17. novembrī atklās Dienvidu tiltu

17. novembrī satiksmei svinīgi atklās Dienvidu tiltu un trīs līmeņu estakādes pāri Krasta un Maskavas ielai – pusotru mēnesi pirms paredzētā nodošanas termiņa. Pēc neatkarības atgūšanas Dienvidu tilts ir vērienīgākā un komplicētākā būve Latvijas vēsturē. Gājējiem tilts būs atvērts no 18.00, transporta satiksmei – vēl pirms pusnakts.

17. novembrī satiksmei svinīgi atklās Dienvidu tiltu un trīs līmeņu estakādes pāri Krasta un Maskavas ielai – pusotru mēnesi pirms paredzētā nodošanas termiņa. Pēc neatkarības atgūšanas Dienvidu tilts ir vērienīgākā un komplicētākā būve Latvijas vēsturē. Gājējiem tilts būs atvērts no 18.00, transporta satiksmei – vēl pirms pusnakts.

Kā liecina informācija Rīgas domes mājas lapā internetā, Dienvidu tilta atklāšanas ceremonijā 17. novembrī tiltu iesvētīs trīs Latvijas lielāko reliģisko konfesiju pārstāvji: Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags, Visaugsti svētītais Rīgas un visas Latvijas Metropolīts Aleksandrs un Latvijas Romas katoļu baznīcas kardināls Jānis Pujats. Pēc tilta iesvētīšanas Rīgas domes priekšsēdētājs Jānis Birks un a/s «Dienvidu tilts» padomes priekšsēdētājs atklās jauno tiltu, pārgriežot lentu. Uz tilta atklāšanu aicinātas Latvijas augstākās amatpersonas, Rīgas domes deputāti, vēstnieki, celtniecības procesā iesaistītie sadarbības partneri, lielāko uzņēmumu pārstāvji, viedokļu līderi, mediju pārstāvji, kā arī citi lūgtie viesi.

Par godu Dienvidu tilta atklāšanai un Latvijas valsts neatkarības 90. gadadienai, 17. un 18. novembrī, iestājoties tumsai, tiltam tiks iedegts svētku apgaismojums. Dienvidu šķērsojuma pirmā kārta – tilts pāri Daugavai un estakādes pāri Krasta un Maskavas ielai – satiksmei tiks atklāta līdz 17. novembra pusnaktij, savukārt gājējiem tilts būs atvērts jau ātrāk – no 18.00. Rīgas domes mājas lapā www.riga.lv ir iespēja iepazīties ar Dienvidu tilta satiksmes shēmu, kāda tā būs pēc tilta atklāšanas.

"Dienvidu šķērsojums ir vērienīgākais satiksmes infrastruktūras objekts, ko pēdējās desmitgadēs ir īstenojusi Rīgas pilsēta. Jauns tilts un pievadceļi satiksmes organizēšanai Rīgā bija vitāli nepieciešams, jo pilsēta attīstās un arvien augošā satiksmes intensitāte prasa drosmīgu risinājumu. Tilta būvniecība bija sarežģīts un dažādu mītu apvīts process, taču es ar pilnu pārliecību varu teikt, ka arī turpmāk satiksme būs viena no pašvaldības galvenajām prioritātēm," Rīgas domes priekšsēdētājs sacījis Jānis Birks.

Jāpiebilst, ka 12. novembrī valsts komisija pieņēma ekspluatācijā Dienvidu šķērsojuma pirmo kārtu bez iebildumiem. Arī rezultāti pēc tilta slogošanas, kas notika šī gada 24. oktobrī, apliecina, ka tiltu var ekspluatēt ar ikdienas satiksmes slodzēm.

"Esmu lepns, ka tieši dienu pirms Latvijas valsts 90. gadadienas, varam savai pilsētai pasniegt īpašu dāvanu – Dienvidu tiltu – piekto Rīgas tiltu pāri Daugavai. Lielus tiltus pasaulē neceļ bieži, tāpēc būvniekiem tas ir liels gods un izaicinājums. Tikai dienu no dienas saspringtā darbā mēs spējām pabeigt Dienvidu tiltu un estakādes pāri Maskavas un Krasta ielai pusotru mēnesi pirms paredzētā nodošanas termiņa. Esam guvuši nenovērtējamu pieredzi startam citos būvniecības projektos – tai skaitā starptautiskos," uzsvēris a/s «Dienvidu tilts» padomes priekšsēdētājs Guntis Rāvis.

Par Dienvidu tiltu

Dienvidu šķērsojuma 1. kārta ietver tiltu pāri Daugavai un estakādes pāri Krasta un Maskavas ielai. Tiltam ir trīs satiksmes joslas katrā virzienā, veloceliņš un gājēju ietve katrā pusē. Dienvidu tilts ir 803 m garš un 34,28 m plats. Atļautais braukšanas ātrums uz tilta būs 70 km/h.

Dienvidu tilta uzdevums ir nodrošināt satiksmi starp Pārdaugavas dienvidrietumu daļu un Rīgas labā krasta rajoniem – Latgales un Vidzemes priekšpilsētu, Ziemeļu rajonu – nešķērsojot pilsētas centru un tādējādi mazinot satiksmes sastrēgumus. Tāpat tilts ļaus apiet pilsētas centru tranzīta satiksmei virzienā uz Jelgavu, Bausku, Ogri, Siguldu, Saulkrastiem, Vecmīlgrāvi un Carnikavu. Jaunais tilts dos iespēju samazināt transporta plūsmu Krasta ielā un 11. novembra krastmalā, kā arī pār Salu tiltu.

Saskaņā ar Rīgas domes lēmumu Dienvidu tilta būvniecības pasūtītājs ir Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments. Tilta skiču projektu galvenā projektētāja vadībā Georgija Rusinova vadībā izstrādāja SIA «Tiltprojekts». Tilta konstrukcijas tā saucamo šprengeļu jeb mazo vanšu tilta sistēmu radīja Sanktpēterburgas projektēšanas institūts «Institut Giprostroimost Sankt-Peterburg» galvenā inženiera Igora Koļuševa vadībā. Tilta galvenais arhitekts ir Ingurds Lazdiņš no projektēšanas grupas «Arhitektonika».

Tilta celtniecības ģenerāluzņēmējs ir a/s «Dienvidu tilts», kurā apvienojušās sešas vadošās Latvijas celtniecības kompānijas, kuras ir specializējušās tieši tiltu izbūves darbos un kuru darbinieki ir savas nozares profesionāļi ar ilgstošu darba pieredzi gan Latvijā, gan ārvalstīs. Tās ir: SIA «Skonto būve», a/s «Latvijas tilti», a/s «BMGS», SIA «Tilts», SIA «Rīgas tilti» un SIA «Viadukts».

Dienvidu tilta būvniecība tika uzsāka 2004. gada novembrī.

Dienvidu šķērsojuma pirmās kārtas projektēšanas un būvniecības izmaksas ir 85,5 miljoni latu ar PVN (bez iepriekšējo gadu inflācijas un samaksas par finanšu piesaisti). Dienvidu tilta būvniecības izmaksas kopā ir 35,4 miljonu latu ar PVN, bet estakāžu būvniecība izmaksāja 17,5 miljonu latu ar PVN.

Svarīgas laika zīmes

* 2002. gadā Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments sāk īstenot Dienvidu tilta projektu, izstrādājot projektēšanas uzdevumu Dienvidu tilta trasei no Vienības gatves Daugavas kreisajā krastā līdz Slāvu rotācijas aplim Daugavas labajā krastā.
* Pēc 2002. gadā sarīkotā plenēra par Dienvidu tilta arhitektūras un konstruktīvajiem risinājumiem tilta arhitektūras un dizaina izstrādi uztic projektēšanas grupai «Arhitektonika».
* 2003. gadā apstiprina Dienvidu tilta trases skiču projektu, kura galvenais projektētājs ir SIA «Tiltprojekts».
* 2004. gada martā Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments paraksta līgumu par Dienvidu tilta pirmās kārtas būvniecību ar a/s «Dienvidu tilts», kuru izvēlas starptautiskā konkursā.
* Dienvidu tilta būvniecību svinīgi sāk 2004. gada novembrī, un pirmais darbs ir tilta balstu izbūve upes krastos. Savukārt tilta balstus upes ūdens daļā sāk būvēt pēc pavasara palu beigšanās.
* 2005. gadā Rīgas dome un a/s «Dienvidu tilts» paraksta līgumu ar Vācijas banku «Deutsche Bank AG» par Dienvidu tiltam nepieciešamā finansējuma piesaisti.
* 2005. gada oktobrī pēc senas tiltu būvētāju tradīcijas notiek Dienvidu tilta balstu iesvētīšana, ko īsteno Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags, Latvijas Pareizticīgo baznīcas metropolīts Aleksandrs un Jelgavas Metropolijas Romas katoļu baznīcas bīskaps Antons Justs.
* 2005. gada novembrī sāk Dienvidu tilta labā krasta tilta pieejas estakāžu būvniecību.
* 2005. gada decembrī pabeidz Dienvidu tilta desmit balstu izbūvi. Darbu paveic plānotajā termiņā un labā kvalitātē.
* 2006. gada janvārī a/s «Dienvidu tilts» saņem pirmās tilta laiduma metāla konstrukcijas, kuras piegādā Krievijas AS «Voroņežstaļmost». Tilta laiduma konstrukcijas veidos tilta karkasu, uz kura vēlāk tiks izbūvēta brauktuve, ietves, margas u. c.
* 2006. gada maijā sāk samontēto tilta laiduma konstrukciju uzbīdīšanu tilta balstiem.
* 2007. gada 11. janvārī pabeidz Dienvidu tilta laiduma konstrukcijas uzbīdīšanu pāri balstiem, savienojot Daugavas labo un kreiso krastu.
* 2007. gada martā Dienvidu tiltu nolaiž uz patstāvīgiem balstiem.
* 2007. gada maijā pabeigta vairāk nekā puse Dienvidu tilta un estakāžu izbūves darbu.

* 2007. gada oktobrī pabeidz Dienvidu tilta vanšu montāžu.

* 2008. gada jūnijā pabeigta tilta braucamās daļas, gājēju ietvju un veloceliņu betonēšana.

* 2008. gada augustā veic estakāžu pāri Krasta un Maskavas ielai pārbaudi ar noslogojumu. Rezultāti rāda izcilus rādītājus – lielāku noturību nekā projektētā.

* 2008. gada augustā uzsāk Dienvidu tilta brauktuves seguma asfaltēšanu.

* 2008. gada septembrī transporta kustībai atklāj četras no sešām Dienvidu tilta estakādes pāri Maskavas un Krasta ielai.

* 2008. gada 24. oktobrī veic Dienvidu tilta slodzes pārbaudi. Rezultāti rāda, ka tiltu var ekspluatēt ar ikdienas satiksmes slodzēm.

* 2008. gada 12. novembrī valsts komisija pieņem ekspluatācijā Dienvidu šķērsojuma pirmo kārtu.

* 2008. gada 17. novembrī Dienvidu tilta svinīgā atklāšana.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *