lat.mixnews.lv

43% Latvijas iedzīvotāju pēdējā laikā novērojuši cenu kāpumu

No nākamā gada sākuma Latvijā tiks ieviesta vienotā Eiropas Savienības valūta – eiro, taču uzņēmējiem, lai patērētāji pie jaunās valūtas varētu pierast, cenas gan latos, gan eiro jānorāda jau no šā gada 1. oktobra. Vienlaikus sabiedrībā pastāv reālas bažas, vai Finanšu ministrijas akcija «Godīgs eiro ieviesējs» reāli darbosies.

No nākamā gada sākuma Latvijā tiks ieviesta vienotā Eiropas Savienības valūta – eiro, taču uzņēmējiem, lai patērētāji pie jaunās valūtas varētu pierast, cenas gan latos, gan eiro jānorāda jau no šā gada 1. oktobra. Vienlaikus sabiedrībā pastāv reālas bažas, vai Finanšu ministrijas akcija «Godīgs eiro ieviesējs» reāli darbosies un vai uzņēmēji, tuvojoties eiro ieviešanai, patiešām īstenos godprātīgu komercpraksi. To, ka cenas kāpušas gan pārtikas, gan nepārtikas precēm jau tagad, novērojuši 43% Latvijas iedzīvotāju, noskaidrots Sabiedriskās domas un tirgus izpētes centra (SDTIC) veiktajā aptaujā.

Savukārt krietni mazāks skaits — 18% aptaujāto — cenu kāpumu ir pamanījuši tikai pārtikas precēm, bet 3% – tikai nepārtikas precēm. Gandrīz trešdaļa jeb 32% Latvijas iedzīvotāju cenu kāpumu ne pārtikas, ne cita veida precēm pagaidām nav ievērojuši.

“Aizvien straujākiem soļiem tuvojas eiro ieviešana Latvijā, un aizvien biežāk parādās arī ziņas par gadījumiem, kad tirgotāji, lai cenas vēlāk izskatītos “skaisti” eiro, cenas latos un santīmos tiek paaugstinātas jau tagad. Lielākoties uzņēmēji gan noliedz, ka cenu palielināšanai ir jebkāda saistība ar eiro ieviešanu, jo tas, galu galā, neliecinātu par godīgu komercpraksi, tomēr to, ka preces un pakalpojumi neilgi pirms valūtu nomaiņas palikuši dārgāki, nevar neievērot,“ stāsta SDTIC projektu vadītāja Laura Pētersone.

Latvijā eiro tiks ieviests ar 2014. gada 1. janvāri, taču cenu atspoguļošanai gan latos, gan eiro, jānotiek jau no šā gada oktobra sākuma.

SDTIC aptauja tika veikta no 26. augusta līdz 1. septembrim ar interneta starpniecību aptaujājot 957 Latvijas iedzīvotāju no dažādiem reģioniem, vecumā no 18 līdz 66 gadiem. Šādas aptaujas SDTIC veic regulāri, reizi mēnesī apzinot iedzīvotāju noskaņojumu un attieksmi sabiedriski aktuālos un nozīmīgos jautājumos.

SDTIC ir sabiedriskās domas un tirgus izpētes organizācija, kas nodrošina plaša spektra kvalitatīvu un kvantitatīvu pētījumu plānošanu, realizāciju un datu analīzi, meklējot atbildes uz sabiedriski un ekonomiski nozīmīgiem jautājumiem, kā arī nodrošinot tirgus izpēti komersantiem.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *