Līdz ar grozījumu stāšanos spēkā tiks nodrošināta Latvijas mazo alkoholisko dzērienu ražotāju produkcijas pieejamība, vienlaikus atvieglojot daudzu tirdzniecības uzņēmumu darbu, kā arī sekmējot nozares attīstību. Mazo ražotāju produkcija netiek bieži pārstāvēta mazumtirdzniecības veikalos, kas nozīmē, ka to ir grūti iegādāties un tiek apgrūtināta šādas komercdarbības attīstība.
Tāpat līdz ar grozījumiem likumā paredzēts noteikt kārtību, kādā atļauts veikt alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību internetā, kā arī nosacījumus, kas alkoholisko dzērienu mazumtirgotājam un piegādātajam jāievēro, pārdodot un piegādājot alkoholiskos dzērienus. Latvijā šobrīd ir aizliegts pastāvīgi pārdot (vienlaikus jānorāda, ka likumā “Par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem sakarā ar Covid-19 izplatību” ietverta atļauja pārdot alkoholu, izmantojot distances līgumu ārkārtas situācijas periodā) alkoholiskos dzērienus internetā, taču esošā situācija liecina, ka ir tīmekļa vietnes, kurās tiek piedāvāta iespēja iegādāties alkoholiskos dzērienus arī internetā, apejot likuma aizliegumu un radot negodīgas konkurences priekšrocības pret pārējiem komersantiem. Papildus jānorāda, ka praktiski visā Eiropas Savienībā ir atļauts iegādāties alkoholiskos dzērienus internetā un arī Latvijas iedzīvotāji bieži vien iegādājas alkoholiskos dzērienus internetā tieši no citām valstīm, tādējādi radot zaudējumus valsts budžetā no neiekasētā akcīzes nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa.
Likumprojektā ietverts mūsdienīgs un mobils risinājums, kas mainīs alkohola iegādes veidu, saglabājot esošos tirdzniecības vietās noteiktos alkoholisko dzērienu aprites ierobežojumus. Likumprojekta mērķis nav sekmēt alkohola patēriņu.
Likumprojekts paredz atļaut alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē, ievērojot šādus nosacījumus:
- tirdzniecībai konkrētā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē tirgotājam būs jāsaņem speciāla atļauja (licence) Valsts ieņēmumu dienestā;
- pirkumiem tiks atļauts izmantot tikai bezskaidras naudas norēķinus;
- tirgotājam, izmantojot personas identifikācijas līdzekļus, būs jāpārbauda pircēja identitāte un vecums;
- tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē būs jānorāda informācija par speciālo atļauju (licenci), brīdinājums par alkohola lietošanas negatīvo ietekmi, informācija par aizliegumu iegādāties alkoholiskos dzērienus nepilngadīgām personām un citiem ierobežojumiem;
- tirgotājam būs jāievēro arī citas likumā noteiktās prasības un ierobežojumi, tajā skaitā, aizliegums pārdot alkoholiskos dzērienus nepilngadīgām personām un aizliegums alkoholiskos dzērienus pārdot laika posmā no 22:00 – 8:00;
- piegādātājam būs jāievēro aizliegums piegādāt alkoholiskos dzērienus nepilngadīgām personām, kā arī aizliegums piegādāt alkoholiskos dzērienus laika posmā no 22:00 – 8:00.
Lai nodrošinātu, ka alkoholiskie dzērieni netiek pārdoti neatbilstoša vecuma personām, pircēja vecuma pārbaudi paredzēts veikt divas reizes: iegādājoties alkoholiskos dzērienus un saņemot tos. Pie iegādes personas vecuma pārbaude būs jānodrošina pārdevējam, kas varēs izmantot šādus pircēja identifikācijas veidus:
- kvalificētu vai kvalificētas paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekli (personas apliecība jeb ID karte, eParaksts Mobile vai cits kvalificēts personas elektroniskās identifikācijas līdzeklis, drošs elektroniskais paraksts);
- izmantot banku piedāvātos maksājumu rīkus, kas ar tehnoloģiskā risinājuma, piemēram, “Contumatic”, “Veriff” vai līdzvērtīga tehnoloģiskā risinājuma palīdzību ļauj noteikt fiziskās personas identitāti un vecumu.
Savukārt par personas vecuma atbilstības pārbaudi, piegādājot alkoholiskos dzērienus, būs atbildīgs piegādātājs, piemēram, kurjers, ja piegādē tiks izmantoti kurjera pakalpojumi.
Detalizēti ar Ministru kabineta apstiprinātajiem grozījumiem Alkoholisko dzērienu aprites likumā var iepazīties Ministru kabineta tīmekļa vietnē.
Izskatās,ka ekonomikas ministrijā viens otrs ir pilnīgi prātu izkūkojis.