīvi pieņemšanas laiki.

– Otrs – internetā, dienesta mājas lapā, saraksts ar laikiem tiešām ir virtuāli pieejams, taču, lai uzzināt, kurš laiks brīvs, bet kurš  jau aizņemts, katru iedaļu vispirms ir jāatver. Nepārskatāmi tas viss!

 Labi, es tad pie sava laiku beigās tiku un būs jābrauc tepat uz kaimiņu novadu, uz Talsiem, bet, piemēram, zinu gadījumu, ka sievietei ar bērniem bija jābrauc… uz Valku!… Un arī kopumā vērtējot, šī situācija, ka valsts pilsoņa, iedzīvotāja pamatdokumentu – pasi vai ID karti – nav iesējams saņemt pat divus mēnešus, ir absurda!… Tas taču ir pat ar likumu sodāms [«Personu apliecinošu dokumentu likums»]! Bet vēl, ja padomājam par senioriem – ja nu ir tāda situācija, un pasi tiešām vajag saņemt pēc iespējas drīzāk? Ko viņam darīt? Ne viņiem internetbankas, ne iespēja aizbraukt uz citu pilsētu. Savukārt bez pases taču nevar ne pensiju izņemt, ne, piemēram, covid-19 sertifikātu dabūt!…

 Vairāk nekā mēnesi – ārpus likuma!?

Redakcija: kā pārliecinājāmies, lasītājas rakstītais atbilst patiesībai – lai saņemtu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes klātienes pakalpojumus (un, saņemot personu apliecinošus dokumentus, tas ir obligāti!), ir nepieciešams iepriekš pieteikties. To var izdarīt internetā, dienesta mājas lapā, vai arī, zvanot uz attiecīgo nodaļu telefoniski (Tukumā – 67209614). Tātad, personu apliecinoši dokumenti tiek noformēti un izsniegti TIKAI pēc iepriekšēja pieraksta, neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas. Tomēr, rindas uz šiem pakalpojumiem ir izveidojušās tik garas, ka cilvēkiem nākas gaidīt mēnesi vai pat vairāk, lai noformētu sev vajadzīgo dokumentu. Piemēram, vakar, 22. jūlijā, portālā Latvija.lv mēģinot pieteikties klātienes vizītei Tukuma PMLP nodaļā, noskaidrojām, ka pirmais brīvais apmeklējuma laiks ir… 19. augustā 13.00! Pieskatot klāt dokumenta izgatavošanas laiku – ja nu tāda vajadzība būtu, nāktos dzīvot ārpus likuma pusotru mēnesi!? Jo arī tā ir tiesa, ka katram mūsu valsts iedzīvotājam, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu, ir jābūt derīgam personu apliecinošam dokumentam. Kā paredz «Peronu apliecinošu dokumentu likuma» 17. pants, (1) Par dzīvošanu bez derīga personu apliecinoša dokumenta piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz septiņām naudas soda vienībām (Tātad – ar 35 eiro. – Red.).

 Pie visa vainīga…vasara

Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes oficiālā tīmekļvietne pie garajām rindām “vaino” sezonu. “Vasara ierasti ir gada noslogotākais laiks, kad pieaug pieprasījums pēc personu apliecinošu dokumentu noformēšanas,” rakstīts mājaslapas informācijas sadaļā. Tiek skaidrots, ka iemesls garajām rindām ir arī lielais skaits klientu, kuri veic pierakstu pakalpojumu saņemšanai, bet tā arī neierodas to noformēt un savu pierakstu neanulē. Tādā veidā rodoties rindas uz pakalpojumu saņemšanu. Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde atklāj, ka kopš šī gada jūnija pierakstu veikuši vairāk nekā 8000 klienti, kuri nav ieradušies un nav arī anulējuši pierakstu, tādējādi liedzot iespēju uz laiku pieteikties citai personai.

Pagarināts darba laiks

Lai atrisinātu radušos situāciju, un pēc iespējas lielākam klientu skaitam būtu iespēja laikus noformēt personu apliecinošus dokumentus, no 19. jūlija līdz vasaras beigām Pārvaldes teritoriālo nodaļu darba laiki tiek pagarināti. Darba laiks otrdienās, trešdienās un ceturtdienās pagarināts Rīgas 1., 3. un 4. nodaļai, otrdienās, ceturtdienās un piektdienās darba laiks pagarināts Rīgas 2. nodaļai, savukārt Jelgavas, Jūrmalas, Liepājas, Ogres, Rēzeknes un Tukuma nodaļas darba laiks pagarināts otrdienās un ceturtdienās. Tāpat visām nodaļām, izņemot Rīgas 1. un 2. nodaļu, piektdienās darba laiks pagarināts līdz plkst. 15.30.

Spriežot pēc ieraksta mājas lapā, tas pagarinājums nozīmē papildu pusstundu – tātad no pirmdienas līdz piektdienai dienests strādā no 8.30 līdz 16.00, kas ir kopumā 8,5 stundas – tātad parasta darba diena ar visu pusdienas laiku…

Šīs darba laika izmaiņas paredzot, ka Pārvaldei būšot iespēja sniegt pakalpojumus vairāk nekā 1000 klientiem nedēļā… Varbūt, taču pagaidām nekādas izmaiņas netiek novērotas.

 Ja nav interneta resursu

Lasītāja jautāja, ko darīt, ja personai nav internetbankas un nav arī iespēju aizbraukt uz citu pilsētu, kā tas, piemēram, bieži vien ir tieši vecākajai paaudzei. Arī ar šo jautājumu vērsāmies pie Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Sabiedrisko attiecību vadītājas Madaras Puķes, kura ieteica šādos gadījumos pieteikties pakalpojuma saņemšanai telefoniski. “Aicinām klientus, kuriem nav pieejams internets vai nav tādas iespējas, izmantot Tukuma bibliotēkas piedāvāto pakalpojumu – interneta izmantošana bibliotēkā, un zvanīt uz Pārvaldes infotālruni: +371 67209400, lai noskaidrotu konkrētās nodaļas tuvāko iespējamo pieraksta laiku,” aicina M. Puķe. Taču tā arī nav saprotams, kā tas, ka izdosies sazvanīt kādu darbinieku, kas pateiks, ka pasi varēs pieteikt, piemēram, Valkā, un, piemēram, rīt ap 12.00, palīdzēs bez pases palikušai pensionārei. Jo – grozies, kā gribi – pasi vai ID karti var pieteikt un arī saņemt tikai un vienīgi klātienē!

Ministre pieprasa risinājumu 27. jūlijā

Nesamierinājušies ar šādu dienesta skaidrojumu, kas nozīmē iespējamību mūsu novadniekiem gan pārkāpt likumu, gan arī nokļūt dažādās viņu veselībai, dzīvībai apdraudošās situācijas (jo bez pases jau pie ārsta arī netikt!), sazinājāmies ar Iekšlietu ministres biroju, jo tieši šīs ministrijas pārraudzībā ir arī PMLP dienesta darbs. Ministres padomniece Linda Curika skaidroja, ka ministre ir informēta par šo situāciju un šonedēļ jau bijušas pārrunas ar dienesta vadību. ”Ministre M.Golubeva ir informēta par situāciju Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē. Viņa ir devusi vadības uzdevumu pārvaldei veikt izvērtējumu par iespējām efektivizēt klientu apkalpošanas procesus klientu apkalpošanas nodaļās vasaras periodā, ņemot vērā gan starptautisko labo praksi, gan pieejamos tehnoloģiskos risinājumus. Risinājums PMLP vadībai jāiesniedz līdz 27. jūlijam,” tā L. Curika.

 

 

 

Komentāri

  1. Vajadzēja braukt uz ārzemēm, secināju, ka bērnam pases termiņš beidzies. PMLP mājaslapa vēstīja, ka iespējams pasi izgatavot steidzamības laikā 2 darba dienu laikā, šķiroties no 55 eiro. Zvanīju, lai pieteiktos, piedāvāja ltešām izgatavot 2 darba dienu laikā, bet pēc pusotra mēneša . Nelīdzēja nekādi argumenti, ka bērns viens paliek mājās un tml.. Labi, mums tas bija paredzēts izklaides brauciens, bet, ja pase steidzami ir nepieciešama nopietnam iemeslam?
    Un vēl – kad beidzot pēc pusotra mēneša iekļuvu kārotajā iestādē, biju vienīgais klients, kuru apkalpoja. Pārējās dāmas sēdēja cēlā vientulībā. Kad saņēmu pasi – tas pats. Ja apkalpo pa vienam, tad kā lai rinda neveidojas….

  2. Cien. autorei vajadzētu zināt latviešu valodas gramatiku. Un virsrakstā pareizi būtu – kad pase jāgaida!!!

    1. Zini, kā to latviski sauc? Par pie…šanos (daudzpuntu vietā vari ielikt sev tīkamus burtus – cietais rieksts, zinies).

  3. Diemžēl arī kārtojot id karti, secināju ka strādā viens lodziņš no 4, pārējās dāmas nepakalpoja iedzīvotājus. Varbūt, ja visas pieņemtu, rindas nebūtu tik garas. Arī bērnam vajadzēja id karti steidzamības kārtā, nācās braukt uz Valku, kas ir finansiāli neizdevīgi, un nakšņot tur lai nākamajā dienā saņemtu personu apliecinošu dokumentu.

  4. vinjiem tacu tagad labi.sezh pashhi hujznaet kur,teelo ka stradaa,slimi vai pusslimi,sanem konta naudu un viss zajebiss.ko vel labak.

    1. Tev UK pirktajā, mazcenas mobilajā, nav latviešu diaktriskās zīmes? Vai nemāki tās pareizi lietot?

  5. visi šie valsts liekēžu kantori un viņu attieksme kaut kā neveicina vēlmi maksāt jelkādus nodokļus, jo ir lieliski redzams kā šī nodokļu nauda tiek nelietīgi izcūkota.
    iedzīt vagās šīs parazitējošās kafijas tantes lai redz kur viņu algas un kafijas naudas rodas

  6. Tu pa dzīvi arī esi tāds pats “ķep ļep”?

    Gan jau ka pakaļu arī neslauki 😀

  7. Pusotra mēneša laikā 8000 pierakstās , bet neatnāk, tad par ko brīnīties, ka tik gara rinda.
    Tie, kas te kviec par garajām rindām, var teikt ”paldies” tiem 8000, kuri pieteicās , bet tā arī neatnāca.
    Cilvēki paši ir bezatbildīgi, bet, kā vienmēr, šiem vainīgi citi.

  8. No poliklīnikas katram klientam piezvana un pajautā, vai viņš ieradīsies. Varbūt tā vajadzētu strādāt arī šai valsts iestādei?

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *