Lai nu kur, bet, kā pieredze liecina, Dzirciema skoliņā rūķu (un ne tikai) uzņemšana vienmēr ir bijusi sirsnīga un jauka. Bērni – pieklājīgi, allaž atsaucīgi.
Un, kā rūķiem izdevies pārliecināties vairākos iepriekšējos gados, ļoti talantīgi – dziedoši, dejojoši, daudzus dzejoļus zinoši un teātri spēlējoši. Šogad iznāca mazliet citādi – rūķu un redakcijas darbos laiku izbrīvējām īstā darba dienā un dzirciemnieki jau ar nožēlu brīdināja, ka diemžēl koncertu saorganizēt neizdošoties. Bet vai tad rūķi pirmo reizi ar… dāvanām pie bērniem ciemos brauc. Dāvaniņas – mašīnā, ar dziesmām, rotaļām azotē, devāmies lūkot, kā skolā svētki nosvinēti un kas te jaunā gadā jauns. Jāpiebilst, ka dāvaniņu šoreiz bija izdevies sagādāt tik daudz, ka ar vienu mašīnu nepietika – vajadzēja divas…
Rotaļās un dziesmās
Skolas zālītē bērnus sapulcināja īpašs zvans, jo redakcijas rūķus, kā izrādījās, te jau bija gaidījuši un pat priekšnesumu sagatavojuši. Taču visu pirms, rūķi – Ivonna un Agita – bērnus un arī skolotājus izkustināja un veda rotaļās. Kopīgi izdziedāja ne tikai vēl nepiemirstās Ziemassvētku dziesmas akordeona skaņu pavadījumā, bet arī izspēlēja visiem labi zināmās rotaļas, kā «Kas dārzā», «Man krustmātei reiz bija…» u.tml. Protams, neizpalika arī pantiņu skaitīšana un dāvaniņu dalīšana. Bet noslēgumā bērni sabraukušajiem viesiem nodemonstrēja pamācošu ludziņu iz latviešu folkloras apcirkņiem un vēl pie visa – arī sātīgi, jo sātīgi pabaroja skolas ēdnīcā.
Par izstādi un pošanos uz Vāciju
To, ka bērni te – Dzirciemā – ir sportiski un darbīgi, dziedāt un dejot varoši, esam novērojuši jau arī iepriekš, bet, kā izrādās, Dzirciemā ir arī savi kokapstrādes talanti. Tieši šobrīd no Pētera baznīcas Rīgā mājup uz Dzirciemu ceļo skolēnu darbi, kas ikgadējās akcijas «Nāc līdzas!» ietvaros, tika izvēlēti lielajai valsts izstādei. Skolas direktora vietniece Dzintra Novika uzsver, ka skolā tas esot tas īpaši pozitīvais – šeit tiešām iemācot darīt dažādus darbiņus un skolotāju Anda Jēkobsona un Raimonda Dukāta vadībā tiešām tiekot izkopti talanti. Skolēni gatavojot gan interesantas koka spēles, piemēram, lielizmēra Riču-Raču un dambreti, gan mēbeles. Uztapis arī sienas pulksteni, kas rotā skolotāju istabu. Un tiek īstenotas daudzas citas interesantas idejas. Lai skolēniem būtu pamudinājums darboties, skolotāji izviesuši sistēmu, ka, apgūstot amatu, audzēkņi veido arī tādus kā kvalifikācijas darbus, kas gan neesot šajā izglītības programmā obligāta prasībā, tomēr, gatavojot savu "diplomdarbu", bērni strādā ar lielu aizrautību.
Lai gūtu jaunas idejas arī pedagogu darbā, skola iesaistījusies arī projektā «Comenius» programmas ietvaros. Tas dod iespēju, ka gan bērni, gan skolotāji iepazīs, kā dzīvo, strādā un mācās skolotāji un bērni citās Eiropas valstīts. Projektā «Iepazīsti sevi, iepazīsti citus» iesaistījušās skolas no Latvijas, Dānijas, Beļģijas, Polijas, Anglijas un Vācijas. Jau nākamajā nedēļā daži Dzirciema speciālās internātskolas pārstāvji dosies pieredzes apmaiņā uz Brēmeni Vācijā, bet oktobrī pabijuši līdzīgā mācību iestādē Beļģijā.
Beļģijā māca dzīvot
Kā par pieredzēto Beļģijā stāsta skolotāja Ilze Cukanova, kas ir projekta Latvijas puses koordinatore, viena no atšķirībām tur esot, protams, materiālais nodrošinājums, otra – tas, ka tur īpaši tiekot domāts par sagatavošanu ikdienai. "Arī šajā skolā ir profesionālā apmācība un bērni apgūst galdnieka, pavāra palīga, metālapstrādes asistenta un mūrnieka amatu, bet atšķirībā no līdzīgām skolām te Latvijā viņus lielākoties izglīto nozares speciālisti, nevis skolotāji. Piemēram, ar bērniem strādā pārtikas tehnologi," stāsta I. Cukanova. Tāpat arī skolēniem Beļģijā ir iespēja izmantot apgūtās zināšanas praksē: "Kā novērojām, bērni paši gatavo pusdienas un ne tikai sev un savas skolas audzēkņiem, bet arī blakus esošā dienas centra apmeklētājiem un sākumskolas audzēkņiem," uzsver skolotāja. Savukārt to, kas tapis metālapstrādes stundās, ir iespējams arī iegādāties, bet topošie mūrnieki, gada laikā pie skolas esošā angārā pat uzbūvē māju, kas gan pēc tam tiekot nojaukta. Tāpat stundās bērni mācās tādas dzīvei noderīgas lietas, kā piemēram, kā maksāt rēķinu, kā iegādāties automašīnu vai izmantot sadzīves tehniku un tamlīdzīgi. I. Cukanova uzsver, ka šo pieredzi būtu tiešām lietderīgi pārņemt, jo ne tikai speciālajās, bet arī vispārizglītojošās skolās, bērnus ne vienmēr pietiekoši sagatavo patstāvīgai dzīvei. Viens ir mācīties, piemēram, matemātiku, algebru, cits – saprast to, kas, piemēram, rakstīt kases čekā u.tml.
Piesaista Eiropas līdzekļus
Bet, kā uzsver gan Dz. Novika, gan I. Cukanova, jo īpaši pašiem sev uz pleca gribas uzsist par skolai saņemto atbalstu Eiropas Sociālā fonda finansētajā projektā. "Vērtējot pa punktiem, projektā esam savākuši teju maksimālo skaitu," ne bez lepnuma balsī uzsver I. Cukanova. Projekta ietvaros visdažādākajām skolas vajadzībā tiks kopumā saņemti 70 000 lati. Ar šo naudiņu plānots uzlabot un papildināt ne tikai materiālo bāzi, bet arī uzsākt jaunu profesionālās apmācības programmu «Pavāra palīgs». Tāpat bērniem būs apmaksātas ārpusskolas aktivitātes divu gadu garumā, kas, kā atzīst Dz. Novika, ir būtisks atvieglojums, un jau februārī plānots visiem doties uz Kara muzeju. "Ja braucam visi – tie jau ir divi pilni autobusi," uzsver skolotāja, un piebilst, ka šajos apstākļos, kad finansējuma dēļ skola sestdienās, svētdienās ir slēgta, kaut kur izbraukt var būt visai pagrūti…
Savukārt pašu skolas izskatu plānots uzlabot «ERAF» projekta ietvaros – tiks veikta renovācija.
Īsāk sakot – Dzirciemā gan bērni, gan skolotāji ir malači, un rūķiem te iegriezties vienmēr prieks.