Jaunieši apgūst debatēšanas mākslu

Prast sarunāties, pamatot savu un uzklausīt pretējās puses viedokli, turklāt spēt to visu angļu valodā – šādas prasmes bija nepieciešamas jauniešu komandām, kas piedalījās Debašu līderu skolas rīkotajā turnīrā «Quo tu domā?». Patiesībā jaunieši mācījās debatēt, jo daudziem no dalībniekiem šī bija pirmā debašu pieredze. 

Prast sarunāties, pamatot savu un uzklausīt pretējās puses viedokli, turklāt spēt to visu angļu valodā – šādas prasmes bija nepieciešamas jauniešu komandām, kas piedalījās Debašu līderu skolas rīkotajā turnīrā «Quo tu domā?». Patiesībā jaunieši mācījās debatēt, jo daudziem no dalībniekiem šī bija pirmā debašu pieredze.

Kopā ar Rīgas skolu komandām turnīrā piedalījās Tukuma 2. vidusskolas, Tukuma 2. pamatskolas, Tukuma E. Birznieka-Upīša 1. pamatskolas un Tukuma Raiņa ģimnāzijas jaunieši, savukārt par turnīra norisi ģimnāzijā rūpējās skolotāja Gita Rācenāja un skolēni Matīss Ķiecis un Sofija Jakubovska.

Debašu turnīrā bija dažādas tēmas, piemēram, par sausā likuma ieviešanu Latvijā, Eiropā vai pasaulē – par to debatētāji varēja izlemt paši, kā arī – jautrākam noskaņojumam – par zombiju apokalipsi, vieniem esot zombijiem, bet otriem – izdzīvotājiem. Kā stāstīja turnīra rīkotāji Annija Grūbe, Tomass Brošs un mentore Dārta Zaķe, tā kā daudzi jaunieši turnīrā būs iesācēji, vispirms viņus iepazīstinās ar debašu norisi – ar to, ka vispirms puses pamato, kāpēc par šo tēmu ir svarīgi runāt, tad ir jāizstāsta savi argumenti, atbalstot vai noraidot konkrēto tēmu. Debates vada tiesnesis, bet runātāji ievēro stingru debašu struktūru, iejūtas lomā un aizstāv savu viedokli.”

Kā atzina Annija, debašu struktūra ir jāievēro, lai nebūtu tikai divu pušu kliegšanas par kādu tēmu, bet gan argumentēta saruna: “Mums ir svarīgi skolēniem iemācīt debašu kultūru – palīdzēt ieklausīties, palīdzēt sadzirdēt, pārliecināt par savu viedokli. Īpaši svarīgi tas ir tiem bērniem, kas kautrējas uzstāties publikas priekšā – šajā ziņā debatēšana ir laba skola.” Vaicāta, vai jaunajai paaudzei, kas pieraduši īsvārdos komunicēt tālrunī, ir interesanti pusstundas garumā aizstāvēt savu viedokli, Annija un Dārta skaidroja, ka arvien ir jaunieši, kas vēlas apgūt argumentēšanu un kritisko domāšanu, lai gan, kā abas piebilda, reti kurš skolotājs to savā programmā iekļauj, tāpēc šāda turnīra mērķis ir palīdzēt bērniem un jauniešiem šīs prasmes attīstīt, jo tas palīdz paplašināt redzesloku un noder nākotnē, arī mācoties augstskolā.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *