2008. gada sākumā Engurē nodibināts jahtklubs «Engure». Tas ir atvērts un gatavs uzņemt jaunus biedrus. Jahtkluba dibinātāji ir Ģirts Fišers-Blumbergs (komodors), Kristīne Fišere-Blumberga, Māris Kalns, Arnis Krauklis, Dzintars Blūms, un uzņemti vēl citi biedri. Vairāk par jahtklubu un tā iecerēm pastāstīja kluba valdes loceklis Māris Kalns. Viņš stāstīja gan par labiekārtošanas talkām, gan sacensībām vasarā, gan paša pieredzi zēģelēšanā.
Māris Kalns:
– Mums jahtas Engures ostā ir. Vēlējāmies radīt labākus apstākļus paši sev, kā arī piesaistīt jaunus interesentus, tāpēc dibinājām savu klubu. Vienam biedram gada maksa jahtklubā ir Ls 25, bet skolēnam – Ls 1.
Jau pirmajā jahtkluba biedru sanāksmē ir nosprausti uzdevumi, kuri būtu veicami. 26. aprīlī paredzēts rīkot pavasara talku, lai sakoptu apkārtni, labiekārtotu piestātni.
Ieceres vasarai
M. Kalns:
– Valde nolēmusi no 8. līdz 10. augustam organizēt regati uz Roņu salu. Regatei būs divi posmi; būs arī atpūtas vakara pasākums Roņu salā. Pašlaik vēl starp jahtkluba biedriem notiek aptauja par to, kā saukt regati uz Roņu salu.
Paredzēts, ka sešās vai nedaudz vairāk stundās regates dalībnieki nonāks Roņu salā. Viss atkarīgs no tā, kāda ir laiva, kāds pūtīs vējš. Pēc tam vakarā paredzēts atpūtas pasākums, bet nākamajā dienā jahtas atgriezīsies Engures ostā.
Ir arī nolemts piedalīties Latvijas Atklātā jūras burāšanas čempionāta regates organizēšanā, un 23. un 24. jūlijā regates jahtas tiks uzņemtas Engures ostā.
Jahtkluba biedri nolēmuši veidot «Engures» piemiņas balvas burāšanas regates pirmā posma uzvarētājiem. Pašlaik vēl tiek veidots balvu dizains.
Jahtkluba aktivitātēm iespēju robežās iecerēts piesaistīt Eiropas Savienības finansējumu dažādām vides sakopšanas talkām, pasākumu un regašu organizēšanai, piestātņu drošības normu garantēšanai un citām lietām. Jahtklubs ir iestājies Latvijas Zēģelētāju savienībā.
Mūsu kluba dibinātājiem jau ir pieredze burāšanā. Ģirts Fišers-Blumbergs strādā par kapteini uz pasaulē lielākā prāmja «Ulysses», kas kursē no Dublinas uz Holihedu. Viņam ir arī ļoti laba burāšanas sacensību pieredze. Savukārt Dzintars Blūms ir vairākkārtējs Latvijas čempions. Ja burātājam pārbraucieni un sacensības notiek ilgāku laiku, interesanti ir kontakti ar cilvēkiem, ar kuriem esi nonācis vienā kompānijā. Tikai braucienā var novērtēt, kāds kurš cilvēks ir. Tas, kāda ir komanda, sacensībās un arī pārbraucienā jūrā ir ļoti svarīgi.
Apmācīs jaunos zēģelētājus
M. Kalns:
– Ja tiek ievēroti visi noteiktie drošības pasākumi, burāšana nav bīstams sporta veids. Pieredze, kā pareizi katrā gadījumā rīkoties, gūstama, piedaloties regatēs, sacensībās, pārbraucienos. Zināšanas var iegūt teorētiskajos kursos. Ģirts gatavojas šādus kursus organizēt arī jahtkluba «Engure» paspārnē, lai veicinātu interesi par jūru un burāšanu. Arī mums ir interese par Engures Jūrskolu un tās audzēkņiem, sadarbība varētu būt izdevīga abām pusēm. Ceram, ka būs iespēja nopirkt buru laivas «Optimist» vai «Luč», lai puiši varētu apgūt nepieciešamos pamatus burāšanai.
Labas tradīcijas un sasniegumi
M. Kalns:
– Mana burāšanas pieredze sākās Lielupes jahtklubā, ar burāšanu sāku nodarboties 1986. gadā. Otrdienās un ceturtdienās bija treniņi, vajadzēja fiziski sagatavoties, un bija arī burāšana. Gribētāju bija daudz. Komandu sacensībām izvēlējās kapteinis. Tādējādi ne visi un ne vienmēr tikām komandā. Fiziski cilvēks sevi var pilnveidot, lai burātu, ir jābūt gribēšanai, ir jāmācās, lai saprastu kapteiņa rīkojumus un spētu tos izpildīt. Jābūt izturībai, pienākuma apziņai, jo pienākumi ir jāpilda.
Esmu bijis jahtas «Diks» komandas sastāvā. Vairākkārt esam bijuši Latvijas čempioni. Bet jahtai balvu saraksts ir ļoti liels. Jahta «Diks» atrodas Engurē, un tās īpašnieks ir Ģirts. 2007. gadā jahta «Diks» piedalījās Latvijas čempionātā, igauņu «Muhu Vaina» un «Watergate» regatē. Pēdējā «Diks» ieņēma 3. vietu, «Diks» ir pagājušā gadā čempions savā grupā. Interesanti tas, ka visus šos braucienus izturēja Ģirta dēls Toms – gan Latvijas čempionātu, kur starts bija Rīgā, bet finišs pa etapiem Pērnavā, gan «Watergate» un «Muhu Vaina» regati. Toms tikai pagājušajā gadā sāka iet skolā, bet visus šos garos posmus viņš izturēja!
Jahta «Diks» ir būvēta 1977. gadā Ščecinā (Polijā). Šīs klases (carter 30) laivas tajā laikā Latvijā iepirka iestādes un jahtklubi. «Diks» savulaik piederēja man, bet tagad to nopirka Ģirts Fišers-Blumbergs.
Šobrīd iegādāties jahtas nav problēma, piedāvājums ir plašs, vajadzīgi vien līdzekļi. Jahtas cena atkarīga no tā, vai tā ir sacensību vai atpūtas jahta, kāda tās takelāža un aprīkojums un kas to būvējis.. Ja tā ir augstas klases sacensību jahta, tad tiek izmantots augstas klases, dārgs aprīkojums. Šāda jahta ir ļoti dārga. Piemēram, Usmā tiek tirgotas jahtas, kur laivu garums ir septiņi vai astoņi metri, astoņdesmitajos gados būvētas maksā ap 10 000 eiro.
Jahtklubs «Usma» ir lielākais Latvijā – un piemērs tam, kā jahtklubu var radīt gandrīz ne no kā, vajadzīga cilvēka uzņēmība un entuziasms. Arī mēs vēlamies, lai Engurē izveidotos savs burātāju klubs ar labām tradīcijām.