Dažādas cenas vīriešu un sieviešu matu griešanai ir diskriminējošas

Lai samazinātu patērētāju iespēju tikt diskriminētiem viņu dzimuma, rases vai etniskās piederības dēļ, Labklājības ministrija (LM) izstrādājusi grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā. Tādējādi tiks pārņemtas vairākas Latvijai saistošas Eiropas Savienības tiesību normas vienlīdzīgas attieksmes nodrošināšanai.

Lai samazinātu patērētāju iespēju tikt diskriminētiem viņu dzimuma, rases vai etniskās piederības dēļ, Labklājības ministrija (LM) izstrādājusi grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā. Tādējādi tiks pārņemtas vairākas Latvijai saistošas Eiropas Savienības tiesību normas vienlīdzīgas attieksmes nodrošināšanai.

Kā informēja Labklājības ministrijas Komunikācijas departamenta direktore Vineta Bērziņa, LM sagatavotie likuma grozījumi aizsargās patērētājus, ja tie no preču pārdevēju un pakalpojumu sniedzēju puses saskarsies ar atšķirīgu attieksmi pret sevi, salīdzinot ar citiem patērētājiem.
Ja pastāvēs aizdomas, ka attiecīgais patērētājs ir diskriminēts, preces pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam būs jāpierāda, ka viņš pret šo personu attiecies tāpat kā pret klientiem ar pretējo dzimumu, citu rasi vai etnisko piederību.
Plānotās izmaiņas, iespējams, ietekmēs tādas ikdienišķas lietas kā cenu lapas frizētavās un skaistumkopšanas salonos. Pēc tam, kad grozījumi būs stājušies spēkā, būs aizliegts, piemēram, pie tirdzniecības vietām izlikt zīmes, kas aizliedz veikalā ieiet ar bērnu ratiņiem. Saskaņā ar statistikas datiem galvenokārt sievietes aprūpē mazus bērnus, tādēļ šāds aizliegums ir diskriminējošs pret sievietēm kā pircējām.
Plānots, ka patērētāji šīs savas tiesības varēs aizstāvēt ar Tiesībsarga palīdzību vai vēršoties tiesā.
Grozījumus likumā 4. martā apstiprināja valdība. Par tiem vēl būs jālemj Saeimai.
Savukārt Tiesībsarga biroja Informācijas un komunikācijas daļas Sabiedrisko attiecību speciāliste Laura Brance norādīja, ka Tiesībsarga birojā joprojām tiek saņemta informācija par gadījumiem, kas skar dzimumu līdztiesības jautājumus. Nenoliedzami, augstu vērtējama Eiropas Savienības direktīvu normu iestrādāšana Latvijas likumos, kas mazinās iespēju personai tikt diskriminētai dzimuma, rases vai etniskās piederības dēļ. Taču reālā situācija liecina, ka šādas problēmas preču un pakalpojumu jomā joprojām pastāv, bet efektīva patērētāju aizsardzības mehānisma vēl nav.
Arī Tiesībsarga birojā saņemtie iesniegumi apliecina, ka joprojām daļa Latvijas sabiedrības ikdienā saskaras ar diskrimināciju iepērkoties vai saņemot pakalpojumus. Piemēram, pārkāpumi konstatēti publiskajā pirtī, kur vīriešiem un sievietēm noteikta atšķirīga samaksa, kā arī nevienlīdzīgi atšķirīgas pirts apmeklējuma dienas, kas kādu no dzimumiem nostāda neizdevīgā situācijā. Saņemta sūdzība arī par to, ka valsts kompensējamo medikamentu sarakstā iekļautas zāles osteoporozes ārstēšanai sievietēm, taču nav nodrošināti ekvivalenti medikamenti vīriešiem. Tāpat saņemta informācija par gadījumiem, kad tautības dēļ bez pamatota iemesla pircējiem atteikts noformēt preču iegādi līzingā.
Latvijā no 2007. gada 21. decembra ir saistoša Eiropas Padomes Direktīva 2004/113/EK, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu. Diemžēl šīs direktīvas prasības nav pilnībā iestrādātas normatīvajos aktos un nav izstrādāts efektīvs aizsardzības mehānisms personām, kas nav saņēmušas preci un pakalpojumu diskriminācijas dēļ.
Šobrīd konkrētās situācijas Tiesībsargs var risināt ar ieteikumu preces pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam, aicinot nepamatoti neaizskart personas, kā arī sniegt preces un pakalpojumus bez diskriminējošiem ierobežojumiem. Tāpat atzinumos tiek norādīts uz sekām, kas saistībā ar direktīvu neieviešanu rodas atbildīgajām valsts personām, kā arī akcentēts Eiropas Kopienu tiesībās iestrādātais tiesību aizsardzības mehānisms.
Tiesībsarga biroja eksperti augustu vērtē 4. martā Ministru kabinetā apstiprinātos grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas noteiks vienlīdzīgas attieksmes nodrošināšanu pret patērētāju atkarībā no tā dzimuma, rases vai etniskās piederības. Eksperti uzsver arī efektīva aizsardzības mehānisma nozīmīgumu. Ikvienā gadījumā, kad persona saskaras ar diskrimināciju iepērkoties vai saņemot pakalpojumus, jābūt skaidram mehānismam, kā iespējams aizstāvēt savas tiesības. Ir sevišķi svarīgi, lai šādas izmaiņas normatīvajos aktos stātos spēkā pēc iespējas ātrāk un likumu ieviesēji tās efektīvi piemērotu praksē, uzsver speciālisti.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *