Attēlam ir ilustratīva nozīme Avots: https://www.visc.gov.lv/lv

Valdība apstiprina Valsts aizsardzības mācības ieviešanu un 12. klases skolēnu tiesības šogad nekārtot monitoringa darbus

Šī gada 16. aprīlī Ministru kabinets pieņēmis grozījumus vispārējās vidējās izglītības standartā, nosakot, ka monitoringa darbu kārtošana eksaktajos mācību priekšmetos 12. klases skolēniem šogad nav obligāta, savukārt no 2024. gada 1. septembra vidējās izglītības programmā iekļauta obligāta Valsts aizsardzības mācības īstenošana.

No 2025./2026. mācību gada vidusskolēniem būs jākārto centralizētais eksāmens kādā no eksaktajiem mācību priekšmetiem, tādēļ, gatavojoties šim eksāmenam, vidusskolās tiek organizēts monitoringa darbs dabaszinībās vispārīgajā apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā optimālajā apguves līmenī. Ņemot vērā, ka šī gada 12. klases skolēni uzsāka vispārējās vidējās izglītības programmas apguvi laikā, kad monitoringa darbs vidējās izglītības standartā nebija iekļauts, viņiem monitoringa darbs šajā mācību gadā nav obligāts.

Monitoringa darba mērķis ir iegūt objektīvus datus par mācību satura apguves kvalitāti, tādēļ tā rezultāts neietekmēs skolēnu mācību sasniegumu rezultātus un monitoringa darbiem nepiemēros valsts pārbaudes darbos noteikto minimālo kopvērtējuma procentu slieksni. Skolēni, kuri būs veikuši monitoringa darbu 2023./2024. vai 2024./2025. mācību gadā un saņēmuši tajā vērtējumu, varēs izvēlēties – kārtot vai nekārtot eksāmenu minētajos mācību priekšmetos. Savukārt tie skolēni, kuri kārtos augstākā līmeņa eksāmenu bioloģijā, ķīmijā vai fizikā, monitoringa darbu dabaszinībās vispārīgajā apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā optimālajā apguves līmenī 2023./2024. vai 2024./2025. mācību gadā var nekārtot.

Apstiprinātie grozījumi vienlaikus paredz Valsts aizsardzības mācības (VAM) ieviešanu vispārējās vidējās izglītības programmās no 2024. gada 1. septembra. VAM būs viens no Veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomas pamatkursiem, tā apguve notiks 8 mācību stundas vienu dienu mēnesī divus secīgus mācību gadus, paredzot kursa apgūšanai 112 mācību stundas. VAM iekļaušanai mācību stundu plānā izglītības iestādes varēs izvēlēties vienu no diviem risinājumiem – īstenot VAM ārpus skolēnu slodzes vai samazināt mācību stundu apjomu citos mācību priekšmetu kursos par 20 procentiem, iekļaujot VAM normatīvajos aktos noteiktajā mācību slodzē.

Šāds variants VAM īstenošanai izvēlēts, lai saglabātu izglītības iestāžu vadītājiem tiesības pašiem izvērtēt iespējas stundu skaita samazināšanai kursos, jo katrā izglītības iestādē, ņemot vērā padziļināto kursu piedāvājumu, tiek veidoti mācību plāni ar atšķirīgu stundu skaitu. Samazinot stundu skaitu kādam no kursiem, izglītības iestādei jāievēro un jāsabalansē skolēnu slodze un, izmantojot izglītības iestādei piešķirtās tiesības mainīt stundu skaitu par 20 procentiem, patstāvīgi jāuzņemas atbildība par optimālāko mācību stundu samazinājumu citos kursos, vienlaicīgi nodrošinot izglītības standartā noteikto skolēniem plānoto sasniedzamo rezultātu īstenošanu. Izglītības iestādes vadītājam, izvērtējot skolēnu mācību snieguma dinamiku, gadījumā, ja tā pasliktinās, ir iespēja mainīt stundu skaitu kursā un pēc nepieciešamības to palielināt.

VAM īstenošana notiks pēc Jaunsardzes centra izstrādātas mācību programmas un skolēnu mācību snieguma vērtēšanas kārtības, to īstenos jaunsargu instruktori.

Paralēli apstiprinātie grozījumi vispārējās vidējās izglītības standartā paredz, ka izglītības iestāde, kurai piešķirts valsts ģimnāzijas statuss, var integrēti īstenot vispārējās vidējās izglītības programmu un starptautiskā bakalaurāta programmu.

Atgādinām, ka monitoringa darbi fizikā, ķīmijā un bioloģijā norisināsies 24. aprīlī, dabaszinībās – 30. aprīlī, bet papildtermiņā – 8. maijā. Monitoringa darbu programmas ir publicētas Valsts izglītības satura centra mājaslapā.

Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem“” pieejams tiesību aktu portālā.

 

 

 

Komentāri

  1. Hmm. Manas domas cīnās viena pret otru. No vienas puses – patiesi fantastiski! Man jau liekas, ka militārā mācība iemāca daudz vairāk, kā tikai militārās spējas. Valsts aizsardzības mācība, lai gan pats neesmu to piedzīvojis, liekas fantastisks koncepts. Esmu piedzīvojis tikai PSRS laika “VAM”, bet tā gan pamatīgi atšķīrās no mūsdienām. Tas palīdz jauniem indivīdiem sevi pilnveidot, rada disciplīnu, fizisko sagatavotību, šaušanas prasmes (cik man dēls stāsta). Bet, kā visām lietām, ir arī negatīvas iezīmes. Katram “Yin” ir savs “Yang”, tas ir dzīves skaistums. Šoreiz gan neliekas pārāk skaisti. Tas, ka šie inteliģentie skolnieki pēkšņi var “izlaist” eksāmenus, liekas salīdzinoši pretīgi. Mācījušies vismaz 3 gadus, protams, ir daži garīgi traucētie, kuriem iet lēnāk, visu cieņu viņu centieniem, tagad bez jebkādas pārbaudes laisti pasaulē? Zinu, ka lielākajai daļai sabiedrības nepatika un nepatiks nekādi eksāmeni. Bet, ja nespēj saredzēt vērtību sevis pārbaudīšanā, tad, manuprāt, nav vēl gatavs iet dzīves taku!!! Beigās būs tā jaunatne – darbā stāvēs kā Dieva nepieņemti!!!! Tik zinās kā spaidīt to telefonu. Bet, šajā gadījumā, neliekas ka būs tik traki. Kā nekā – VAM ir kas vairāk kā telefona spaidīšana. Bet tas tikai mans viedoklis – aicinu jums izpaust savus!!! P.S. – Adel, ja tu nāksi “iezīmēt” savu teritoriju šajos komentāros ar savu urīnu, lūdzu, vismaz ievēro kaut kādas gramatikas un leksikas normas! Pretīgi lasīt! Vairāk līdzinās kaut kādiem Ādolfa kunga rakstītiem pekstiņiem, nekā īsta, tīra latvieša rakstītajam! Veselību, Adel!

  2. Ja patiesi, interesanti. Bet vai patiesam ir vajadziga visa sii kausanas? Saprotu… jabut gataviem, tomer vai sis neievedis bailes un satraukumu musu bernos? Hmm…. Valsts aizsardzības mācības vidusskolā varētu novirzīt enerģiju un resursus, kas būtu labāk izmantoti akadēmiskai un personīgai attīstībai. Tā vietā, lai īstenotu obligātu militāro apmācību, būtu saprātīgāk veicināt jauniešu iesaistīšanos citās jomās, piemēram, zinātnēs, mākslā vai sociālajā darbā, kas varētu sniegt ilgtermiņa ieguvumus gan viņiem pašiem, gan sabiedrībai kopumā. Tāda pieeja palīdzētu veicināt radošumu un cilvēciskās vērtības, nevis militarizāciju.

  3. V. Bankovičova kungs, paldies, ka izpaužat savu viedokli! Bet, Jūsu viedoklis, manuprāt, ir pilnīgs, kā jaunatne teiktu, “fufelis”. Vai nu jums ir analfabētisms, bet par to es šaubos, jo jūs, vismaz gramatiski, pareizi uzrakstijāt savu viedokli, ne kā dažs labs slims suns, (Adel, es runāju par tevi), bet tas, ko jūs esat licis tajā, ir kārtīgs sviests! Jūs laikam neesat izlasījis viedokli kārtīgi. Jūs pilnībā nesapratāt manu domu. Pārlasiet lūdzu to vēl dažas reizes! Tagad par jūsu domu gājienu – kā jau teicu, pilnīgs sviests! Vēstijāt, ka vajag garīgi slimos likt kara laukā! Nu, atradies Einšteins!!!!!! Likt tos, kuriem iet grūti ar pat veiglu rīcību veikšanu, uz karalauka????!?! Kremļi iedos tādam aptaurētam 19 gadniekam koņčiņu un sviestmaizi, sāks šaut uz svētā Rinkēviča kareivjiem!! Taču pilngīgs neprāts, ko Latvijas iedzīvotāji domā! Bet nu, lai neievainotu jūsu jūtas pilnībā, es vēlētos piebilst – piekrītu tam, ka resnos jauniešus vajadzētu likt pie darba, nodzīt viņiem tos tauciņus. Tā teikt, paēdušai pelītei speķis par tauku. Kā jau biju teicis zem Adeles rakstīta, bet to izdzēsa, “Pašuzlabošanās ir sāpīga, jo tu esi gan skulptūra gan kalējs,” tā kalšana ir tā sišana ar pātagu!! Svēti Latviju, Ukrainu!!

  4. “Žentene” ir Latvijas novads, kas atrodas centrālajā Latvijas daļā. Tas ir raksturīgs ar savu ainavu, kurās ir gan meži, gan lauki, kā arī daudz mazas upes un ezeri. Žentene ir pazīstama ar savu ainaviskumu un dabas skaistumu, kas padara to par populāru galamērķi gan vietējiem tūristiem, gan ārzemju apmeklētājiem. Novadā ir vairākas interesantas vietas, piemēram, “Žentenes dabas parks” un vēsturiskie pieminekļi, kas piesaista kultūras un dabas mīļotājus. Žentene ir arī nozīmīgs lauksaimniecības reģions, kurā tiek audzēti gan graudi, gan dārzeņi. Mieru starp Tadžikistānu un Murmēnijas emirātiem!

  5. Tātad ntz.lv darbinieki raksta rupjos komentārus, nemoderē tos, lai pēcāk būtu iegansts izslēgt iespēju komentēt pavisam? Vai pareizi sapratu?

    1. Nepareizi! Bet katra uzlidojuma izkontrolēšana, protams, ir laikietilpīgs process.

  6. Labdien, šeit no latgales, kā var redzēt no mana vārda. Biju iebraucis Tukuma pilsētas apkaimē ar savu ražīgo ģimeni, tikai no ziemeļu puses, jo pagāni aizbloķējuši apli pie Lauktehnikas saimniecības. Domāju ieviesoties vietēju ziņu portālā, teikšu tikai vienu- pēc rinkēviča negodīgās varas nākšanas, Kurzemes un Vidzemes pilsētas ir pazaudējuši savas pelēkās šūniņas. Lai gan man asaras līst acīs redzot šos “pekstiņus”, mums jācīnas kopā pret tiem, Latgales novadā mes jau sen būtu nopēruši līdz ausīm tādus!!!

    1. Leiza kungs, es nepieņemšu, ka jūs aprunājiet mūsu prezidentu!!! Godīgais Rinkēviča kungs ir bijis viens no labākajiem prezidentiem Latvijas… nē, PASAULES vēsturē!! Ne tikai tu mūsu fantastisko prezidentu apvaino, bet arī novirzi komentāru tēmu no raksta tēmas! Dievs jūs svētī.

  7. Excellent web site. Plenty of useful information here.
    I am sending it to several buddies ans additionally sharing in delicious.
    And of course, thank you for your sweat!

  8. Hi there, after reading this awesome piece of writing i am as
    well glad to share my experience here with colleagues.

  9. залишаю коменти на форумах.
    Але цього разу я вирішила зробити
    виняток. Я не згодна з такою думкою.
    Мені не подобається це все читати.

  10. Hello, I check your blog daily. Your writing style is witty,
    keep up the good work!

  11. I do not even know how I ended up here, but I thought this
    post was good. I don’t know who you are but definitely you’re going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!

  12. I was curious if you ever thought of changing the structure of your blog?
    Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way
    of content so people could connect with
    it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or two images.

    Maybe you could space it out better?

  13. Wow, that’s what I was searching for, what a material! present here at this web site,
    thanks admin of this site.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *