Baltijas valstis «Rail Baltica II» izpētes sāks šogad

Latvija iepirkumu starptautiskā dzelzceļa projekta «Rail Baltica II» izpētei plāno izsludināt tuvāko nedēļu laikā un paredzams, ka visas Baltijas valstis izpēti sāks šogad. Tas tika pausts trešdien, 9. janvārī, «Rail Baltica II» starptautiskās darba grupa sanāksmes, kurā piedalījās Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Polijas, kā arī Eiropas Komisijas pārstāvji, laikā, Rīgā.

Latvija iepirkumu starptautiskā dzelzceļa projekta «Rail Baltica II» izpētei plāno izsludināt tuvāko nedēļu laikā un paredzams, ka visas Baltijas valstis izpēti sāks šogad.

Tas tika pausts trešdien, 9. janvārī, «Rail Baltica II» starptautiskās darba grupa sanāksmes, kurā piedalījās Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Polijas, kā arī Eiropas Komisijas pārstāvji, laikā, Rīgā. Sanāksmē iesaistīto valstu pārstāvji apmainījās ar detalizētu informāciju par šā brīža aktualitātēm turpmākās detalizētās izpētes organizēšanā.

Šis būs jau otrais izpētes posms, un viens no tā galvenajiem uzdevumiem ir veikt līnijas trases sasaisti ar teritoriju plāniem un noteikt maršruta precīzu novietojumu, vienlaikus nodrošinot trases savienojumu ar starptautisko lidostu «Rīga», Rīgas ostu, kā arī, izvērtējot iespēju novirzīt kravas no pilsētas centra.

Igaunijā jau ir noticis iepirkums, kurā, neskatoties uz lielu sākotnējo interesi, pieteicās tikai divi pretendenti, jo, kā atzinuši citi, sagatavošanās laiks bija īss, bet riski – lieli. Lētākais no izpētes piedāvājumiem ticis noraidīts, jo uzņēmumam bijis nodokļu parāds, savukārt uzvarētājs ir Igaunijas kompāniju konsorcijs. Līguma noslēgšanai vēl ir vajadzīgs Igaunijas valdības akcepts, kā arī aptuveni 10 milj. EUR papildu piešķīrums no valsts budžeta, par ko Igaunijas valdība lems šā gada 17. janvārī.

Lietuva pagaidām nevar uzsākt šādu izpēti, jo tās tiesību aktos, kas bija pieņemti vēl līdz Lielbritānijas uzņēmuma AECOM īstenotās izpētes veikšanai, «Rail Baltica II» trase tika noteikta caur Šauļiem, nevis Paņevežu, kā to paredz AECOM izpētes rezultāti. Līdz ar to Lietuva ir uzsākusi nepieciešamās procedūras, lai šos lēmumus mainītu, taču rezultāts ir sagaidāms vien šā gada novembra vidū.

Tika apspriests arī jautājums par to, kā visu triju Baltijas valstu starpā koordinēt izpētes jautājumā par robežšķērsošanas punktu noteikšanu un kādas procedūras būtu veicamas, lai šo punktu koordinātes juridiski nostiprinātu.

Igaunijas pārstāvji informēja arī par Baltijas valstu «Rail Baltica II» kopuzņēmuma izpētes gaitu un Dānijas pieredzi, īstenojot starptautiskus transporta infrastruktūras projektus – izpētes veicējs Baltijas valstīs strādājošs advokātu birojs «TRINITI» noslēguma ziņojumu sagatavos līdz šī gada janvāra beigām. Puses pieskārās arī jautājumam par iespējamo kopuzņēmuma un Polijas institūciju sadarbību.

Darba grupa «Rail Baltica II» attīstīšanai tika izveidota 2011. gada nogalē. Latviju tajā pārstāv Satiksmes ministrijas (SM) Dzelzceļa departamenta direktors Jānis Eiduks un SM valsts sekretāra vietniece Ilze Aleksandroviča. Kopš 2012. gada aprīļa grupas darbā ir iesaistījusies arī Polija, bet septembrī tai pievienojās Somija. Darba grupas sanāksmēs piedalās arī Eiropas Komisijas pārstāvji.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *