Aicinājums uz koncertu

Šo sestdien, 3. aprīlī 14.00 Tukuma rajona skolotāju koris «Vanema», Jelgavas kamerorķestris, vokālā grupa «Schola Cantorum», solisti – Gunta Davidčuka (soprāns), Santa Kokina (alts), Mārtiņš Zvīgulis (tenors), Armands Siliņš (baritons) un diriģents Aigars Meri aicina uz koncertu Tukuma evaņģēliski luteriskajā baznīcā. Tiks atskaņots slavenā 18. gadsimta austriešu komponista Jozefa Haidna darbs «Mūsu Pestītāja pēdējie septiņi vārdi pie krusta». Ieeja koncertā – bez maksas.

Šo sestdien, 3. aprīlī 14.00 Tukuma rajona skolotāju koris «Vanema», Jelgavas kamerorķestris, vokālā grupa «Schola Cantorum», solisti – Gunta Davidčuka (soprāns), Santa Kokina (alts), Mārtiņš Zvīgulis (tenors), Armands Siliņš (baritons) un diriģents Aigars Meri aicina uz koncertu Tukuma evaņģēliski luteriskajā baznīcā. Tiks atskaņots slavenā 18. gadsimta austriešu komponista Jozefa Haidna darbs «Mūsu Pestītāja pēdējie septiņi vārdi pie krusta». Ieeja koncertā – bez maksas.

Ļoti skaista un savulaik arī ļoti populāra mūzika

Kā, aktīvi mēģinot un gatavojoties koncertam, pastāstīja diriģents A. Meri, šo skaņdarbu, ko pirms Lieldienām būs iespējams noklausīties tukumniekiem, Jozefs Haidns rakstīja kā pasūtījuma darbu Kadisas pilsētas katedrāles mācītājam un šī mūzika tika īpaši radīta Lielās Piektdienas dievkalpojumam. Pirmatskaņojuma laikā visi logi tika aizklāti ar melniem aizkariem, baznīcu izgaismoja tikai viens centrālais gaismeklis un deviņas skaņdarba daļas mijās ar mācītāja runas fragmentiem. "Pirmatskaņojuma izpildīja stīgu orķestris. Taču skaņdarbs ieguva tādu milzīgu popularitāti visā Eiropā, ka Haidna izdevēji sāka viņu mudināt izveidot skaņdarba pārlikumus," stāsta A. Meri. Tika izveidoti pārlikumi klavierēm, stīgu kvartetam (lai mūzika būtu pieejama arī mājas muzicēšanas apstākļos). "Bet Tukumā tiks atskaņota skaņdarba oratorijas versija, kas tapa, Haidnam atgriežoties no Londonas pēc viņa slaveno «Londonas simfoniju» pirmatskaņojuma. Haidns tika uzaicināts uz Vācijas pilsētu Pasavu, kuras Domā bija tolaik lielākās ērģeles Eiropā un kur par mūzikas dzīves vadītāju strādāja Jozefs Frīberts, kurš bija aranžējis «Septiņus vārdus» korim, orķestrim un solistiem. Haidns ieceri atzina par labu esam un apņēmās izveidot skaņdarba ceturto – oratorijas versiju, kas tad arī skanēs Tukumā."

Tas ir kas īpašs!

Šajā koncertā, atklāj A. Meri, būs arī kas īpašs. Vispirms jau iespēja dzirdēt, kā uzstājas šī gada Lielās mūzikas balvas ieguvēja Gunta Davičuka, kā arī skanējumu papildinās gregoriskie dziedājumi, kurus izpildīs «Schola Cantorum» Guntara Prāņa vadībā. Un, protams, tā ir iespēja dzirdēt un arī redzēt, kā šajā – augstās mākslas laukā – spēj iejusties un līdzi turēt pašmāju ļaudis, koris «Vanema», kas gan ir pašdarbības kolektīvs.

Un vēl – A. Meri tukumniekus aicina uz vēl kādu īpašu muzikālu pasākumu Rīgā – 30. maijā Nacionālajā operā notiks atjaunotā «Nabuko» izrāde ar izcilā baritona Samsona Izjumova piedalīšanos. "Tā būs viņa jubilejas izrāde – māksliniekam apritēs 60 gadi," stāsta šīs izrādes diriģents A. Meri. "Pēc pirmizrādēm bija sajūta, ka Latvijas opermīļi bija noilgojušies pēc šīs Verdi agrīnās operas, kurā jūtamas vēl Verdi priekšgājēju – Rosīnī, Doniceti un Merkadentes – daiļrades ietekme. Lielisku melodiju gūzma, patoss un klasiska režija (Guntis Gailītis), manuprāt, uzrunāja klausītājus," par pirmizrādes iespaidiem stāsta A. Meri. Bet par kritiķu atsauksmēm diriģents ironiski piebilst: "Vienā dienā ar «Nabuko» pirmizrādi norisinājās Latviešu Jaunās mūzikas festivāla noslēguma koncerts, līdz ar to kritiķu pulki bija devušies uz Lielo ģildi, kur notika vairāki pirmatskaņojumi… Bet publikas atsaucība bija nedalīta – aplausi jau pēc uvertīras, jauno solistu veiksmīgas debijas. Tā kā – tas ir jāredz arī tukumniekiem!"

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *